פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאולה כבריאה חדשה

הגאולה כבריאה חדשה

כאשר חל ראש חודש בשבת” נוהגים להפטיר מן הפרק החותם את ספר ישעיהו (סו): “השמים כסאי”. כל ראש חודש מתחדש העולם ונשלח שפע חדש ליצורים. ובהתאמה – בפרק זה מתוארת לידה חדשה ובריאה חדשה של ישראל בעתיד.
הפרק נפתח בהצהרת הקב”ה על שייכות כל העולם אליו ועל גדולתו: “כֹּה אָמַר ה’ הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי אֵי זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ לִי וְאֵי זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי. וְאֶת כָּל אֵלֶּה יָדִי עָשָׂתָה וַיִּהְיוּ כָל אֵלֶּה נְאֻם ה'” (א-ב). הקב”ה מתאר את עצמו כאדון השמים והארץ” וזהו ביטוי שמזכיר מיד את בריאת העולם בתורה: “בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ”. ההקשר של הזכרת השמים והארץ בפרקים אלו” הוא של עיסוק כללי של הנביא בבריאת ‘שמים וארץ’ חדשים בעתיד. בריאה זו נזכרה תחילה בפרק הקודם (סה” יז): “כִּי הִנְנִי בוֹרֵא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וָאָרֶץ חֲדָשָׁה”. ובהמשך פרקנו (סו” כב) היא מופיעה שנית: “כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה…”.
הקב”ה מודיע כי בזמן הגאולה תופיע אדנותו על השמים והארץ באור חדש” כאשר יברא עולם חדש. כל חוקי הטבע וההיסטוריה המוכרים לנו אינם עומדים אלא ברצון ה’ בלבד. ובכן” אין חוק או מהלך היסטורי המצוי בעולם” שעלינו לחשוש מפניו. הכל ישתנה וייברא מחדש. ועוד: הקב”ה מגלה כי החוק העיקרי שיעמוד ביסוד השמים והארץ החדשים הוא טובת ישראל הקבועה. כן נאמר בפרק הקודם בישעיהו (סה” יח-יט): “כִּי אִם שִׂישׂוּ וְגִילוּ עֲדֵי עַד אֲשֶׁר אֲנִי בוֹרֵא כִּי הִנְנִי בוֹרֵא אֶת יְרוּשָׁלִַם גִּילָה וְעַמָּהּ מָשׂוֹשׂ. וְגַלְתִּי בִירוּשָׁלִַם וְשַׂשְׂתִּי בְעַמִּי וְלֹא יִשָּׁמַע בָּהּ עוֹד קוֹל בְּכִי וְקוֹל זְעָקָה”.
הלידה מחדש
בפרשה זו מתואר אחד מן החוקים החדשים של העולם העתידי. תופיע דרך חדשה של לידה: “בְּטֶרֶם תָּחִיל יָלָדָה בְּטֶרֶם יָבוֹא חֵבֶל לָהּ וְהִמְלִיטָה זָכָר” (ז). הגאולה נמשלת כאן ללידה” ומתברר כי תהיה לידה בלי יסורים! מדובר כאן בגאולה בלא צורך בהכנה ובהדרגה ששולטות בעולם כפי מצבו כיום: כדי להראות עד כמה דרך זו מהווה בריאה חדשה” ישעיהו מתאר את תמיהת העולם על תופעה זו: “מִי שָׁמַע כָּזֹאת מִי רָאָה כָּאֵלֶּה הֲיוּחַל אֶרֶץ בְּיוֹם אֶחָד אִם יִוָּלֵד גּוֹי פַּעַם אֶחָת כִּי חָלָה גַּם יָלְדָה צִיּוֹן אֶת בָּנֶיהָ” (ח). התשובה לתמיהה זו מצביעה על ההבדל בין המבט האנושי למבט שמודד את כל התופעות בעיניים חדשות – מצד המבט האלוקי ברור ומתבקש שכך יהיה: “הַאֲנִי אַשְׁבִּיר וְלֹא אוֹלִיד יֹאמַר ה’ אִם אֲנִי הַמּוֹלִיד וְעָצַרְתִּי אָמַר אֱ-לֹהָיִךְ” (ט). אמנם כל ימי עולם הקב”ה יכול לעשות כל שברצונו בלא שום מעצור” אך חוקיות העולם דורשת הדרגתיות והכשרה. והנה” בעולם שיתחדש בעתיד יהיו ערכי העולם ודרכיו על פי המחשבה האלוקית חסרת המעצורים. מסיבה זו הקב”ה תמה מדוע בני האדם תמהים על ההתרחשויות הפלאיות אשר בעולם העתידי” הן תהיינה לדבר שבשגרה.
לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן