פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כוח הרצון בנישואין (ב’)

כוח הרצון בנישואין (ב’)

(במאמר זה אתייחס בתמצית” למשמעות כוח הרצון ובעיקר” במה שנוגע לזוגיות.)
לאחר שניתחתי עם נאוה את החסימות האישיות שלה (מתוך המאמר הקודם)” הגיעה למודעות והכרה בקשייה” אך חשה בלבול ביחס שלה כלפי מושג הרצון ומה יעזור לה להפעיל את רצונה כראוי. היא הייתה חסרת אמונה ביכולת האישית שלה לביטוי רצון עוצמתי” שיוביל לשינוי בזוגיות שלה. לכן נדרשתי לתוכן לימודי תמציתי” על מנת שהדברים יתקבלו על לבה.

כוח הרצון” הוא הכוח הקרוב ביותר לרצון האלוקי: “…ודע כי הברואים רבים ולמעלה מכולם הנפש והשכל והמדע… ולמעלה מהם החפץ ולמעלה ממנו התכונה הראשונה והוא הבורא” (ספר הישר המיוחס לרבנו תם פי”א). זה המנוע המרכזי” שמפעיל את כל כוחות הגוף והנפש. כבר אמרו חז”ל:”אין לך דבר העומד בפני הרצון”. “בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו” (מכות י” ב). “הבא ליטהר – מסייעין אותו” הבא ליטמא – פותחין לו” (יומא לח” ב).
הרצון” הוא המנוע הפנימי של האדם. הרצון מושפע בין השאר גם מהדימוי והערך העצמי של האדם” שנבנה משלל חוויות” מתגובות הסביבה” מהפרשנות שלו עליהן ומכל ההתנסויות שהוא צבר במהלך חייו. לכן דימוי עצמי חיובי ייצר רצון ושאיפות חיוביות” ושלילי ייצר בדרך כלל חסמים לביטוי הרצון הפנימי. למה הדבר דומה? למערכת גלגלי שיניים התלויים זה בזה. כאשר מתעורר רצון לשינוי” הוא מתחיל להניע את המחשבות” הרגשות והמשפטים הפנימיים” וכן הם עצמם – בשעה שעולים הריהם מעוררים את הרצון לשינוי. אולם אם יעלו החסמים” אז יתפזרו המחשבות והרצון ייחלש ויימצא רק ברקע כזיכרון עמום. צריך להיות מודעים לכך” ולכוון את כל המחשבות להגשמת רצוננו ולבקש מהקב”ה לסייע בתוצאה (שאינה בשליטתנו). כמו כן אפשר לרכז ולהנהיג את המחשבות והרגשות על ידי המעשים.
כוח הרצון בא לידי ביטוי בתודעה ובכוונה שמובילות לביצוע מעשי.
ייתכן בלבול בזיהוי הרצון. יש רצונות דמיוניים שאינם מבוררים” והם בדרך כלל משתיקים את המצפון בחיי הזוגיות כמו: “אז מה אם אני לא מצליח. העיקר שאני רוצה”. הרצונות המדומים מתבטאים בשאלה:”מה בא לי” או מה קל לי?”” או: “איך אני יכול להראות שאיכפת לי מבלי לעשות דבר לשם כך”. לעומת זאת” הרצונות האמיתיים מתבטאים בשאלה: “מה נכון לי? – גם אם קשה לי!”
כוח הרצון “מתנהג” כמו שריר פיזיולוגי (ויש מחקרים שהוא נמצא באזור מסוים במוח). אם לא מאמנים אותו ע”י מאמץ” הוא לא יתפתח. לכן יש צורך לאמן אותו במנות קטנות” כך שלא יתעייף ולא יגלה התנגדות למאמץ.
מה מפעיל את הרצון?
” המחשבה – גישת חיים” תפיסת עולם” שיש בה אחריות אישית” זוגית (ולאומית). כל אדם בא למלא שליחות כלשהי בחייו ולכן עליו לברר מה הייעוד שלו. ההקשבה הפנימית ל”מה נכון לי”” בעקבות התנסויות וחוויות אישיות וזוגיות” מאפשרת את גילוי הייעוד” ומתעורר הרצון למלא את השליחות בחיים. אחריות אישית פרושה” הידיעה שאף אחד לא יעשה עבורך את מה שאתה צריך לעשות. הרב וולבה כותב:”…זה הטוען… לא הלך לי… סימן הוא” שלא השתמש בכוח הרצון אשר הוא לבד מביא לידי ביצוע… אי ההצלחה מעידה על רפיון הרצון או על אי השתמשות ברצון. וכמובן המדובר הוא בעניינים שהם בתחום האפשרי לאדם זה” מבחינת כוחו ומדרגתו. השאיפה לבלתי אפשרי הינה חסרון הדעת” (עלי שור א’ קכב).
” הרגש – הרגשות החיוביים או השליליים מתעוררים ומסוגלים להפעיל את הרצון לשינוי חיובי או שלילי. מי שעדיין לא חי מתוך אחריות אישית ולא בדק מה חוסם את הרצון שלו (מהמאמר הקודם)” מדבר בדרך כל ב: “צריך…” אבל אם למשל יש קשיים בזוגיות ומצהירים שחייבים ליצור שינוי” אבל… אי אפשר כי… או: “אני מאד רוצה לעשות לך טוב” אבל אין לי זמן/כסף… אני מתייאש מהר… אני לא מבין בזה”” או:”אני מוכנה לדבר על כל הנושאים חוץ מ…” וכד’. ישנם כאלה שמרגישים” שאם יבואו לקראת בן הזוג ויעניקו מעצמם” אז יעלו את חשיבותו של בן הזוג” ואילו הם יורידו מערכם וכביכול יוותרו על עצמם. בהגיון הם מבינים שצריכה להיות הדדיות ונתינה. אך הרגש מתנגד ולכן מחפשים סיבות” למה זה לא הגיוני או בלתי אפשרי לעשות את מה שצריך. ובאמת המניע העיקרי הוא חוסר רצון אמיתי” שנובע מחסמים אישיים כשלרוב אין מודעות לקיומם. חשוב להדגיש שכל אחד מבני הזוג באמת מעוניין לחיות בשלום ובאהבה” אלא שאינו יודע כיצד” או אינו מודע לחסמים הקיימים בתוכו.
המשך המאמר בעז”ה” בשבוע הבא.

תגיות: כח רצון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן