פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אבן הראשה

אבן הראשה

כל הר יהפוך למישור
לזכריה הנביא היה חלק ראשי בבניין הבית השני. לאחר שמונה עשרה שנות הפסקת הבניה על ידי מלכות פרס” הורה זכריה להמשיך את בנייתו על אף התנגדות המלך (עזרא ה” א). בזכות הוראה זו הושלמה בנייתו של בית המקדש. זכריה הנביא ראה בחזונו את בית המקדש בבניינו” וחזון זה היה כוח מניע להתחיל ולבנות כנגד כל הסיכויים.
על אותו החזון הכביר” מספר זכריה (פרק ד). במהלך חזון המנורה מספר הנביא על אבן שאותה הוא רואה מונחת בתור האבן הראשונה שתבנה בבית המקדש. לאבן זו קורא זכריה ‘אבן הראשה’. הנחת האבן הראשונה עלולה להיחשב מאורע שולי וזניח. זו לכאורה פעולה זעירה הבטלה בשישים אלף לעומת הקשיים שעוד נכונו לבניין. אולם זכריה מודיע כי להנחת ‘אבן הראשה’ יש כוח עצום ורב. מחמתה יהפוך כל הר למישור – “מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה” (ד” ז). הרד”ק מבאר כי בפסוק זה נאמר שהאבן הראשונה היא מקור הוודאות שגם האויבים הגדולים ביותר לא יוכלו להם – “כמו שהוציא את האבן הראשה כשהחל הבנין ביום כ”ד לחודש התשיעי כן ישלים המלאכה”.

“עיני ה'”
ובכן” מהו באמת סוד עוצמתה של האבן? סודה התגלה בפרק הקודם בזכריה (ג” ט): “כִּי הִנֵּה הָאֶבֶן אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ עַל אֶבֶן אַחַת שִׁבְעָה עֵינָיִם הִנְנִי מְפַתֵּחַ פִּתֻּחָהּ נְאֻם ה’ צְבָאוֹת”. סוד האבן הוא השגחת הקב”ה הדבקה בה. הרד”ק שם מבאר כי אבן זו היא סימן לכל אבני המקדש. על כולן ישמור הקב”ה כביכול בשבע עיניים: “על כל אבן ואבן יהיו שבעה עיניים” רצונו לומר – שמירות רבות מאת האל יתברך מפני הצרים החושבים להשבית מלאכתם. ואלה הם שבעה עיני ה'”.
בהמשך חזון המנורה מפגישנו זכריה פעם נוספת עם אותן שבע עיני ה’. הוא מודיע כי העיניים הללו הן התשובה הניצחת לכל המחשיבים את בית המקדש השני כקטן ועלוב: “כִּי מִי בַז לְיוֹם קְטַנּוֹת? וְשָׂמְחוּ וְרָאוּ אֶת הָאֶבֶן הַבְּדִיל בְּיַד זְרֻבָּבֶל שִׁבְעָה אֵלֶּה עֵינֵי ה’ הֵמָּה מְשׁוֹטְטִים בְּכָל הָאָרֶץ”. בפסוק זה מצויה התפתחות עצומה של ‘השגחת שבע העיניים’ – בפרק הקודם השגיחו עיני ה’ על אבני המקדש בלבד. אך כעת” אל מול המפקפקים” מודיע זכריה כי אותה ההשגחה הפלאית התפשטה וכעת עיני ה’ משוטטות בכל הארץ. מתברר כי אבן הראשה החלה מהלך אדיר ובו התגלתה השגחת ה’ הקרובה אל העולם כולו.
שבע העיניים
נבואות אלו נשגבות ביותר וקשה להבינן – וכי אין די בהשגחה התמידית של הקב”ה הנמשלת לזוג עיניים? מה פשר העצמת ההשגחה מזוג עיניים לשבע עיניים?
ההקשר שבו מופיעות שבע העיניים יגלה לנו את סודן – יש לזכור כי הנושא המרכזי בפרק הוא חזון המנורה בעלת שבעת הקנים. בחזון זה ראה זכריה כי הנס שהתרחש באופן תמידי בנר המערבי של המנורה – מתפשט אל שבעת הנרות וכולם דולקים באורח נס. תופעת התפשטות האור האלוקי פי שבע מופיעה גם בנבואת ישעיהו (ל” כו): “וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים”.
ובכן” מסתבר לומר כי שבע עיני ה’ מקבילות לאור של שבעת הקנים. ואכן” במדרש תנחומא (בהעלותך ה) ביארו חז”ל כי קני המנורה שראה זכריה מבטאים את שבעת עיני השגחת ה’ על הארץ: “‘שבעה אלה עיני ה’ המה משוטטים בכל הארץ’ – זו המנורה. ומהו שבעה? אלה שבעת הנרות”. באופן זה מפרש גם המלבי”ם (פסוק י): “ובזה פירש לו מראה המנורה שראה עם שבעה נרותיה שזה מורה על שבעה עיני ה’ המאירים לארץ ולדרים לעתיד לבוא… כי זה יהיה ענין המקדש לעתיד שכבוד ה’ ישכון בו בקביעות “.
כשם שבמנורת זכריה התפשט נס האור מנר אחד אל שבעה נרות” כן השגחת ה’ על עמו תתעצם ותדבק בהם בקביעות מכל צד. ההשגחה הרגילה של הקב”ה על עמו איננה ניכרת בדרך כלל לעין האנושית. על כן היא מבוטאת במנורה שבה נר אחד ניסי המוקף בשישה נרות טבעיים. אך לעתיד לבוא” אור ההשגחה האלוקי יתעצם ויהיה ניכר על מכלול ההתרחשויות של ישראל.
נזכה ונבואה זו תתקיים בנו בשנת השבעים לנס הקמת מדינת ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן