פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ארך אפיים

ארך אפיים

“ארך אפים” לב טוב” אמונת חכמים וקבלת יסורים” הם עניינים מוסריים ששייכים במיוחד לגדולים בישראל” וקשה לדרוש אותם בכל תוקפם מכל אדם.
“ארך אפים” היא אחת ממידותיו של הקדוש ברוך הוא. עלינו להידבק במידותיו של הקדוש ברוך הוא. ישראל הם “רחמנים ביישנים וגומלי חסדים” ” אלה דברים לא מיוחדים כל כך לתלמידי חכמים. עשיית טוב וגמילות חסד הן דרישות נורמליות שלא מגיע עליהן ‘יישר כוח’. כמובן” טוב לעזור” אבל זהו דבר פשוט. ארך אפיים הוא מעל זה. ארך אפיים הוא: סבלנות. בניגוד לרגזנות” שהיא חולשת נפש” חולשת דעת וחולשת עצבים. בניגוד לכעסן” שאין לו כוח לסבול” צריך גבורה להחזיק את עצמו שלא ‘להתפוצץ’ – גבורה ממקור שכל ודעת של תורה שניתנה מפי הגבורה. לא רק בין אדם לעצמו” אלא גם בפגישות בין אדם לחברו יש צורך בסבלנות” בזהירות מהתרגזות ומניעת עלבונות” ובהבנה הדדית ש”אני בריה וחברי בריה” .
אבל מידת ארך אפיים היא הרבה יותר מאשר סבלנות במובן הפשוט. אין להשוותה לסבלנות אנושית שהיא לפעמים סתם ליברליות” אדישות ופשרנות. יש לתפוס אותה בגדלות עליונה ממקור מידותיו של הקדוש ברוך הוא. ארך אפיים זו מידה אלוהית נוראה ואיומה” זו גבורתו של הקדוש ברוך הוא המקיפה שמים וארץ” “הטוב ומטיב לרעים ולטובים” הסובל ומעלים עין מסוררים” ” כפי שאנו מכריזים בימי דין. המידה האלוהית הזו היא יסוד לסבלנות במובנה האנושי המצומצם והרגיל. ארך אפיים היא מעל סתם רחום וחנון. בלשון הגמרא” הקדוש ברוך הוא נקרא “רחמנא”” כי ההדרכה האלוהית של התורה היא רחמנות עילאית. המידה של ארך אפיים בכל רוממות קדושתה שייכת לאינטליגנציה דקדושה וקשה לדרוש אותה מכל אדם. לכן תלמיד חכם” המקודש בקדושת התורה” מרומם בשכל של תורה” בדעת וטהרה של תורה” צריך להתעלות לדרגה של דבקות במידותיו של נותן התורה שמתגלות בתורה .

תגיות: ארך אפים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן