פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > השטן הטוב…

השטן הטוב…

הוא מתעסק בשיער” בחיצוני” כולם שמים אליו לב בגלל מראהו” שכולו שיער. הוא כל הזמן עסוק” עושה” נמרץ. המראה שלו חשוב לו” ולכן יש לו בגדים יפים” מיוחדים” בגדי חמודות” שגם מעידים כי הוא חומד כל הזמן עוד ועוד. הוא איש שדה” נמשך מאוד אל החקלאות” אל העשייה.
כששואלים אותו כמה יש לך – הוא אומר – יש לי רב. יש לי הרבה אבל אני רוצה יותר. הוא קשור מאוד לאביו” ומכבד אותו מאוד” דמותו דומה לאביו שגם הוא משורש הגבורות. אך יש אומרים שאביו קצת מסונוור ממנו” אולי טועה בו. הוא חד ונחוש. וכאשר נלקחה ממנו הברכה הוא פורץ בבכי עצום.
קוראים לו עשיו.

הוא מסלסל בשערו” ומתעסק בחיצוני” כולם שמים אליו לב בגלל מראהו” הוא יפה תואר ויפה מראה. הוא כל הזמן עסוק” מדבר” מעביר מידע ממקום למקום” גם את מעשיהם של אחיו. יש לו בגדים מיוחדים” בגדי פסים” צבעוניים” שמבטאים את המשיכה שלו לעולם מגוון” של יופי וחמדה. כששואלים אותו מה תרצה לעשות- הוא אומר כל הזמן- להוסיף. עוד ועוד. יש לי הרבה אבל אני רוצה יותר. רוצה להיות מושל” שליט” שישתחוו לי” הוא מאוד קשור אל אביו ומכבד אותו” ואביו אוהב אותו יותר מאחיו” יש אומרים שאביו קצת טועה ביחס אליו” קצת מסונוור” הוא חד ונחוש . נמשך אל השדה” אל העשייה” יש לו כשרון אדיר לארגן תבואות שדה.
קוראים לו יוסף.

אח שלו מכר אותו” ומבין כוח העשייה האדיר שלו פרצה הפראות” המוכנות להרוג את אחיו” לחסל אותו. ועל הדרך לגרום צער אין קץ לאביו ואמו” ולקרב את יום מותם גם כן. תאוות הכוח העבירה אותו על דעתו” והבכי הנורא התברר כבכי על העוצמה שנלקחה ממנו. הפראות הזו הראתה לכולם שהוא אכן לא ראוי לבכורה” להנהגה” המצריכה מתינות גם מול אכזבות וקשיים.
קוראים לו עשיו – אבל הוא אדמוני. נוטריקון של ‘דם- אני’.

אחים שלו מכרו אותו” ומבין כוח העשייה האדיר שלו פרצה מידת הביטול המוחלטת. הוא מתבטל אל ההנהגה האלוקית” הוא לא מעלה בדעתו לגרום צער כזה לאביו” ולכן לא מספר לו מעולם על המכירה. שלטונו המוחלט במצרים והכוח העצום שניתן לו לא מעבירים אותו על דעתו” ושם שמים שגור על פיו” הוא לא מייחס לעצמו דבר אלא תולה את הצלחתו בהשגחה שמלווה אותו. אחיו מכרו אותו אך הוא מחייה אותם” מנחם אותם” מחבר אותם” ובכך מוכיח שהוא ראוי לבכורה” לחלק כפול” במתינות שלו” בסבלנות שלו” בביטול שלו להנהגה האלוקית. הצער שהוא כן מצער את אחיו מצער אותו יותר” והוא לא מפסיק לבכות עליו פעם אחר פעם.
קוראים לו יוסף אבל הוא במצבים הכי קשים מצהיר ‘את ה אלוקים אני ירא.’ ובכך זכה לשם חדש ‘יהוסף’

יוסף ועשיו.
‘ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף’ כיון שנולד יוסף נולד שטנו של עשו שנאמר ‘ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה אל מקומי ולארצי’ דא”ר פנחס בשם ר”ש בר נחמן מסורת היא שאין עשו נופל אלא ביד בניה של רחל’.
מהו שטנו של עשיו? מהו שטן? שטן הוא מה שמפריע” מסית מן הדרך” מייצר אלטרנטיבה. יוסף הוא שטן של עשיו. הוא מראה שאפשר להיות נטוע עמוק בענייני העולם הזה ובאופן הכי מוצלח” מבלי להישאב לפראות” לאלימות” לרצחנות. אלא מתוך עדינות” אהבת חיים” אחווה” וקריאה מתמדת בשם שמים” ויראת שמים שלא מייחסת את העוצמה לאנושי” אלא להשגחה האלוקית שכורכת יחד ברכה ושפע – עם מוסר ויושר.
יוסף הוא השטן של עשיו. כל כך דומה וכל כך שונה. כמו שני חלקי המעגל שהם הכי קרובים אבל גם הכי רחוקים. ובניה של רחל יורשים את חלקו של עשיו” ומצליחים לפעול בעולם המעשה ” ולהצליח מאוד” תוך שהם יורשים את העוצמות של עשיו” אך הם עטופים וספוגים ביראת אלוקים” בתחושת שליחות” ובזהירות מופלגת משכרון כוח. יוסף הוא שטנו של עשיו.
בניה של רחל הקימו את מדינת ישראל. זהו משיח בן יוסף ” שלקח מכוח היותם באים מאינספור גליות” כשרונות רבים של אומות העולם ” ובעיקר של עשיו” ונטעו אותם כאן באדמה המיוחדת הזו” וזכו להצלחה בלתי רגילה. אך בניה של רחל ינצחו את עשיו רק אם יכרכו יחד את ההצלחה הכלכלית עם המחויבות המוסרית. אם שם שמים יהיה שגור על פיהם. אם לא ייחסו לעצמם את ההצלחה אלא יודו עליה כל העת לאלקים ששלח אותם אל המשימה הזו.
יש מאויבינו הקוראים לנו- השטן הקטן. לפי דברינו אלה” הם אינם טועים. ישראל היא השטן של עשיו. משטינה ומסיתה מן הדרך המקובלת שעוצמה כלכלית הולכת יחד עם אכזריות ושתלטנות. והנה מגיע השטן ומראה שיש דרך של יוסף. ששם שמים שגור על פיו” שההצלחה הכלכלית לא מעבירה אותו על דעתו” אלא הוא נוטע בתוכה את שם ה'” וכורך יחדיו הצלחה כלכלית בלתי רגילה עם חמלה על החלש” עזרה וסיוע” ביטול ואהבת אחים אמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן