פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > להתרחב!

להתרחב!

בפרק נד” מורה ישעיהו לעם ישראל להתכונן לגאולה עצומת ממדים ורחבת ידיים – “הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ וִירִיעוֹת מִשְׁכְּנוֹתַיִךְ יַטּוּ אַל תַּחְשֹׂכִי הַאֲרִיכִי מֵיתָרַיִךְ וִיתֵדֹתַיִךְ חַזֵּקִי. כִּי יָמִין וּשְׂמֹאול תִּפְרֹצִי וְזַרְעֵךְ גּוֹיִם יִירָשׁ וְעָרִים נְשַׁמּוֹת יוֹשִׁיבוּ” (ב-ד). ירושלים קרואה להתאים עצמה לעולם חדש בעל ממדים שונים לחלוטין מן המוכר לה.
במדרשי חז”ל מבארים שעל ירושלים להיערך מחדש להתרחבות מסדר גודל שונה שאינו מוכר לה כלל. כך נאמר במדרש בראשית רבה (ה” א): “ר’ יוחנן סלק למישל בשלמיה [=לשאול בשלומו של] דר’ חנינא. אשכחיה יתיב דריש הדן פסוקא [=מצאו שיושב ודורש את אותו הפסוק: ‘ביום ההוא יקראו לירושלם כסא ה’ ונקוו אליה כל הגוים’. [אמר לו ר’] וכי מחזקת היא [=וכי תוכל ירושלים להחזיק בקרבה את הגויים כולם]? אתמהא! אמר ליה: הקדוש ברוך הוא אומר לה: ‘האריכי הרחיבי קבלי אכלוסיך'” שנאמר: ‘הרחיבי מקום אהלך (ישעיה נד ב)'”.
ובמדרש תנחומא (פרשת צו) נאמר: “ואף לעתיד לבוא כך אני עושה בציון כל אותן האוכלוסין מן האדם הראשון עד שיחיו המתים היכן הם עומדין? והם עתידים לומר צר לי המקום גשה לי ואשבה” מה אני עושה להם אני מרחיבה שנאמר: ‘הרחיבי מקום אהלך'”.
ובמדרש אליהו זוטא (פרשה יד) מבואר: שאין ישראל ניגאלין אלא אם כן פרין ורבין והוין מליאי של עולם [=וממלאים את כל העולם]” שנאמר: ‘כי ימין ושמאל תפרוצי וזרעך גויים יירש” (ישעיה נד” ג).
ישעיהו הנביא יודע שכאשר תגיע הגאולה” ישראל יהיו עסוקים עדיין בחשבונות המתאימים לגלות. הם יתפסו את עצמם עדיין כ’עקרה לא ילדה’. בהתאם לכך” ישראל יפחדו שמא גאולתם היא ארעית והגלות תשוב. על כן” קורא ישעיהו להסיר את הפחד מגלות נוספת – “אַל תִּירְאִי כִּי לֹא תֵבוֹשִׁי [= לא תבושי לעולם. אחר שתצאי מזה הגלות לא תהיה לך צרה לעולם – רד”ק] וְאַל תִּכָּלְמִי כִּי לֹא תַחְפִּירִי כִּי בֹשֶׁת עֲלוּמַיִךְ תִּשְׁכָּחִי וְחֶרְפַּת אַלְמְנוּתַיִךְ לֹא תִזְכְּרִי עוֹד” (ד-ה). אך קודם להרגעה זו” קורא הנביא להתחיל לחשוב במושגים של גאולה. בגאולה מופיעות תופעות חדשות בעלות גודל ורוחב שהם בלתי נתפסים במושגים הישנים של הגלות. בנבואות אלו של ישעיהו ניכר הפער האדיר שיחוו ישראל בגאולה. מעם נרדף ומשולל-כל בגלות” הם יהפכו לעם עצום וחזק. על כן מוטל על ישראל להרחיב ככל האפשר את מושגיהם ותפיסתם. במדרש משנת רבי אליעזר (פרשה יא) עומדים חז”ל על מידת ה’ הפלאית המופיעה בציווי ‘הרחיבי’ – “מידת בשר ודם” אדם מפנה כלי מלא לתוך כלי ריקם” שמא יכול הוא לפנות כלי מלא לתוך כלי מלא. אבל הקדוש ברוך הוא נותן את המקום שאינו מחזיק מעט שיחזיק מלואו”. בהתאמה לפלא זה שיופיע” מצווה הנביא על ישראל” להתרחב בלי גבול. גם כאשר יתרחבו” עלולים הם לעשות זאת בצמצום. על כן מצווה הנביא: “הַרְחִיבִי… אַל תַּחְשֹׂכִי”” כלומר יש להתכונן להתרחבות שאין לה מגבלות. אלו ממדי גאולתנו!
לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

Shape-2
machon
המשמעות הלאומית של ניסי אלישע
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן