פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > השלמות שבחלק

השלמות שבחלק

. לע”נ אימי” לאה אליהו ע”ה.
א.להשתלם תמיד
“ועשו ארון… אמתיים וחצי אורכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קמתו” (שמות כה” י). כל מידות הארון היו שבורות. כתב הרב נתן אדלר שזה בא לרמז” “שתלמיד חכם צריך להיות שבור בעיני עצמו” עליו לדעת כי עדיין הוא עומד בחצי הדרך וטרם הגיע אל השלמות”.
ה’פרדס יוסף’ כתב שזה בא ללמד “שלעולם אי אפשר ללמוד את התורה עד תומה כי היא ‘ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים'” כל מה שלומדים בה” אין מגיעים אלא עד החצי…” וכן כתב ה’כלי יקר'” “לפי שאמרו החכמים” במעלות” הבט למעלה ממך כי על-ידי זה ידמה בנפשו כי הוא חסר מן השלמות ולא הגיע למעלת חברו” ויבא להתקנות בו ויוסיף על שלמות חכמתו כי קנאת סופרים תרבה חכמה”. התורה מצווה אפוא לבנות ארון שכולו במידות שבורות כדי ללמד את האדם שהתורה המונחת בארון” אין קץ למעלתה ולאושר שיש בה” וככל שאתה לומד ומחכים בה” עדיין נחשב שהגעת לחצי הדרך ואתה צריך להוסיף ללמוד ולהשתלם בה.
ב. שלמות מתוך קבלה מהשני.
ה’שפת אמת’ מסביר על הפסוק “ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו” – “שצריך כל אחד ליקח מן הכלל מכל פרט ופרט כמו שנאמר איזהו חכם הלומד מכל אדם… ועל-ידי ההתאחדות שנעשים אחד” יכול כל אחד לקבל את שלו”. כלומר הדרך של האדם אל שלמותו עוברת דרך הידיעה שאין הוא שלם ושלמותו תבוא על-ידי שהוא יקבל גם מחברו” רק כך הוא יוציא את שלמותו אל הפועל ויזכה לחלק המיוחד שלו בתורה.
כך מסביר גם ה’נתיבות שלום’ את הרעיון של מחצית השקל (תחילת פרשת כי-תשא) ” ועל דרך זה יש חלק בתורה שהיחיד לבדו אינו יכול להשיגו כי אם בכח העולם של כל ישראל על-ידי התקשרות והתחברות עם כח הרבים… ולאור זה יש לפרש עניין מחצית השקל” שהוא התקשרות לעולם של כל ישראל” שהמחצית באה להורות שהיחיד הנותן בעצמו אינו אלא מחצית” והמחצית השנייה הוא כלל ישראל”” וכל זה בא ללמד “שהוא בעצמו אינו יכול כלום” ורק בכח הרבים המקושרים יחד יכולים להגיע לתכלית התורה”.
לימדונו חז”ל שתורה נקנית בחבורה אשר יוצרת את הענווה ללמוד ולקבל האחד מחברו. ויתכן לומר שזה מה שרמזה התורה גם במידות השבורות של הארון” שלעולם אתה חלק מהשלם” ושלמות התורה שלך תתגלה רק אם תדע זאת ותפתח את עצמך ללמוד מכל אחד ולהתחבר באהבה לכל ישראל.
אנו נמצאים בדור שכל אחד מחפש את זהותו ומבקש את ה’אני’ העצמי שלו. חובה עלינו להפנים ואף ללמד לילדינו שדרכה של תורה היא ההתבוננות שאתה חלק מדבר גדול” מדבר שלם. ולשלמות זו תגיע רק אם תדע: א. שאתה רק חצי ולעולם לא תוכל לדעת את הכל ולהשתלם בתורה כולה. ב. הדרך לשלמות תבוא דרך החיבור המלא והשלם אל הכלל כולו” דרך היכולת ללמוד ממידותיו ותכונותיו של כל פרט ופרט ובזה אתה צועד בדרך הבטוחה אל השלמות המבוקשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן