פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > האומר דבר בשם אומרו

האומר דבר בשם אומרו

אצל חז”ל יש דייקנות מיוחדת למסור כל דבר בשם אומרו: אמר פלוני שמועה זו בשם פלוני. דיוק בשמועה ובשם מוסר השמועה שייך לשלמות הבניין הענקי של תורה. בגמרא יש הקפדה כאשר שמועה נמסרת ללא שם הרב האומרה. לפעמים יש אפילו ספיקא דגברא מתוך תוקפה של מסורת: פעם נאמר הדבר בשם חכם פלוני” ופעם בשם חכם אחר. לפעמים יש לזה גם נפקא מינה להלכה” כגון כאשר ישנו בירור שחכם פלוני הולך לשיטתו.
אנו מגיעים כאן לאידיאל העליון” למסקנה של כל ארבעים ושמונה הדברים” לתכלית. ככל שמתקדמים במדרגות אלו” מעלין בקודש” ומגיעים פה לשיא של גדלות. זאת דמות האדם שנוצרה בדרגה עליונה של לימוד: אישיות המחונכת למסור את הדברים בשם אומרם. לכן נראה הדבר קצת משונה. יש להבין מה הגדלות בכך שאומר דבר בשם אומרו ואינו משקר?
אלא שבוודאי זהו שיא השיאים” כאן מתגלה הערך הכלל ישראלי של תלמיד חכם האחוז בשלשלת של מסורת קדמונים. חוזרים כאן לערך האמיתי של קניין תורה כלל ישראלי. בתלמוד הירושלמי מבואר: “אם יכול אתה לשלשל שמועה עד משה – שלשלה” . יש לזכור את שלשלת הדברים בשם אומרם כמה שאפשר למעלה בקודש עד משה רבנו” עד “ויאמר ד’ אל משה לאמר”. לכאורה זהו דבר מובן ופשוט” אבל באמת זו העליונות שבעליונות. זו פגישה עם כל תוקפה של תורה. תלמיד חכם אמיתי שייך לכלל ישראל” להמשך רבנן ותלמידיהם” לשרשרת התורה של כל הדורות. מתוך המעלה האידיאלית העליונה של תורה לשמה” ודרך ההדרכה הפדגוגית המפורטת” מתגלה שהוא תלמיד חכם של כלל ישראל” השייך לשרשרת “משה קיבל תורה מסיני” עד הדור האחרון.
בגמרא מסופר שבישיבתו הגדולה של רבי יוחנן בטבריה” תלמידו הגדול רבי אלעזר היה מביא דבריו בלי לציין שהם משמו. רבי יוחנן הקפיד. לא היתה זו הקפדה אישית משום כבודו” אלא מפני שזו תורה של כלל ישראל שצריכה המשך של שלשלת. אמר לו ר’ יעקב בר אידי: כשם שכל ישראל יודעים שיהושע תלמידו של משה רבנו” לכן אין צורך להזכיר זאת בכל שורה” כך כולם יודעים שרבי אלעזר הוא המשך שלך. השיב רבי יוחנן: מי יודע לפייס כמוך .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן