פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מידות ואישיות

מידות ואישיות

אנו נפגשים עם החלק השני של המשנה . עד כאן עסקנו במידות באופן מופשט” מכאן ואילך אנו עוסקים בערך האישי של התלמיד החכם. מסתמא” לא לחינם הוא הגיע למדרגה זו” אלא מתוך כל רשימת המידות שקדמה. סדרי המידות של קניין תורה” מידה אחר מידה” הולכים ומשכללים את האישיות עד שנוצרת אישיות של תלמיד חכם מכף רגל ועד ראש” בדרגת “כל עצמותי תאמרנה”. מעכשיו עוסקים בהבנת מי הוא האיש הזה שעוסק בתורה ומהו תוארו.
התואר הראשון ששייך לקניין תורה הוא “המכיר את מקומו”. יש כמה הסברים לביטוי זה וכולם צודקים ונכונים.
הדרכה זאת היא המשך מהישיבה. יש ערך לקביעות מקום בבית המדרש” קביעות ספסל לשבת עליו. וכן בהלכות תפילה ” יש הדרכות של קביעת מקום: קביעת מקום בבית כנסת מסוים וגם קביעת מקום בתוך בית הכנסת. באותה גמרא גם מוזכר: “הקובע מקום לתורתו”” מה שגם כולל קביעות החברותא בלימוד תורה. בן תורה צריך להתרגל שלא להיות מפוזר. גם ראוי לחבר תורה לתפילה. רבי אמי ורבי אסי” אף על פי שהיו להם שלושה עשר בתי כנסת בטבריה לא היו מתפללים אלא בין העמודים” היכן שהיו לומדים . מקום לימודם היה מקום תפילתם.
קביעות זו מגלה את קביעות יראת השמים” את השקידה” את הרצינות ואת היציבות הגדולה” בניגוד למצב של התפזרות ו’הסתובבות’. “עשה תורתך קבע” ולא בפיזור. קביעת המקום בישיבה מגלה שהישיבה בעצמה היא קביעות.
כן הוא במהלך כל החיים. “אין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום” . לביטוי ‘מקום’ יש שני מובנים: המקום החומרי בו האדם נמצא” ולא פחות מזה מקום במובן רוחני פסיכולוגי של מידה” ערך ומדרגה. אדם של תורה” בעל מוסריות של תורה ואוצרות של תורה – הוא אדם המכיר את ערכו בכל המובנים. הוא צריך להכיר את ערכו הרוחני” את מדרגתו האמיתית ואת המקום המתאים לו – וזאת בשני אופנים:
א. להיזהר מגאווה” התרברבות וגסות רוח כלפי מורים וחברים.
ב. וכן אין לו לזלזל בעצמו” ולא להשפיל את עצמו יותר מדי. אדם בעל ערך גדול וחשוב בחברה הכלל ישראלית צריך להחזיק בערך האמיתי והנכון שלו” להכיר ולהעריך ולשמור על מקומו בכובד ראש” ולמלא תפקידו כפי מה שאפשר לו כדי לזכות את הרבים. הוא צריך להתייחס באופן הגון ואמיתי אל שאר חלקי עם ישראל” ולתפוס את המקום המתאים לו בחברה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן