פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > התבטלות לרצון ה’

התבטלות לרצון ה’

ויהי בבוקר והנה היא לאה כיצד לא הבחין יעקב עד הבוקר שזו לאה? אומרים חז”ל שרחל אמרה ליעקב שהיא חוששת שמא לבן אביה הרמאי ירצה לתת את לאה הגדולה ממנה ליעקב. מסר לה יעקב סימנים שתגיד אותם כשהיא נכנסת אליו לאוהל. והנה ראתה רחל שמכניסים את לאה לחופה במקומה” היא הבינה שברגע שלאה תיכנס לאוהל ולא תדע לומר את הסימנים היא תצא בבושת פנים. לא יכלה רחל לראות את אחותה מתביישת כך” והלכה ומסרה לה את הסימנים ולכן לא הבחין יעקב בדבר עד הבוקר שראה שזו לאה.
חז”ל משבחים מאוד את רחל על המעשה הזה ויש להעמיק בו. כאשר רחל מוסרת את הסימנים ללאה זה ויתור עצום” היא אינה יודעת כלל שיעקב יתחתן גם איתה” ואף יתכן שהיא עלולה ליפול בחלקו של עשו. כך כותב הרב לוי יצחק מברדיטשב בספרו ‘קדושת לוי’ בפרשת ויצא” על-פי הנאמר במשנה באבות “אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס”” “הכלל הוא” שאדם צריך לעבוד את הבורא ברוך הוא לא בשביל שום קבלת שכר כלל” וימסור עצמו הן חלקו בעולם הזה והן חלקו בעולם הבא בכדי שיעשה רצון הבורא” כמו שמצינו ברחל שעשתה המצווה למסור הסימנים ללאה” אף-על- פי שעל ידי זה שוב לא ישא אותה יעקב ותעלה בגורלו של עשו… ונמצא חס ושלום תאבד חלקה לעולם הבא.. אף על פי כן מסרה הסימנים” ומסרה עצמה הן חלקה בעולם הזה הן חלקה בעולם הבא בכדי שיעשה רצון הבורא”.
לרחל היו תקוות ותוכניות אחרות לגבי בניין ביתה ולגבי חלקה בבניין בית ישראל” אבל כשהיא רואה שמכניסים את לאה לחופה היא מבינה שיש מהלך אחר” שלא כפי שחשבה” והיא מקבלת זאת באהבה כי זהו רצון ה’ עכשיו. היא לא מנסה לעצור את המהלך” שהיה ממש נתון בידה” אלא היא מעבירה את רצונה מפני רצון ה’ ומתיישרת עם המהלך האלוקי שבבניין בית ישראל. זהו שנאמר “בזכות צניעות שהיתה בה ברחל זכתה ויצא ממנה שאול”. הכניעה והצניעה רצונה מפני רצונו של ריבונו של עולם מתוך ידיעה שהוא המנהיג את המהלכים.
אף אנו עוברים בדורנו מהלכים לא פשוטים בסדר הגאולה. הרבה דברים נראים לנו סותרים ממש את מה שראוי וצריך להיות” אבל בת-קול עתידה להדהד לעתיד לבוא ולהכריז. ‘מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו’. הפעולה עם אל היא ההבנה שזה מהלך אלוקי” והצטרפות אליו במסירות נפש גם כשהמהלכים לא תמיד מתקיימים לפי הרצונות והתוכניות שלנו. צריכים אנו ללמוד מרחל אמנו עקרת הבית” את ההבנה העמוקה הזו במעשי ה’ וללמדה לילדינו “שקשה להם יותר כאשר מהלכי הגאולה מסתבכים ונראים כנסיגה. נלמד ונלמד שה’ מדבר טוב על עמו ונסתרים ועמוקים הם דרכי הגאולה וכל מי שפועל עם אל באמונה ובסבלנות יזכה ויקבל שכרו בשלמות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן