פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הרע-הרעוּע” – חלק ג’: מה תפקיד הרע בעולם?

סידרת “הרע-הרעוּע” – חלק ג’: מה תפקיד הרע בעולם?

בשבוע שעבר ראינו שהאדם במהותו טוב ואילו הרוע נדבק באדם רק מתוך המפגש עם העולם הזה. הפעם נלמד כיצד להתייחס לרע בעולם וננסה לברר מהו תפקידו?
יצר הרע הוא יצר הקיום
בסוף תיאור בריאת העולם נאמר: “וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד” (בראשית א” לא). כולנו מכירים את דרשת חז”ל המפורסמת על המילים “טוב מאוד”: “רבי נחמן בר שמואל בר נחמן בשם רב שמואל בר נחמן אמר ‘הנה טוב מאד’ – זה יצר טוב ‘והנה טוב מאד’ – זה יצר רע” (ב”ר ט” ז). השאלה כמובן היא איך יצר הרע יכול להיות ‘טוב מאוד’? כדברי המדרש “וכי יצר הרע טוב מאד” אתמהא” אלא שאלולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אשה” ולא הוליד ולא נשא ונתן” וכן שלמה אומר ‘כִּי הִיא קִנְאַת אִישׁ מֵרֵעֵהוּ’ (קהלת ד” ד)”.
מכאן אנו מגיעים להגדרה מעניינת ביותר של יצר הטוב ויצר הרע: יצר הטוב הוא הרצון לנתינה מוחלטת והתמסרות למען אחרים. לעומת זאת” יצר הרע הוא הרצון של האדם לקבל לעצמו ולדאוג לצרכים ולאינטרסים שלו. יצר הרע הוא למעשה יצר הקיום שמניע את האדם לבנות בית” להקים משפחה ולהתפרנס. השאלה הגדולה היא לאיזו מטרה האדם נוטל מן העולם? וכן באילו דרכים משתמש האדם כדי לממש מטרה זו?
אם מטרת האדם היא ליטול על מנת לתת לעולם” לדאוג לעצמו כדי להביא ברכה לכלל וכן אם הוא מממש מטרה זו בדרכים כשרות והגונות לפי הדרכת התורה – הרי שזהו טוב מאוד.
אך אם חלילה האדם נוטל על מנת ליטול מן העולם וכל שאיפתו היא לצבור כוח” ממון וסיפוק תאוותיו ומשתמש באמצעים פסולים למימוש מטרתו זו – הרי שזהו רע מאוד.
אנו מבינים שיצר הקיום (יצר הרע) נברא כדי שהאדם ישתמש בו למטרות חיוביות ובדרכים כשרות” אך אם האדם ישתמש בו למטרות שליליות ובדרכים פסולות” מה מטרת בריאתו של יצר זה? אמנם ניתן לומר שחובה לתת את שתי האפשרויות כדי לוודא שהבחירה החופשית נשמרת” אך נראה שישנו עומק נוסף שיש לגלותו ולברר מה תפקיד הרע בעולם?
ערכים במבחן היצר
במשנה בברכות (נד” א) נאמר “בְּכָל לְבָבְךָ (דברים ו” ה) – בשני יצריך” ביצר טוב וביצר הרע”. וכיצד עובדים את הקב”ה ביצר הרע? והרי היצר הרע מונע מהאדם לעשות את רצון הקב”ה!
יש כמה הסברים” אך אנו נתמקד בהסבר אחד. הזוהר מלמדנו “אלא זה הוא עבודת הקב”ה יותר” כשיצר הרע הזה נכנע אליו והאדם ההוא משבר אותו” זו היא אהבת הקב”ה” משום שיודע לקרב את יצר הרע לעבודת הקב”ה” (זוהר ח”ב קסג” א). אך הזוהר אינו מסתפק בהסבר זה אלא שואל: והרי אם הקב”ה ברא כל דבר בעולם לכבודו (אבות ו” יא)” איך ייתכן שהיצר הרע יגרום לבני האדם שלא לעשות רצונו של הקב”ה?
וכאן הזוהר מלמדנו רעיון מפתיע ביותר “אלא ודאי שעושה [היצר הרע] רצון אדונו… שהוא ודאי טוב מאוד למי שמקיים מצות אדונו. ובוא וראה” אם לא היה מקטרג הזה” לא היו יורשים הצדיקים אלו אוצרות העליונים שעתידים לנחול בעולם הבא”.
אם כן” אנו מגיעים לתובנה מעניינת” תפקיד היצר הרע הוא לרומם את האדם על ידי העמידה בניסיונות שהוא מציב. ואם כן” יצר הרע אינו באמת רע” אלא הוא טוב מאוד כי בזכותו אנו יכולים להתקדם. כאשר הערכים שלנו עומדים למבחן” אז אנו צומחים יותר על ידי ההתמודדויות.
אך עדיין הסבר זה אינו מתיישב לחלוטין” כי אמנם מובן מה תפקידו של היצר הרע כאשר מצליחים להתגבר עליו. אך לא מובן מדוע קיים רוע שמשתולל בעולם ורשעים שגורמים רעה לבני אדם חפים מפשע? והרי יש הבדל בין יצר הרע שפוגע בעיקר באדם עצמו לבין רוע לשם רוע שפוגע באופן ישיר בזולת!
ולכן” עלינו לבנות קומה נוספת לבניין ולנסות להבין את תפקידם של הרשעים בעולם.
הרוע בעולם הוא כמו השמרים ביין
הרב קוק מוביל אותנו לתובנה מהפכנית לגבי תפקיד הרוע והרשעים בעולם: “כשם שאי אפשר ליין בלא שמרים” כך אי אפשר לעולם בלא רשעים” (אורות התחיה מה). כדי להבין את דבריו של הרב קוק” עלינו להבין מה תפקיד השמרים בייצור יין. השמרים הם למעשה מיקרואורגניזמים המתסיסים את הסוכר הנמצא באופן טבעי במיץ הענבים. הסוכר נהפך על ידי התסיסה לאתנול וכך נוצר האלכוהול שביין.
אם כן” הרוע שמשתולל בעולם למעשה מתסיס את הצדיקים ולא מניח להם ‘לשקוט על שמריהם'” אלא מדרבן אותם לפעולה” למאבק נגד הרוע. ולכן” כמו שהשמרים מתסיסים את הסוכר” כך הרשעים מתסיסים את הצדיקים ולבסוף על ידי מאבקם של הצדיקים ברשעים” נוצר ‘יין’ – העולם נהיה מתוקן יותר.
במילים אחרות: כמו שהשמרים גורמים לסוכר להוציא מתוכו את האתנול” שלפני פעולת התסיסה לא ידענו על קיומו” כך הרשעים מצליחים להוציא מהצדיקים כוחות שהם לא ידעו על קיומם.
ובכן” אם נגדיר מחדש את תפקיד הרוע בעולם נגיע לתובנה מהפכנית: תפקיד הרוע בעולם הוא להילחם ברוע עצמו. וכיצד? הרוע מעורר את כוחות הטוב להילחם ברוע ועל ידי כך כוחות הטוב מתעצמים ומביאים לתיקון העולם (תודה לאחיי אביאל וחיים-אורי קוטלר על ההשראה לרעיון זה).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן