פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בנערינו ובזקנינו – נלך

בנערינו ובזקנינו – נלך

כאשר פרעה מחזיר את משה ואהרון ואומר להם” “לכו עבדו את ה’ אלקיכם” מי ומי ההולכים”? עונה לו משה” “בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותינו… נלך כי חג ה’ לנו”. ה”שם משמואל” (שבכ”ד טבת מלאו 92 שנים לפטירתו) שואל איך הטעם כי חג ה’ לנו” ומסביר את הסיבה שבני ישראל דורשים גם את הילדים והטף. הוא מביא בשם הספר עשרה מאמרות שחג הוא מעניין סיבוב וזה מבטא את היקף כל המידות. ולפי זה הוא מסביר שמכיוון שדעתו של אדם על בניו “הרי אם לא יהיו אתו עמו רק ינחום במצרים לא יהיה ביכולתו להסיח דעתו מהם לגמרי” כי ידאג לבל יקרה להם שם מקרה בהיותם לבדם בלי שמירה” וזה יטרידהו מלצמצם כל היקף חושיו” אם-כן לא יהיה החג בשלמות”. ומוסיף ה”שם משמואל” ומסביר מדוע משה אמר כי חג ה'” למה לא הסתפק במילה חג לבדה? אלא שיש מדרש בתורת כוהנים שאומר” “כשם שהוא יחיד בעולם כך תהא עבודתכם מיוחדת לפניו”” הביאור לפי-זה ש”צריך התייחדות כל החושים” וזה אי אפשר בעוד לבו דואג על בניו שהניחם לבדם”” אבל פרעה כפר בזה והוא בגדר הכסיל שלא יכול להבין זאת ולכן חשב שהם רוצים לברוח.
בעולם המערבי ישנן תפיסות עולם החודרות גם אלינו” שהילדים הם מטרד שלא קל להסתדר אתו” ובוודאי ריבוי הילדים הוא דבר המעכב את ההתקדמות האישית של האדם ולכן צריך למעט בהם. ואף בקרב לומדי תורה מסוימים עולה המחשבה שכדי להצליח בלימוד התורה ועבודת ה'” צריך לא להתעסק כל-כך בגידול הילדים והם משאירים את כל כובד המשימה לאם המסורה.
בא משה ובאה התורה ללמדנו שאין הדבר נכון. לעבודת ה’ השלמה צריך האדם לבוא מתוך ישוב הדעת ואיחוד כל החושים והכוחות” את זאת הוא ישיג דווקא כאשר הוא מצרף לכך את ילדיו” את כל בני ביתו” אתם הוא בא לעבודת ה’ השלמה. זו התפיסה התורנית האמיתית שמלמד משה בבוא עם ישראל לחגוג את החג הראשון שלו שנועד ליצור קשר אהבה ודבקות בין ישראל ואלוקיו.
כך גם מסביר הנצי”ב” את דברי משה. “בנערינו ובזקנינו נלך” שגם המה מחויבים בעבודה כמו הגברים” וגם בבנינו ובבנותינו… אע”פ שהמה באמת לאו בני עבודה… מ”מ נלך עמהם כי חג ה’ לנו והוא שמחה ואי -אפשר לשמוח בלי בנים ובנות”.
על- כן בבוא האדם לחשוב מחשבות כיצד הוא עולה ומתעלה בעבודת ה'” יזהר מלעלות ולטפס לבד במעלות הקודש. אלא יראה לעלות את כל בני ביתו אתו. ראשית ידאג שאשתו צועדת ועולה אתו” ואם לא” עליו החובה למלא אותה באמונה ויראה” בלימוד משותף” ובשליחה לשעורים. כך היה אומר רבנו הרצי”ה שהתחייבות הבעל לאשתו” למזונותיה” כוללים גם את הדאגה למזונה הרוחני. מתוך כך הם ידאגו ביחד למזונם הרוחני של בניהם ובנותיהם בהתאמה לכל אחד ואחד לפי עניינו המיוחד. ועל ידי זה יזכו לשלמות בעבודת ה’ בשמחה ובטוב לבב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן