פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > נתינה

נתינה

כאשר שב אברהם אבינו מהמלחמה נגד ארבעת המלכים יוצאים לקראתו שני מלכים” האחד צדיק – מלכי צדק הוא שם בן נח” והאחד רשע – מלך סדום.
על מלכי צדק נאמר(בראשית” י”ד” י”ח). ” ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין..” למרות שמלכי צדק לא היה חייב דבר לאברהם” הוא יצא לקראתו עם לחם ויין לחזק אותו אחרי המלחמה. ואילו מלך סדום שהיה חייב כל-כך הרבה לאברהם על כל הטובה שעשה לו” לא רק שלא הביא איזושהי מתנה לאברהם” אלא תוך כדי דברים הוא אומר לו” “תן לי הנפש”” הוא עוד חושב איך להרוויח ולקחת מאברהם. עמד על דברים אלו האור החיים הקדוש שכתב “להגיד שבח הצדיקים מה בינם לבין הרשעים כי מלך סדום יצא לקראת אברהם לראות פניו ריקם הגם שאליו יחויב להקביל פני אברהם במנחה… והוא הרשע יצא בידיים רקניות. ושם הצדיק מבלי חיוב נדיבות יעץ והקביל פניו בלחם ויין”. מכאן נלמד שתכונת הצדיק לתת” ואילו הרשע מחפש רק איך לקחת ואומר תן לי.
שמעתי רעיון נפלא שקשור לדברים אלו. ידוע שהכנרת יש בה חיים” דגים ועוד בעלי חיים שוכנים בה” ואילו ים-המלח אין בו חיים ואף מכונה ים-המוות. ממה נובע ההבדל הזה? מוסבר שהכנרת מקבלת את מימיה מנחלים הזורמים אליה – הירדן” הירמוך ועוד” והיא נותנת את מימיה הלאה לנהר הירדן. כאשר המציאות היא שמקבלים ונותנים זהו סדר נורמלי שיש בו חיים. אולם ים-המלח מקבל מימיו מהירדן ולא מעביר את מימיו הלאה” וכשיש מציאות של קבלה בלי שום נתינה” אין בזה חיים. ולא בכדי שכנה סדום למרגלות ים-המלח” שם בסדום לא ידעו כלל את סוד הנתינה.
במסיבה גדודית לסיום שרות המילואים שלי התבקשתי על-ידי המג”ד לשאת מספר מילים. כיוון ששנים רבות שירתנו בבקעת-הירדן בין הכנרת לים המלח” אמרתי את הרעיון שכתבתי למעלה” והוספתי שאדם שחי במדינה הוא מקבל דברים רבים ממנה והוא מצווה גם לתת לה ולציבור כולו. אחד הדברים המשמעותיים שאדם נותן למדינה” זה השרות הצבאי ואחר-כך שרות המילואים שבו הוא ממש מוכן למסור נפשו למען עמו ומולדתו” ולכן אמרתי אני מודה לכם על הזכות הזו שאפשרתם לי את הנתינה הזו במשך שנים רבות.
רעיון זה אנו צריכים לאמץ לכל אורחות חיינו. ביחס בין איש לאשתו” יש מערכות של קבלה ונתינה ואדם לא יכול רק לחשוב על הדברים שמגיעים לו ושהוא צריך לקבל” מבלי לזכור שיש לו חובות ושהוא מצווה על נתינה אין סופית על מנת להעמיד סדרי חיים נכונים בבניין ביתו. כך היה נוהג הרב דסלר לומר לחתן ולכלה תחת חופתם: “היזהרו יקירים שתמיד תשאפו להשביע נחת זה לזה. כאשר תרגישו בכם בשעה זו. ודעו אשר ברגע שתתחילו לדרוש דרישות זה מזה” הנה כבר אושרכם מכם והלאה”
כמו כן במערכת היחסים שבין הורים לילדים” ישנם תחומי נתינה ולקיחה רבים” וצריך תבונה רבה מאד” חשיבה ושימת לב מהי הנתינה הראויה מכל צד כלפי האחר.
גם ביחסנו למדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו” אנו צריכים לראות את הדבר הנפלא שקם לנו כאן וללמד את עצמנו ואת ילדינו להיות מהנותנים ופועלים לבניינה. ברור שהצורך הגדול ביותר בימינו הוא חיזוקה הרוחני של המדינה. הדבר יבוא ע”י התמסרות ללימוד תורה שנים רבות במגמה להיות מאישי השורה הפנימית לאומתנו” זו המשימה הנצרכת ביותר בדורותינו ואשרי מי שזוכה לה. ומי שאין ביכולתו להשקיע בלימוד של שנים רבות בישיבה” ימצא את המקומות המיוחדים לו לפעול עם א-ל. אם זה מתוך גידול ילדיו ו/או חינוך דורות להיותם קוראים בשם השם” ואם זה בחיזוק גרעינים תורניים. אם זה בשרות צבאי מתוך קומה תורנית ראויה” ואם זה קידוש השם בכל הליכותיו. שנזכה תמיד להיות מן הנותנים ולא נצטרך להיות מן המקבלים. אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן