פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ג’: מדינת ישראל קידוש השם!

סידרת ‘הַמְּלוּכָה וְהַמֶּמְשָׁלָה’ – חלק ג’: מדינת ישראל קידוש השם!

בשבוע שעבר ראינו שדין הקריעה על ערי יהודה בחורבנן מלמדנו שיש להתאבל על כך שחלקים מארץ ישראל אינם בריבונות ישראלית ודין זה מעורר בנו את החלום שיום אחד נזכה שכל ארץ ישראל תהיה בריבונותנו. הפעם נלמד שהקמת מדינת ישראל היא קידוש השם. ולמרות שבמדינת ישראל יש אורות וצללים” צריך להתמקד בקידוש השם שגובר על המקרים של חילול השם. ולא זו בלבד” אלא שתפקידנו כיום הוא להגדיל את קידוש השם ולהגביר את הצדק” האמונה והחכמה.
תודה למו”ר הרב מרדכי גרינברג” נשיא ישיבת ‘כרם ביבנה'” שזכיתי לשמוע בשיחותיו הנפלאות את היסוד שעל גביו מאמר זה בנוי.
הגלות היא חילול השם
הנביא יחזקאל מתאר את המצב של עם ישראל בגלות במילים הבאות: “וָאָפִיץ אֹתָם בַּגּוֹיִם וַיִּזָּרוּ בָּאֲרָצוֹת כְּדַרְכָּם וְכַעֲלִילוֹתָם שְׁפַטְתִּים. וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה’ אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ” (יחזקאל לו” כ). המדרש שואל מדוע כתוב “ויבוא אל הגויים”? הרי הנושא הוא עם ישראל בגלות ולכן היה צריך להיות כתוב “ויבואו אל הגויים אשר באו שם”. וכן לא ברור מדוע יש כפילות בפסוק?
המדרש אומר שהפסוק מדבר על הקב”ה שבא לשמוע מה הגויים אומרים על הימצאות עם ישראל בגלות. “את מוצא בשעה שגלו ישראל לבין אומות העולם היה הקדוש ברוך הוא מחזר על פתחיהן של אומות העולם לשמוע מה הם אומרים” (איכה רבה” פתיחתות). ומה הם באמת אומרים? המדרש מגלה לנו “ומה היו אומרים? ‘אם עם ה’ אלה” למה מארצו יצאו?!'” האמירה הזאת מצד האומות היא חילול השם שהרי אם עם ישראל הוא אכן העם הנבחר” מדוע הוגלה מארצו?
מדינת ישראל היא קידוש השם
אם הגלות היא חילול השם” הרי שהקמת מדינת ישראל היא קידוש השם “וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה’ נְאֻם אֲדֹנָי ה’ בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם” (יחזקאל לו” כג-כד). להקמת מדינת ישראל משמעות עמוקה משום שרק באמצעותה יכול עם ישראל לקדש שם שמים ולמלא את ייעודו בעולם. וכיצד?
הייעוד של עם ישראל הוא להביא ברכה לאנושות כפי שנאמר “וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ” (בראשית יח” יח). ומהי הדרך להביא ברכה זו? התשובה מופיעה בפסוק הבא: “כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט” (שם יט). על עם ישראל לשמור את דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט מתוך חיים שלמים של עם בארצו” עִם מדינה” כלכלה וצבא. כאשר עם ישראל יחיה במדינתו מתוך צדקה ומשפט לפי דרך ה’ למרות כל הסיבוכים הקיימים בחיים מדיניים” כלכליים וצבאיים” ממילא הוא יהווה מקור השראה והזדהות לשאר האנושות שישאפו ללכת בעקבותיו (ישעיה ב” ב-ד). מדינת ישראל היא תקוות האנושות להתוות את הדרך לחיות במסגרת מדינה לפי ערכי הצדק והמשפט (ראה: אורות עמ’ קד” ‘למהלך האידאות בישראל’).
קידוש השם גדול מחילול השם
אך אם מדינת ישראל היא קידוש השם איך נתייחס למקרים של חילול השם שקורים לצערנו במדינה?
הרב צבי יהודה היה תמיד מביא בהקשר זה את דברי התלמוד ירושלמי “רבי אבא בר זמינא בשם ר’ הושעיה” גדול הוא קידוש השם מחילול השם” (ירושלמי קידושין ד” א). לכאורה מה החידוש בדברי הירושלמי? שהרי ברור שקידוש השם גדול מחילול השם!
אלא שהירושלמי עוסק בדבר שיש בו גם חילול השם וגם קידוש השם” איך נתייחס אליו? איזה צד גובר? הרצי”ה מסביר שצריך להתמקד בקידוש השם שצומח ממנו” למרות שיש גם חילול השם. וכך מסביר הקרבן העדה “בדבר שיש בו קידוש השם וחילול השם… לא דחינן מצוה דקידוש השם מפני חלול השם”. ולכן ההדרכה היא שאף על פי שבמדינת ישראל יש אורות וצללים” קידוש השם וחילול השם” צריך להתמקד בקידוש השם שגובר על המקרים של חילול השם.
ואלו הם דברי הרצי”ה: “לכאורה אפשר לדון: קידוש השם בבניין מלכות ישראל” מחד גיסא” וחילול השם מאידך גיסא. על זה הורו לנו חז”ל בתלמוד ירושלמי (קידושין ד” א) כי ‘קידוש השם גדול מחילול השם’. כמובן אין עניינו של מאמר חז”ל ללמדנו” כי קידוש השם גדול יותר מחילול השם” אלא ביאורו הוא שכשהם נמצאים יחד” כשבאותו עניין יש צד קידוש השם וצד חילול השם” אין אומרים: ספיקא ושב ואל תעשה” אלא שצד קידוש השם הוא הגדול” המכריע והמחייב. ועל אחת כמה וכמה בקידוש השם הגדול הא-לוהי הזה של כלל ישראל ותקומתו” (לנתיבות ישראל ב” עמ’ קסא).
להגדיל את קידוש השם!
נראה שניתן לאחוז בשיפולי גלימתו של הרצי”ה ולהציע דרך נוספת לקרוא את דברי הירושלמי “גדול הוא קידוש השם מחילול השם”: כאשר יש חילול השם במדינת ישראל” הפתרון הוא להוסיף אור” להגדיל את קידוש השם. יש להפוך את קידוש השם לגדול יותר וממילא הצד של חילול השם יתבטל וייעלם. וכדברי הראי”ה קוק “הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה” אלא מוסיפים צדק” אינם קובלים על הכפירה” אלא מוסיפים אמונה” אינם קובלים על הבערות” אלא מוסיפים חכמה” (ערפילי טוהר עמ’ ל).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן