פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > בידך הדבר

בידך הדבר

אחד הילדים הירושלמיים חמד לצון והתערב עם חבריו שיוכל להערים על הצדיק הירושלמי ר’ אריה לוין. הוא לכד בידו פרפר ואמר לחבריו” אשאל את ר’ אריה האם הפרפר חי או מת? אם יאמר שהפרפר חי” אמעך אותו בידי ואם יאמר שהפרפר מת” אפתח את ידי ואשחרר אותו לחופשי. וכך” הילד נעמד מול ר’ אריה ושאל “הפרפר שבידי” חי או מת?”. ר’ אריה חייך ואמר “בידך הדבר”…
מה יעקב רבינו תיקן בשכם?
מה היה הדבר הראשון שיעקב עשה כאשר הוא הגיע לעיר שכם? התורה אומרת “וַיִּחַן אֶת פְּנֵי הָעִיר” (בראשית ל”ג” יח). חכמי ישראל נחלקו מה בדיוק יעקב עשה: “אמר רב: מטבע תיקן להם” ושמואל אמר: שווקים תיקן להם” ורבי יוחנן אמר: מרחצאות תיקן להם” (שבת ל”ג” ב).
יעקב ביקר בהרבה מאוד מקומות במשך חייו” מבית אל ועד חרן” אז למה בחר לתקן דווקא בשכם את הדברים שתיקן?
הפוטנציאל הגלום בעיר שכם
המפתח להבנת העניין טמון בבירור מהות העיר שכם. בגמרא בסנהדרין (ק”ב” א) נאמר שזהו “מקום מיועד לפורענות”. אך הרב שמואל מסוכוצ’וב מסביר שבשכם היה גלום פוטנציאל עצום וכוחות גדולים” ומטבע הדברים כגודל הפוטנציאל לטובה” כך גודל האפשרות לנפילה” והוא מסיק מכאן: “והענין הוא לימוד גדול ותוכחת מגולה לבאים לעבוד עבודת הקודש איך לפלס כל מדה בפלס השכל שיהיה נוכח ה’ דרכו” כי בכל מדה טובה יש דבר מה להיפוך” (שם משמואל” וישלח).
שכם היא דוגמא קלאסית לכך שהכל תלוי באדם” איך ישתמש בהזדמנויות שמופיעות בדרכו” האם לשלילה או לחיוב? ומאחר ששכם מסמלת את הפוטנציאל העצום לשינוי” ניתן להבין מדוע תיקן יעקב את מה שהוא תיקן דווקא במקום ההוא.
מה טבע המטבע?
רב אמר שיעקב תיקן להם מטבע. אם נשאל את עצמנו אם הכסף הוא דבר טוב או לא” לא נוכל להשיב על השאלה הזאת. כי הכסף לכשעצמו אינו טוב או רע” הכל תלוי איך אנחנו משתמשים בו” יש לו פוטנציאל לטובה וכן לרעה. אם אנו משתמשים בו לדברים טובים ומועילים” אז בוודאי אין טוב ממנו” כפי שנאמר “אֹרֶךְ יָמִים בִּימִינָהּ בִּשְׂמֹאולָהּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד” (משלי ג” טז). אבל אם חלילה משתמשים בו כאמצעי לסיפוק תאוות ולהרס ולחורבן” אז אין רע ממנו כפי שנאמר “יֵשׁ רָעָה חוֹלָה רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ” (קהלת ה” יב).
נשאת ונתת באמונה?
שמואל אמר שיעקב תיקן להם שווקים. אם נשאל את עצמנו האם השווקים והמסחר הם דברים טובים או לא” אנו גם לא נוכל להשיב על השאלה הזאת” כי הכול תלוי לשם איזו מטרה עושים מסחר ואיך עושים זאת. כאשר האדם עומד בפני בית דין של מעלה” שואלים אותו כמה שאלות” אחת מהן היא: “נשאת ונתת באמונה”? (שבת ל”א” א). האם ההתנהלות המסחרית של האדם היתה מתוך אמונה באלוקים ומתוך ישרות ולמען מטרות טובות?
אך אם האדם משתמש במסחר לרעה” כדי למוטט את השוק וכדי לגרום לעליית מחירים בלתי מבוקרת ומתוך דריכה על החלשים מתוך דרוויניזם כלכלי” אז המסחר הופך להיות כלי שלילי.
לרחוץ איקונין של מלך
רבי יוחנן אמר שיעקב תיקן להם מרחצאות. האם בית המרחץ הוא דבר חיובי או שלילי? התשובה היא שוב” תלוי איך משתמשים בו. נאמר על הלל הזקן שכאשר היה הולך לבית המרחץ היה אומר שהוא הולך לעשות מצווה לרחוץ איקונין של מלך (ראה: ויקרא רבה פרשה לד).
אך אפשר גם להשתמש בבית המרחץ באופן נרקיסיסטי לעידון ולטיפוח הגוף כמטרה בפני עצמה. כפי שרבי שמעון בר יוחאי מתח בקורת על הרומאים שבנו “מרחצאות – לעדן בהן עצמן” (שבת ל”ג” ב).
הטוב והרע – עניין של בחירה
יעקב אבינו ראה בעיר שכם פוטנציאל עצום אם לחיוב או לשלילה. לכן הוא בחר לתקן דווקא בשכם את המטבע” השווקים והמרחצאות” שהם לעצמם אינם טובים או רעים” אלא תלוי איך משתמשים בהם. כמו בסיפור עם הפרפר שבידו של הילד” בידינו הדבר להכריע כיצד נשתמש בעולמו של הקב”ה” האם לשלילה או לחיוב?
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן