פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שמחת פורים

שמחת פורים

השמחה שייכת לסדר היהדות. יש שמחה שהיא מצווה דאורייתא” אחת מתרי”ג מצוות” בייחוד בחג הסוכות שנקרא “זמן שמחתנו”” ויש שמחה שהיא מצווה מדרבנן” מכוח תורה שבעל פה” בפורים. אבל לפעמים “חביבין דברי סופרים מדברי תורה”. את התורה קיבלנו ב”נעשה ונשמע”” מתוך כפיית הר כגיגית של טבע סגולת ישראל” ובפורים חזרנו וקיבלנו אותה מרצון. לעומת מתן תורה שהיה המשך ישיר של יציאת מצרים” פה קבלת התורה היתה במצב של גלות.
עלינו לזכור מה אנחנו: אנו עם של עבדים משוחררים. ביציאת מצרים יצאנו מעבדות לחירות” ועכשיו אנו משוחררים להיות עבדי ד’ וישראל עמו. על כן בפסח קיימת מן התורה מצווה מדאורייתא של שמחה” וזה טבעי מאוד. אבל גם בגלות” כשמלך טיפש רצה לעקור את כל עם ישראל” גם במצב שפלותי וגלותי שאין לתאר – ריבונו של עולם לא עזב אותנו. “שבשפלנו זכר לנו” ויפרקנו מצרינו”. לכן פורים אינו יום טוב רגיל” אלא שיא הימים הטובים: הארה א-לוהית מרכזית שמתגלה בתוך הסתרת הפנים. יש פתגם עממי: “קדחת אינה מחלה” ופורים אינו יום טוב”. קדחת [חום גבוה] אינה מחלה פרטית אלא גילוי המצב הכללי של האדם. כך פורים אינו יום טוב פרטי” אלא יום מרכזי כללי – התגלות נצח ישראל.
להיות עבדים משוחררים הוא דבר משמח. לעומת זאת בגלות יש סכנות” אבל גם במצב זה “ואתם הדבקים בד’ אלהיכם”. גם במצב היותר שפל” “הנה אל ישועתי אבטח ולא אפחד”. ואז הופיע הגילוי ש”נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם”. דווקא בתוך מצב של חושך הוא מתגלה יותר מאשר באור. יש מאמר חז”ל בתלמוד ירושלמי” שהוא “תורת ארץ ישראל” במיוחד: “גדול הוא קידוש השם מחילול השם” . וכי אפשר לחשוב אחרת? בוודאי שכן הוא! אלא שיש מצבים בהם מופיע קידוש השם מתוך חילול השם. האות מ”ם משמשת במובן של מ”ם היתרון אבל גם במובן של מ”ם היחס: גדול קידוש השם כשהוא מופיע מחילול השם. אז מתגלה אור גדול.
בפורים הופיעה במידה גדולה הפיכת חושך לאור” מר למתוק. בספר ‘הזוהר’ יש תיאור של הישיבה של מעלה. שם נמצאת גם ישיבתו של המשיח בה עוסקים בלימוד תורה מיוחד. קיימת הוראה הקובעת למי ניתנת רשות להיכנס לשם: מאן דלא ידע – מי שאין לו כשרון להפוך חושך לאור” רע לטוב” מר למתוק – לא ייכנס לכאן. גדולתה האמיתית של גבורת ישראל היא הפיכת החושך לאור. בגמרא יש הלכה “חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ‘ארור המן’ ל’ברוך מרדכי'”. זאת אמת המידה של ההתבלבלות וההתרוממות. יש מפרשים ש”ארור המן” עולה בגימטריא כמו “ברוך מרדכי”” ושעל ידי קצת התבלבלות לא יוכלו לכוון את החשבון הזה. כך הרמז של הגימטריא הזאת: הארור מתהפך לברוך .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן