פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > לעלות קומה – לפרשת דברים

לעלות קומה – לפרשת דברים

מדוע נתבארה התורה ע”י משה” רק אחרי הכותו את סיחון ועוג” ככתוב “אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן… אַחֲרֵי הַכֹּתוֹ אֵת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן וְאֵת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת בְּאֶדְרֶעִי… הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר.” מה מיוחד בשני מלכים הללו” שגם דוד המלך מציין אותם באופן נפרד אחר שאר “מְלָכִים אַדִּירִים”” ככתוב: “לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ .”
זאת מפני” שסיחון ועוג ישבו כמנעול על פתחה של ארץ ישראל” והיו ראש ההתנגדות לאומה הישראלית. שקולים היו אלה” בכוחם ובטומאתם” לכל שבעת עממי כנען. אמנם משה שלח להם דברי שלום” “וָאֶשְׁלַח מַלְאָכִים מִמִּדְבַּר קְדֵמוֹת אֶל סִיחוֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן דִּבְרֵי שָׁלוֹם לֵאמֹר. אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ בַּדֶּרֶךְ בַּדֶּרֶךְ אֵלֵךְ לֹא אָסוּר יָמִין וּשְׂמֹאול. אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן לִי וְשָׁתִיתִי רַק אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי.” אך באופן לא מפתיע” לא הניחו לישראל להיכנס דרך ארצם. חז”ל מבארים” שהיוו שמירה מכוונת לשבעת העממין היושבים בארץ” והמלחמה שפתחו נגד ישראל” לא היתה מקרית. “כָּךְ סִיחוֹן נָטַל שְׂכָרוֹ מִכָּל מַלְכֵי אֶרֶץ כְּנַעַן וְהָיוּ מַעֲלִין לוֹ מִסִּין” שֶׁהָיָה מַמְלִיךְ אוֹתָן” הוּא וְעוֹג שְׁקוּלִין כְּנֶגֶד כֻּלָּן” שֶׁנֶּאֱמַר: ‘לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וּלְכֹל מַמְלְכוֹת כְּנָעַן’ . אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל נַעֲבֹר בְּאַרְצְךָ לִכְבּשׁ אֶת הַמַּלְכוּת” אָמַר לָהֶם אֵינִי יוֹשֵׁב אֶלָּא לְשָׁמְרָם מִפְּנֵיכֶם: ‘וְלֹא נָתַן סִיחֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ’ .” דווקא משה רבינו” המנהיג הרוחני הגדול” נצרך לשבירת שני מלכים אלו” כשם שנצרך לעמוד מול פרעה” כיוון שיחדיו היו שלושת אלה הקליפות הקשות ביותר” ומקורות הטומאה . אחר השמדת סיחון ועוג” לא נותר אלא לסיים את מלאכת כיבוש הארץ” אך למעשה המערכה על ארץ ישראל” הוכרעה כבר ע”י ניצחון משה בשבירת המנעול.
אחיזת הטומאה בעולם מעכבת את גילוי הקדושה” לכן משנוצחו סיחון ועוג” השפע הרוחני העליון המכין את עם ישראל לכניסה לארץ” יכול להתגלות” “אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל”” ו”הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר”. לכן מוזכרים מלכים אלה באופן מיוחד ע”י משה ודוד. ובנוסף מבואר שהקשה ה’ את רוחם” כדי לתת את ארצם לעמו” והניצחון עליהם לא היה מצליח בלא סיוע שמימי עליון6.
מעניין זה ניתן ללמוד על דרך העבודה” שההתנגדות והקליפה החזקה ביותר מתעוררת בעת שאדם מישראל כבר עומד להגיע לייעודו ולתפקידו . ככל שמתקרבים לקניין של מדרגה גבוהה יותר” או להשגת יעד עליון יותר” ישנן מניעות ועיכובים גדולים יותר שיש להתגבר עליהם. האויב הרוחני” מניח גיזרות קלות” ומרכז את הכוחות הכי גדולים סביב היעד החשוב ביותר. לדוגמה” פעמים רבות קורה שבחור בתהליך התחזקות מגיע לבדוק אולי ילמד במכון מאיר. אחרי יום או יומיים הוא אומר” שאכן החליט לבוא ללמוד” אך הוא רק חייב לסיים כמה עניינים” ויגיע עוד כמה שבועות. אנו אומרים לו” תהיה חזק” כי בשבועות הקרובים יצוצו לך כל המניעות העיכובים” והפיתויים הכי יצירתיים כדי שתישאר בחוץ. ברגע שהחלטת לבוא לישיבה” הכריזו ‘מצב חירום’ במפקדה של הס”מ” ותלו תמונה שלך תחת הכותרת ‘מבוקש’. את הנשקים הכי מתוחכמים מוציאים עכשיו לכבודך” כי אם אתה מגיע לישיבה ונהיה צדיק” אצל היצר הרע החגיגה הולכת ומסתיימת.
עניין זה שייך גם באומה כולה” דווקא כשיש קירבה למדרגה חדשה” להופעת ה’ יותר עליונה” תתעורר גם התנגדות מבחוץ” או פיתוי לנפילה רוחנית. יש צורך בהתגברות רבת עוצמה נגד תופעות או אויבים הבאים לאבד את השגת היעוד האלוהי של עם ישראל. כידוע חטא המרגלים התרחש בזמן שיכל להיות ערב הכניסה לארץ” אך הכניסה נדחתה קרוב ל-39 שנה” עד מות כל הדור ההוא.
גם עתה שאנו כבר בארץ ישראל” אך מדרגות רוחניות רבות עוד לפנינו” כל מיני ‘סיחונים’ ו’עוגים’ עומדים במלוא קומתם לעכבנו מלהשיגן. התנגדויות אלו מופיעות בתחומים מדיניים” צבאיים” דיפלומטים וכמתקפות טרור” והן בהשתדלות של השפעה רוחנית זרה לרוחנו. אפשר להתבונן” להיכן מרוכזת שיא ההתנגדות” ולהבין” שהקומה החדשה הנתבעת מאתנו” צריכה להופיע בדיוק במקום או בתחום ההוא. כל הקומות העתידיות לא תושגנה” עד שנזהה את ההתנגדויות מצד שורשן הרוחני” ונפעל במלוא העוצמה” בהתאם לגודל ההפסד שחפצות הן לגרום לנו.
עניין “ששון לעירך”” שאנו מתפללים עליו משמעותו ברית מילה לירושלים” ככתוב בגמ’ “ששון זו מילה” . בשום אופן אין להתרגל לחיות עם ערלה” שמעכבת את כל ששון האומה בקומתה הראויה. הערלה מחפה מעל קדושת ‘עיר הקודש'” ומעכבתה מלהתגלות. “חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וה’ יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן