פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרוח והשכל בנישואין (ב’)

הרוח והשכל בנישואין (ב’)

בשבוע שעבר קראנו על חלק מן ההשפעות של תרבות יוון” המנוגדות לרוח היהודית המחוברת לאלוקות. עתה נמנה השפעות נוספות:

· תרבות פנאי” כנגד עבודה עצמית:

תרבות פנאי ובידור חיצוני” הם מהסממנים המובהקים של תרבות יוון. הצגות ומופעי ראווה” המחצינים קנאה” שנאה ותחרות. גם כיום יש שמקדישים זמן לא מבוטל” כדרך חיים” לבילויים כמטרה וכך מתבדרים לכל עבר. הבית נעשה האכסניה והחוץ” נעשה מקור ההנאה. תרבות הסרטים והספרות הכללית” יצרו אידיאל זוגי מעוות ולא ריאלי. למרות הידיעה שזה “קורה” רק בסרטים” עדיין ישנה כמיהה לא רציונאלית לחיות כמו בסרטים. כשהזוגיות לא מתממשת כמו בסרט” נוצרות אכזבות שעלולות להתפתח עד כדי הרס הקשר הזוגי. התרבות היהודית רואה ערך ביציאה ממסגרת הבית להנאה חיצונית כאשר יציאה זו תורמת ומחזקת את הקשר הזוגי. על כן יש צורך בבירור מדוקדק” מה מתאים ומה יתרום לקשר הזוגי. כדאי שבני הזוג ילמדו יחדיו מספרים וממאמרים המחוברים לקודש” שמאפשרים את המבט הפנימי על עצמם.

· הנאה חומרית כמטרה” כנגד הנאה כאמצעי:

תוצר לוואי של תרבות הפנאי הוא השגת הנאות חומריות הנתפסות בשכל האנושי כהכרח המבטא מעמד אישי וחברתי” כגון מקצוע” בית” מכונית” מסעדות וכד’. בני הזוג נמצאים במרוץ הדוחק את ההשקעה בנישואין לקרן זווית” ושניהם משועבדים לתחרות החברתית. ביהדות” הקשר הזוגי הוא המטרה” ותפקיד האמצעים החומריים הוא לבנות ולהעמיק את הזוגיות.

· נוחות כנגד מאמץ:

הפיכת הנוחות” החיים הנוחים” לאידיאל” מחלישה את הכוח האישי האנושי. ישנם זוגות שמוכנים להיות מחויבים” עד גבול ההיגיון האישי והנוחות. כאשר הם נדרשים להשקיע את עצמיותם ולהתמודד עם קונפליקטים” הם מרפים ומתייאשים ומפתחים אשליות שבזוגיות אחרת” ימצאו את האושר הנוח והנכסף. מצבים כאלה ניזונים מתקופת הילדות ומחינוך של: “מגיע לי”” ומחשש מתמיד של הוריהם שלא להקשות על הילד. ילדים שלא התנסו דיים בהתמודדויות עלולים להישבר במצבי קונפליקט” שבהכרח קיימים בזוגיות. גם חינוך נוקשה עלול להוביל את הילד שבגר לחפש חיי נוחות” כי סבל דיו. לעומת זאת” ילדים שמתחנכים להתמודד ולהיות שותפים בעזרה בבית ובכלל” ייבנו בתוכם חוסן פנימי וערך עצמי ויהיו בהם הכוחות להתמודדויות בנישואין.

· קבלה כנגד נתינה:

כל הנאמר לעיל” יוצר אווירה כללית של רצון לקבל באופן אישי” כמטרה וכאידיאל” גם אם על חשבון בן הזוג. האהבה שהיא הכרחית בין בני זוג” מתפרשת כאהבה עצמית וכמצב שקורה ונוצר ללא שליטה. לכן כל אחד בודק: “מה אני מקבל/ת ממנו/ה?”. כך מגיעים לדרישות שהופכות למלחמות. כאשר בוחנים את הקשר ולא חיים אותו” השלילה מקבלת נוכחות ומכאן המדרון תלול לחיי תסכול ועצב” מריבות או פירוד חלילה. מושג האהבה היהודי” הוא נתינה מתוך רצון להעניק” בהתאם לצורך של בן הזוג. תחושת הנתינה ממלאת את הנותן אושר וסיפוק (ולא תחושת הקרבה). המעניק מרגיש שהנתינה בונה את אישיותו. הוא מרוויח מהנתינה ולא מפסיד. נתינת אמת כזאת” יוצרת מעגל של אושר והנאה” שמתרחב ומעמיק עם כל נתינה.

· בתרבות המערב” הבחירה וההחלטה להינשא תלויות באדם בלבד. מכיוון שבפועל” אדם לא מסוגל לצפות את העתיד הזוגי” נוצר פחד להחליט ולקחת אחריות. או לחילופין” לסמוך שיהיה טוב כפי שחולמים. לעומת זאת” בני זוג החיים את הידיעה שיש השגחה אלוקית שהובילה אותם לקשר זוגי” יבדקו בשכלם ובשיקול דעת” מתוך ידיעה שלא הכל תלוי בהם. לאחר הנישואין” שניהם יציירו וייצרו בפועל את מציאות חייהם” מתוך הקשבה פנימית לחלומותיהם.

התורה” היא מעבר לתפישה השכלית האנושית. ר’ יהודה הלוי אמר ב”כוזרי”:”אילו ידעתיו- הייתיו”. הקידושין אינם נתפשים בהיגיון. הקידושין” הם חיבור של הנשמות למקור העליון והנצחי שממנו נוצרו. לפי השכל האנושי” לא הגיוני לחבר בין שני הפכים וניתן להחליף אם זה לא נוח ולא מסתדר. (האפשרות לגירושין היא מוצא אחרון” לאחר ניסיונות אמיתיים לחיבור זוגי.) כשמתכווננים לשכל אלוקי” יודעים שבעולם עליון הם שני חלקים של אותה נשמה ועבודתם בנישואין לגלות את החיבור שביניהם.

הקב”ה שברא את השכל האנושי” מחייב את האדם להשתמש בו” תוך כדי חיבור לתורה וליראת וראיית שמים.

מטרת היוונים הייתה” לפרוץ את חומות קדושת הבית היהודי ולהכניס לתוכו רוחות זרות” שלא על פי הרצון האלוקי. האינטימיות נחשפת לעין כל” כמו בפייסבוק” מה אוכלים” אומרים” באיזה בית מלון הם נמצאים וכיצד הם נראים… (כמובן “מחייכים ומאושרים”).

הניצחון האמיתי והנצחי יהיה” כאשר ניצור חיבור עם בורא עולם בכל מעשינו” מתוך ידיעה שיוצר האדם” הוא הנותן חכמה ודעת באדם. נחזיר את קירות בית יעקב” עם הקשר האינטימי בעל הערך המקודש. כאשר לא נאמר עוד אלוהינו למעשי ידינו. כאשר נדע ונרגיש” שאנו יצירי כפיו של בורא עולם ונשתמש בשכל ככלי לקבלת הרוח האלוקית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן