פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מלחמה לד’ בעמלק מדור דור

מלחמה לד’ בעמלק מדור דור

מצוה לזכור את אשר עשה לנו עמלק ככתוב “זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם”. ומה הוא עשה? “אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹקים” (דברים כה). רש”י דורש “אשר קרך בדרך”: “לשון קור וחום” צננך והפשירך מרתיחתך” שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה” בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה. אף על פי שנכוה” הקרה אותה בפני אחרים” “ולא ירא – עמלק” אלקים” מלהרע לך”.
מול עמלק שנלחם עם ישראל ברפידים מתייצב משה רבינו” וממַנה את יהושע כמצביא באומרו לו “בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק” (שמות יז ט). רש”י מפרש: אנשים – גיבורים ויראי חטא” שתהא זכותן מסיעתן”. ומשה” אהרון וחור המנהיגים הרוחניים והמדיניים עולים לראש הגבעה “וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל … וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ” (שמות יז). ואכן יהושע מנצח” ככתוב “וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב” (שמות יז יג). חז”ל שואלים “וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה אלא לומר לך כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו נופלים” (ראש השנה כט א). כאשר משה היה מרים ידיו כלפי מעלה רמז לבני ישראל שהם נלחמים על חילול שם אביהם שבשמים יתברך שמו” שנקרא שמו עליהם. וכאשר הכירו שהם נלחמים את מלחמת השי”ת – היו מנצחים (עיין נפש החיים ש”ב פרק יא).
נכון לעכשיו” החמאס שהתנפל עלינו במלחמה האחרונה מטרתו היא כמטרתו של עמלק שהתנפל עלינו כאשר יצאנו ממצרים” להראות לעולם ולכל שונאי ישראל שאפשר להילחם במדינת ישראל ובצה”ל הבלתי מנוצח. הוא רוצה לנפץ את הדימוי שיש לנו בעיני העולם” המתבונן בהשתאות בתחיית עם ישראל בארצו כהגשמת חזון נביאי ישראל – ורואה בחוש שעם ישראל הוא עם הנצח. מאחורי חמאס עומדים מנהיגי פרס ואחרים שמגמתם המוצהרת להשמיד את מדינת ישראל ח”ו בדיוק כשם שעשה זאת המן הרשע באותה ארץ לפני אלפיים וחמש מאות שנה” שהיה מצאצאיו של עמלק. כשם שדרכו של המן הרשע לא צלחה” וכן של שונאי ישראל לאורך כל הדורות ובתוכם צורר היהודים מגרמניה ימ”ש” כך גם האנטישמים שונאי ישראל בדורנו לא יצליחו” מלחמתם נגדנו היא במטרה לכבות חלילה את אורם של ישראל שהוא אורו של הקב”ה” המתגלה דרך עם ישראל בכלל ובארץ ישראל” לכן מלחמתנו היא מלחמת בני אור בבני חושך. עלינו לזכור ולא לשכוח את אשר עשה לנו עמלק בעבר ומנסה לעשות לנו בדורנו כי “מלחמה לד’ בעמלק מדור דור” (שמות יז טז)” וכי נשבע הקב”ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד אשר יימחה זכר עמלק במהרה בימינו” אמן.
בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן