פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ט’: להחיות את הציונות בתורת חיים

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ט’: להחיות את הציונות בתורת חיים

בשבוע שעבר ראינו שכדי שהציונות תמשיך להתקיים” עליה להיות מחוברת לתורה ולגדולי הדור” כדי שתוכל לממש את הפוטנציאל להיות בבחינת משיח בן יוסף. הפעם נלמד על הערבות בין משיח בן דוד למשיח בן יוסף.
אין לנצל ‘ליקוי מאורות’ להעמדת אלטרנטיבה!
הפלשתים נאספים להילחם בישראל והם שולחים את גולית לחרף את מערכות ישראל. אך מלכות שאול נתקפת ב’ליקוי מאורות’ ובחוסר מעש “וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וְכָל יִשְׂרָאֵל אֶת דִּבְרֵי הַפְּלִשְׁתִּי הָאֵלֶּה וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ מְאֹד” (שמואל א’ יז” יא).
ובנקודת הזמן הזאת מופיע דוד שמצליח להרים את רוח העם ומכה את גולית” ובעקבות כך עם ישראל מנצח את הפלשתים. מה היינו מצפים מדוד שיעשה לאחר הניצחון? הרי כבר נמשח למלך במקום שאול. ‘ליקוי המאורות’ של מלכות שאול בהתמודדות מול גולית והניצחון המזהיר של דוד מולם” הוא הסימן לכך שדוד צריך להיות מלך באופן רשמי. מדוע דוד אינו מנצל הזדמנות זו לקחת את המלוכה המגיעה לו בצדק? (ראה: ‘חסד למשיחו’ 158).
התשובה היא שדוד מלמדנו שאין לנצל ‘ליקוי מאורות’ להעמדת אלטרנטיבה. דוד הבין שאמנם מלכותו של שאול חלשה ופגומה” אך יש לה עדיין תפקיד הכרחי. דוד האמין שניתן יהיה לשתף פעולה ולבנות ביחד מלכות שלמה לעם ישראל המורכבת גם מהאור והטוב שבמלכות שאול. ואכן” אילו היה שאול פועל כראוי” היה זוכה להיות חלק ממלכות דוד כמו שנאמר “קיסר ופלגי קיסר [=מלך ומשנה למלך]” (ראה: מגיד מישרים” בשלח. תודה לרב דוד ג’יאמי על ההפניה).
אך יש כאן עומק רב יותר” דוד שמר על מלכות שאול” לא רק מתוך תקוה שביחד יוכלו להצמיח מלכות שלמה יותר. אלא בגלל הערבות הנצחית בין יהודה לבנימין” בין משיח בן דוד למשיח בן יוסף.
הערבות של יהודה לבנימין
במשך ארבעים הימים שבהם חירף גולית את מערכות ישראל” ומלכות שאול ב’ליקוי מאורות'” שולח ישי את דוד למשימה” “וְאֶת עֲרֻבָּתָם תִּקָּח” (שמואל א’ יז” יח). מה פירוש הדברים? חז”ל אומרים “אמר ישי לדוד בנו” הרי השעה לקיים אותו הערבות של זקינך שערב את בנימין מיד אביו” שנאמר ‘אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ’… ואין ערובתם אלא ערבות” מה עשה דוד” הלך וקיים את הערבות” והרג את גלית” (תנחומא ויגש ח).
דוד מבין שהסיפור של שאול הוא למעשה הסיפור שלו. דוד אינו יכול לעמוד מנגד כאשר מלכות שאול נמצאת בסכנה. דוד הינו חוליה מרכזית בשרשרת הערבות של יהודה לבנימין שהחלה במוכנות של יהודה להעמיד את עצמו לחלוטין במקומו של בנימין.
הערבות בין משיח בן דוד למשיח בן יוסף
אנו מוצאים ערבות בין משיח בן דוד למשיח בן יוסף. חז”ל אומרים “תנו רבנן: משיח בן דוד שעתיד להיגלות במהרה בימינו… וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג” אומר לפניו: רבונו של עולם” איני מבקש ממך אלא חיים” (סוכה נב” א). כאשר משיח בן דוד רואה שמשיח בן יוסף נהרג” הוא מבקש עבורו חיים (אלשיך תהלים עב” ה).
אך יש לשאול: מה הכוונה שמשיח בן יוסף ייהרג?
הסברנו במאמר הקודם לאור דברי הרב קוק שתפקידו של משיח בן יוסף הוא לדאוג לקומה החומרית” לבניין הלאומי ולעצמאות עם ישראל. לעומת זאת” תפקידו של משיח בן דוד הוא לדאוג לקומה הרוחנית של עם ישראל (‘המספד בירושלים’). כותב הרב שמאחר שהציונות דואגת לקיום החומרי של האומה ולעצמאות ישראל בארצו” הרי היא בבחינת משיח בן יוסף: “והנה” בתור עקבא דמשיח בן יוסף” נתגלה חזיון הציונות בדורנו” (שם).
אולם” בדורנו ישנה תופעה של ‘פוסט-ציונות’. החזון להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל נמצא ברגרסיה” ויש רתיעה גדולה מכל סוג של לאומיות. ולכן כיום אנו ניצבים בפני איום ש’משיח בן יוסף ייהרג'” כלומר שהציונות תחדל מלהתקיים ככוח משמעותי בחיי האומה.
אנו שומעים כיום קולות המדברים על ‘אלטרנטיבה’ לציונות החילונית הדועכת” אך אל לנו להאזין לקולות אלו. לא זו הדרך! כפי שראינו לעיל (ביחס בין דוד לשאול) – אין לנצל ‘ליקוי מאורות’ להעמדת אלטרנטיבה! אלא עלינו לצעוד בדרכו של משיח בן דוד שכאשר רואה שמשיח בן יוסף נהרג” הוא דווקא מבקש עליו חיים. משיח בן דוד היה יכול להוות אלטרנטיבה מושלמת למשיח בן יוסף” אך הוא אינו מבקש לדחוק את רגליו ולעמוד במקומו” אלא מבקש להחיות אותו כדי שביחד יוכלו לגאול את ישראל. אם כן” זוהי הערבות של משיח בן דוד כלפי משיח בן יוסף.
אך מדוע נאמר שמשיח בן דוד מבקש דווקא חיים עבור משיח בן יוסף “איני מבקש ממך אלא חיים”? והרי היה יכול לבקש שמשיח בן יוסף לא ייהרג!
להחיות את הציונות בתורת חיים
משיח בן דוד מבין שהדרך היחידה להחיות את משיח בן יוסף היא על ידי תורת חיים “עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר” (משלי ג” יח). כשם ששורשי העץ נותנים חיים ויציבות לעץ” כך התורה היא השורשים והיציבות של עם ישראל. עלינו להחיות את הציונות החילונית בתורה” להעמיק את הערכים של הציונות מתוך תורה ואמונה. להאמין בפוטנציאל הגלום בציונות” אך לדעת שהוצאתו מן הכוח אל הפועל אפשרית רק על ידי תורה. אנו עם מיוחד ופלאי שהתורה היא ה’אלגוריתם’ המניע אותנו וסוד קיומנו” ללא תורה זה לא ילך.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן