פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק י”א: ה’כיבוש’ טוב לאנושות!

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק י”א: ה’כיבוש’ טוב לאנושות!

בשבוע שעבר ראינו שהדרך לדאוג לאנושות היא קודם כל בניית ‘חברת מופת’ בתוכנו. ולכן” כאשר אנו בונים בתוכנו חברה המבוססת על צדק” יושר וקדושה” בזה נוכל להאיר את האנושות. ואם כן” הדאגה לעצמנו היא למעשה הדאגה לאנושות. הפעם נתמודד עם גרעין האמת באידאולוגיית ההתנגדות ל’כיבוש’ ונראה שכיבוש הארץ מגיע דווקא מתוך אהבת האנושות.
האם יש נקודת אמת באידיאולוגיית התנגדות ל’כיבוש’?
במלחמת ‘ששת הימים’ זכינו בחסדי השם לשוב ולכבוש חלקים ניכרים מארצנו שנגזלו מאיתנו. אמנם במשך השנים קמה אידיאולוגיה ‘פוסט-ציונית’ המתנגדת ל’כיבוש’ והדוגלת בשלום בכל מחיר. הנזק שנגרם לישראל עקב אידיאולוגיה זו הוא עצום.
יחד עם זאת” הרב קוק לימדנו שאין אידיאולוגיה (הרסנית ככל שתהיה) שאין לה נקודת אמת המחייה אותה “לכל דבר רע יש איזה ענין טוב שמצדו הוא מושך את הלבבות אליו” (מאמרי הראיה א’ 84). שהרי אלמלא נקודת האמת” אידיאולוגיה זו לא היתה מצליחה להתקיים. ולכן כדי להתמודד עמה” יש צורך לברר מהי האמת המסתתרת בה ולהפריד אותה מן החלקים הרעים שיש בה. אם כן” יש לברר מהי נקודת האמת המקיימת את טענות האידיאולוגיה ה’פוסט-ציונית’ לגבי כיבוש הארץ?
ובכן” ישנן מספר נקודות אמת” ואלו הן: ערכי אהבת האדם” השלום” זכויות האדם וערך המוסריות בלחימה. במאמר זה נוכל להתייחס רק לערך הראשון” אך אי”ה במאמרים הבאים נתייחס לאחרים.
ערך אהבת האדם
אידיאולוגיה זו מרימה על נס את ערך אהבת האדם. ואכן ערך זה לא ניתן לבטלו שהרי רבי עקיבא לימדנו “חביב אדם שנברא בצלם” חיבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם שנאמר ‘בְּצֶלֶם אֱלֹקִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם'” (אבות ג” יד; אך ראה ב’מדרש שמואל’ שסייג זאת). וצריך לאהוב כל אדם כדברי רבי חיים ויטאל “יאהב כל הבריות” אפילו גוים”. וכן לימדנו הרב קוק ש”אהבת ישראל מחייבת אהבת כל האדם” (אורות עמ’ קמט).
השאלה היא האם כיבוש הארץ מנוגד לאהבת האדם? או להפך” דווקא מגביר את אהבת האדם?
כיבוש הארץ הוא לטובת האדם והאנושות
הסיפור הוא אחר לחלוטין ממה שמספרים לנו הוגי הדעות ה’פוסט-ציונים’. כיבוש ארץ ישראל אינו דומה לכיבוש רגיל בין עמים: ראשית כל” מדובר במולדתנו ההיסטורית שניתנה לנו מאת הבורא” כדברי הרש”י הראשון על התורה.
שנית” כאשר עם ישראל שב לארצו וחי כאן לפי התורה” הרי שבכך מביא לברכה לכלל האנושות. ולכן” הכיבוש של ארץ ישראל הוא לטובת האדם והאנושות כולה. ואדרבה” האנושות צריכה לדאוג שעם ישראל יקבל את כל גבולות הארץ המובטחת” משום שהאנושות תגיע לשלמותה רק לאחר שעם ישראל יגיע לשלמותו בארצו.
הרב קוק לימדנו: “כי עצם הכבישה [=של א”י] במלחמת התנופה הוא תוכן אנושי כללי” הנוגע לכל האנושיות לא פחות ממה שנוגע לנו” כי אין ספק בדבר שכל זמן שלא יתוקן מצב ישראל על ידי השבת גזילת ארצו אליו” לא תשא המלחמה הנוראה הזאת כל פרי לשלום האנושי הכללי” (אגרות ח”ג תתנט). אם כן” כיבוש הארץ מגיע מתוך אהבת האנושות. ברגע שעם ישראל ישוב לארצו למלא את ייעודו” הרי שהאנושות תמלא את ייעודה. גורל עם ישראל וגורל האנושות כרוכים זה בזה.
הטעות של מתנגדי ‘הכיבוש’
אם כן” נקודת האמת של מתנגדי ה’כיבוש'” היא שערך אהבת האדם והאנושות הוא ערך אמיתי וראוי. אך הטעות הגדולה שלהם היא שמדמים כי כיבוש ארץ ישראל סותר ערך זה. ואין טעות גדולה מזו” שהרי כיבוש ארץ ישראל נובע דווקא מתוך אהבת האדם והאנושות ומטרתו “להצליח בזה את כל האדם כולו” (אורות קד).
בניית ‘חברת מופת’ בארץ ישראל המאירה לאנושות
ננסה להבין איך הימצאות עם ישראל בכל ארצו מביאה ברכה לכלל האנושות והיא צרופה באהבת האדם והאנושות. הרב קוק כותב: “ארץ ישראל עומדת להשפיע” מכח יסוד תרבותה ומפעולתה על החיים השוכנים בה” על כל הארצות כולן” לעדנם ולרוממם” ולקרבם אל תכלית הוייתם” (אורות ישראל ה” א). ומה תוכן השפעה זו?
אחד מייעודי עם ישראל הוא להביא ברכה לאנושות” כפי שנאמר: “וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ” (בראשית יח” יח). ומהי הדרך להביא ברכה לאנושות? התשובה היא על ידי יצירת ‘חברת מופת’ המבוססת על צדקה ומשפט לפי דרך ה’ שהיא התורה “כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה’ עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו” (שם יט).
הרב קוק כותב שאחת המטרות המרכזיות של הקמת ‘חברת מופת’ לפי התורה בארץ ישראל” היא לדאוג לכלל האנושות “ולהצליח בזה את כל האדם כולו” (אורות קד). ובכן” אם הקמת מדינת ישראל מיועדת “להצליח בזה את כל האדם כולו”” הרי שכיבוש הארץ מבטא את אהבת האדם והאנושות באופן המובהק ביותר שיכול להיות.
ויותר מזה” כאשר עם ישראל חי בארצו מתוך חיים שלמים של תורה” ממילא הוא מביא לידי מציאות של ביטול המלחמות בעולם. ואין טובת האנושות גדולה מזו כפי שנאמר “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה” (ישעיהו ב” ד).
כמובן” שכשם שהמטרה צריכה להיות צודקת” גם האמצעים צריכים להיות צודקים. ולכן” הדרך שבה אנו כובשים את הארץ צריכה להיות לפי כללי מוסר הלחימה של התורה. דרך זו תתברר אי”ה בהמשך.
(תודה לידידי הרב אביעד שינוול על ההערות המחכימות!)
לתגובות: natanorot@gmail.com

תגיות: כיבוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן