פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בית חדש

בית חדש

“כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ.”
מדוע נאמרה מצווה זו בפשט הכתוב” דווקא בבית חדש? ומדוע נאמר מעקה דווקא לגגך ?” שהרי מצווה זו נוהגת גם בבית שאינו חדש ובשאר דברים שיש בהם סכנה” כגון בור או מדרגות” ולאו דווקא בגג. שנצטווינו “להסיר המכשולים והנגפים מכל משכנותינו… כדי שלא תכשל בריה ליפול בהם או מהם” ובכלל מצווה זו לבנות ולתקן כל כותל וכל גדר שיהיה קרוב לבוא תקלה ממנו.”
אפשר לבאר על דרך העבודה” לפי שנאמר “דִּרְשׁוּ ה’ בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב. יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל ה’ ירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ “” שלא די שהחוזר ונכשל יעשה תשובה על פרט זה או אחר” אלא יזנח לגמרי את הדרך שהלך בה עד כה” ויקח לעצמו דרך חדשה. וזה עניין “כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ”” אם אדם רואה שהדרך בה הוא הולך איננה טובה” ורחוק הוא מה'” תקנתו אינה לתקן פרט זה או אחר” אלא לבנות בניין רוחני חדש. וזאת ע”י שירומם את נפשו הרחק ממדרגתו הקודמת בהתחדשות כוללת. והעצה על מנת שיחזיק במדרגתו החדשה ולא “יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ” היא” “וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ”” המרמז למידת היראה שמעק”ה עה”כ בגימ’ יראה. והיינו שיעשה לעצמו גדרים וסייגים” שישמור בדרך המתוקנת שבחר” “וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ”. ויקבע בליבו היראה מאדון הכל היודע כל מצפוניו” וישלוט בתאוותיו ויכבוש יצרו עד שתהיה תשובתו גמורה. “אֵיזוֹ הִיא תְּשׁוּבָה גְּמוּרָה. זֶה שֶׁבָּא לְיָדוֹ דָּבָר שֶׁעָבַר בּוֹ” וְאֶפְשָׁר בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹתוֹ” וּפֵרַשׁ וְלֹא עָשָׂה מִפְּנֵי הַתְּשׁוּבָה.”
ועניין שנאמר דווקא “מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ”” שגג מרמז על ראש האדם” שראשית העבודה בבניין בית חדש היא עשיית מעקה לגגך” היינו לתקן את הראש. שהאדם יחליף רעיונות אנוש נפסדים המחשיכים נפשו” “וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו”” בהדרכות התורה הנצחיות” “מִשְׁפְּטֵי ה’ אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו” . ואל יתפתה להליכות התרבות הזמנית העוקרת ציוויים רבים מן התורה” רק יפנים בכל כוחו את ההדרכות הא-לוהיות הנצחיות כסדרי חייו והנהגותיו.
וישמור פתחי ראשו” עיניו – לבל יתפתה מחיצוניות ברק העולם הזה” ויעצום עיניו מראות ברע” “כי היא תחילת העבירה” שהעין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרין.” וישמור אוזניו” שמא ישמע לשון הרע” רכילות” שקרים” ליצנות וכדומה. וישמור נקבי החוטם” שלא יחר אפו בכעס ובקוצר רוח” וינצור פיו” שלא יוציא אלא דיבורים טהורים וקדושים.
ויהא זה יסוד תשובתו באלול” שישוב אל ה’ בכל כוחו מאהבה” ויבנה עצמו מהמסד ועד הטפחות מחדש. ובכל ההנהגות הטובות שקיבל” יתמיד” וישמר לבל יכשל עוד ע”י מעקה היראה החזק שבנה. ולראש השנה השנה יבוא עם ‘ראש חדש'” מתוך התבוננות פנימית בהתיישרות שמבקש מנפשו” ומתוך שאיפות רוחניות רעננות לשנה החדשה. וכך יבנה ‘בית חדש'” לשכינת ה'” לנשמת אלוה” בקרבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן