פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ד’: זוהי המדינה שחזו הנביאים!

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ד’: זוהי המדינה שחזו הנביאים!

בשבוע שעבר למדנו שהקמת מדינת ישראל היא קידוש השם. ואף שבמדינת ישראל יש אורות וצללים” צריך להתמקד בקידוש השם” שגובר על המקרים של חילול השם” להגדילו” ולהגביר את הצדק” האמונה והחכמה. הפעם נלמד על מקומה של מדינת ישראל בתהליך הגאולה.
האם זו המדינה שחזו נביאינו?
שלושה שבועות בלבד לפני מלחמת ששת הימים” ביום העצמאות תשכ”ז” בישיבת ‘מרכז הרב’ בירושלים” העביר הרב צבי יהודה שיחה שמהדהדת עד עצם היום הזה. בשיחתו המופלאה ‘מזמור י”ט של מדינת ישראל'” שאנו יכולים לשאוב ממנה כוחות לימינו” ישנה הדרכה מפורטת כיצד להתמודד עם נסיגות ומשברים בתהליך הגאולה.
הרצי”ה מתמודד עם התהייה ‘האם זו המדינה שאותה חזו נביאינו?’ כיצד ניתן לדבר על חזון הנביאים כאשר ישנם מקרים חמורים של חילול השם במדינה!
אך הרצי”ה מלמדנו דברים ברורים: “ולעומת מה שנאמר: ‘האם זו המדינה שאותה חזו נביאינו'” אומר אני: זוהי המדינה שחזו הנביאים. כמובן” אין המדינה בתכלית השלמות” אולם נביאינו ורבותינו” ממשיכיהם” אמרו שהמדינה תהיה כזו: זרע אברהם” יצחק ויעקב” ישובו ויקימו בה תקומה ישובית ושלטון מדיני עצמאי; לא נאמר לנו אם יהיו הם צדיקים או שאינם צדיקים. אומר הנביא: ‘בְּקַבְּצִי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל…וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ לָבֶטַח וּבָנוּ בָתִּים וְנָטְעוּ כְרָמִים’ (יחזקאל כח” כה-כו). – נטיעת כרמים נאמרה” הקמת ישיבות לא נאמרה… אמנם” מתוך חזרת ישראל אל אדמתם נביא לידי הגדלת התורה והאדרתה” אולם הצעד הראשון – ישראל על אדמתם!” (לנתיבות ישראל ח”ב עמ’ קנט).
ובכן” עלינו לברר מהו חזון הנביאים לגבי הקמת מדינת ישראל? ומה מקומה בתהליך הגאולה?
נבואה על הקמת מדינת ישראל
האם קיימת נבואה לדורות המדברת על הקמת מדינת ישראל? האם ישנה התייחסות לשלטון עצמאי של ישראל בארצו שאינו מושלם מבחינה מוסרית ורוחנית? האם ישנו שלב המקדים את ביאת משיח בן דוד?
התשובה לכל השאלות הללו היא חיובית. הנביא מיכה התנבא על הקמת מדינת ישראל: “וְאַתָּה מִגְדַּל עֵדֶר עֹפֶל בַּת צִיּוֹן עָדֶיךָ תֵּאתֶה וּבָאָה הַמֶּמְשָׁלָה הָרִאשֹׁנָה מַמְלֶכֶת לְבַת יְרוּשָׁלִָם” (מיכה ד” ח).
המלבי”ם מלמדנו מנבואה זו שתהליך הגאולה יתקדם בשלושה שלבים:
השלב הראשון הוא קיבוץ גלויות כפי שנאמר “בַּת צִיּוֹן עָדֶיךָ תֵּאתֶה” וכך מסביר המלבי”ם: “שהגליות יתחילו להתקבץ וגלות יהודה ובנימין שהם בת ציון שגלו מציון בחורבן בית שני יתקבצו אליך”.
השלב השני הוא הקמת מדינת ישראל כפי שנאמר “וּבָאָה הַמֶּמְשָׁלָה הָרִאשֹׁנָה” וכך מסביר המלבי”ם “תבוא ממשלה קטנה” שיהיה להם קצת ממשלה והנהגה כמו שהיו לישראל בימים הראשונים לפני מלך מלך לבני ישראל שהיה להם שופטים מנהיגים אותם”. מדינת ישראל היא הממשלה הראשונה מאז אלפיים שנות גלות.
השלב השלישי הוא מלכות בית דוד כפי שנאמר בסיום הנבואה “מַמְלֶכֶת לְבַת יְרוּשָׁלִָם” וכך מסביר המלבי”ם “יהיה להם מלכות קבוע שהוא מלכות בית דוד” שאח”כ ימלוך המלך המשיח בממלכה קבועה”.
אם כן” לפי נבואת מיכה” הקמת מדינת ישראל היא השלב השני בתהליך הגאולה והיא השלב המקדים את מלכות בית דוד.
אך יש לשאול: האם כל שלב עומד בפני עצמו או שיש לו קשר לשלב הקודם והאם הוא מכין את השלב הבא? במילים אחרות: האם הקמת מדינת ישראל היא חלק בלתי נפרד מהתגלות מלכות בית דוד?
מלכות בית דוד מתוך מדינת ישראל
התשובה לשאלה זו ברורה – כל שלב מכין את השטח לשלב שלאחריו. כשם שהעליות הגדולות לארץ הכשירו את השטח להקמת מדינת ישראל” כך הקמת המדינה מכשירה את השטח למלכות בית דוד. המלבי”ם מלמדנו יסוד גדול שמלכות בית דוד לא תופיע לפתע פתאום” אלא היא תצמח בתהליך ארוך מתוך השלב שלפניה: “שמלכות בית דוד תתגלה בהדרגה” ותחלה לא יהיה רק במדרגת שופט ויתעלה לאט לאט עד שיהיה לה’ המלוכה”. המלבי”ם מלמדנו את המשמעות של הקמת מדינת ישראל בתהליך הגאולה: מדינת ישראל אינה מנותקת ממלכות בית דוד” אלא דווקא מתוכה תתגלה מלכות בית דוד.
‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’
הרעיון שה’מלוכה’ של בית דוד תתפתח בהדרגה מתוך ה’ממשלה’ של מדינת ישראל כיום – הוא רעיון משמעותי ביותר ובעל השלכות דרמטיות:
אמון בפוטנציאל של המדינה – זוהי המדינה שחזו הנביאים” כדברי הרצי”ה” ולכן יש להאמין בפוטנציאל הגלום במדינת ישראל כיום לצמוח למלכות בית דוד. יש לדעת שזוהי המדינה שמתוכה תתגלה מלכות בית דוד ולכן יש להשקיע בשיפור המדינה הקיימת ולא לנסות ליצור או לחלום על תחליפים אחרים.
לא להתייאש מקשיים – הנביא מיכה התנבא על כך שמדינת ישראל לא תהיה מושלמת” “וּבָאָה הַמֶּמְשָׁלָה הָרִאשֹׁנָה”. יש כאן ראשוניות וכמו כל דבר ראשוני” יש בו פגמים עד שלומדים תוך כדי תנועה איך להשתפר ולהתקדם. בנוסף” המלבי”ם מדמה את הקמת המדינה לתקופת השופטים שהיתה מלאה בסיבוכים מוסריים” רוחניים ומדיניים קשים והיתה מלאה במלחמות מבית ומבחוץ. ולכן” אין להתייאש כשרואים קשיים במדינת ישראל” אלא נאמר לנו שכך עתיד להיות.
תהליך ארוך ואיטי – המלבי”ם כתב במפורש שמדינת ישראל תתעלה “לאט לאט” עד שמתוכה תתגלה “בהדרגה” מלכות בית דוד. ולכן” יש צורך בסבלנות רבה ובידיעה שתהליכים כבירים לוקחים זמן רב. ולכן” אין לנסות לדחוק את השעה” אלא להיות סבלניים ולעסוק כל הזמן ב’שיטת אלקנה’ להרבות תורה ואמונה מתוך עוז וענווה. אולם” אין להסס מלומר את האמת” אלא יש לנסח בבהירות את החלום למלכות בית דוד.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן