פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרוח והשכל בנישואין (א’)

הרוח והשכל בנישואין (א’)

בחג החנוכה אשר בו אנו חוגגים את ניצחון היהודים על היוונים” מן הראוי שנבדוק עד כמה ההתיוונות חדרה אל תוככי הבית היהודי וכיצד ניתן לנצח את ההתיוונות של היום בנישואין.
בעקבות מפגשים עם זוגות והעלאת הקשיים הזוגיים” אני תוהה מה קורה בנישואין של היום? אנו שואפים לחיות בנישואי רעות” אהבה ושמחה” ואנו מגלים שלא כך קורה בפועל. יש כאלה שנישאים בפנטזיה גדולה של אהבה ודי מהר נעשים כשני אויבים” כאילו זו הייתה מטרת הנישואין. אני נפגשת עם זוגות” שחיים בהישרדות קיומית” בהתעלמות מהבעיות או במאבקים גלויים. מה גורם לזוגות להגיע למצבים מעין אלה?
מסתבר שתרבות יוון איננה נחלת העבר. היא פושטת צורה ולובשת צורה” כאשר הרעיון היסודי והמרכזי ממשיך מאז ועד עתה. תרבות יוון עדיין קיימת בתרבות הכללית ומשפיעה על העם היהודי” החשוף לתרבות הכללית.
תרבות יוון חרתה על דגלה כמוטיב מרכזי” את השכל וההיגיון. החכמה היוונית” התבססה על פיתוח השכל האנושי ובקשת האמת על-פי שכלם בלבד. אמנם ישנה חשיבות רבה בפיתוח השכל והשימוש הנכון בו. ההתפתחות הזאת” הביאה את האנושות להישגים רבים וטובים. אך כאשר השכל נתפש כמקור היחיד והאידיאלי” הוא יוצר הפרדה והבדלה בין השכל האנושי לבין בורא עולם” שנחשב כמיסטי ולא ריאלי” מכיוון שאינו נראה קיים במציאות. הפרדה זו נאמרה בגלוי:”כתבו לכם על קרן השור” אין לנו חלק ונחלה באלוקי ישראל” (בראשית רבה” ד’). לעומת זאת” אנו מצווים על :”שיוויתי ה’ לנגדי תמיד”. מכיוון שהשכל הוא חזות הכל” היוונים אסרו על מצוות לא הגיוניות” כמו מילה” תפילין ושבת” המעידים על קשר עם בורא העולם.
ההפרדה הזאת” בין שכל אנושי לרצון אלוקי” מתבטאת בנישואין במישורים רבים בחיי היחיד והזוג. כמו:
” קשר זוגי אנושי – כנגד טקס הקידושין. בחברה הישראלית בהכללה” יש שאינם רואים חשיבות וערך ב”טקס” הקידושין שנראה מיותר” ומסתפקים בחוזה נישואין. כי “ההיגיון” אומר ששני אנשים מתקשרים ומחויבים על ידי הצהרת כוונות של כל אחד מהם וחתימת התחייבות על ידי חוזה. אם אין עמידה בחוזה” מבטלים את השותפות כמו בכל עסק. ההתנהלות ההגיונית האנושית הרחיקה לכת” עד כדי יצירת סוגי משפחות המנוגדים לטבע האנושי ולתורת ישראל. לעומת זאת בקידושין” משתפים את הקב”ה בשותפות הזוגית. הזוגיות הזאת” מקבלת תוקף אלוקי בנוסף לחוזה הזוגי שנכתב בכתובה. כשיש שותף אלוקי ושני בני הזוג מחויבים אליו” נוצר חיבור פנימי ביניהם שאינו מתנתק עקב מצבים חיצוניים.
” פרשנות עובדות לפי חיצוניות” כנגד פרשנות בהקשבה פנימית. בני זוג מפרשים ושופטים זה את זה לפי מראה עיניהם. קרי” העובדות שהם רואים לנגד עיניהם” נתפשות לפי ההיגיון האישי ובהתאם לכך מפרשים את הסיטואציה. “הוא לא אוהב אותי כבר. עובדה שהוא אמר שהוא לא יכול לשמוע אותי יותר. בסך הכל אמרתי לו מתוך אכפתיות כמה פעמים” שיבוא לאכול כבר”. זהו מבט חיצוני הגיוני” מבלי לנסות להבין מה גרם לו להגיב כך” (אף שלא ראוי שיגיב כך לאשתו).
” בחירה בחופש כנגד חופש בחירה. קיים בלבול מושגים בין חופש בחירה לבין בחירה בחופש. בחירה בחופש היא המוכנות לפעול ולהשקיע אך ורק לפי מה שבא לי” כי המטרה היא להרגיש חופש עצמי” גם אם זה לא תואם ערכים ו/או משפיע באופן שלילי על בן הזוג. אני נפגשת עם בני ובנות זוג לפני ואחרי גירושין ששמחים לקראת חופש כזה” לעשות מה שרוצים” ללא צורך לדווח ו/או להתחשב במישהו. גישה כזו נוצרה ללא ספק גם עקב הסבל שעברו במסגרת הנישואין. אבל זו גם האווירה הכללית המשדרת חופש על פי דעתי ורצוני. לעומת זאת” חופש בחירה הכרחי שיהיה בקשר זוגי” כדי שכל אחד יוכל להביא את אישיותו לגילוי עצמי. חופש בחירה בקשר הזוגי הוא” כאשר לכל אחד יש מחויבות ואחריות” לבטא את מחשבותיו ורצונותיו. לגלות את התוכן הפנימי שבחייו” כדי להתחבר זל”ז” על ידי התחשבות והקשבה לבן הזוג. מתוך ההבדלים והניגודים” הגילוי ההדדי יאפשר לשניהם להגיע להבנה והסכמה שיוצרות חיבור באהבה.
בשבוע הבא” נקרא בע”ה על צדדים נוספים של השפעת תרבות יוון וחדירתה אל תוך הקשר הזוגי” שיצרה הפרדה בין בני הזוג לבין המישור האלוקי (וממילא רופפה את הקשר הזוגי הראוי” במלואו או בחלקו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן