פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מחלוקת שלא לשם שמים

מחלוקת שלא לשם שמים

לע”נ בני יקירי צבי יהודה ז”ל בן יעקב יוסף יבדל”א.
מפרשת קרח ועדתו למדים אנו מהי מחלוקת לשם שמים ומהי מחלוקת שלא לשם שמים.
למדנו בפרקי אבות (ה” כ): “כל מחלוקת שהיא לשם שמים” זו מחלוקת הלל ושמאי. ושאינה לשם שמים – זוהי מחלוקת קורח וכל עדתו”. איך אפשר להבחין בין שני סוגי המחלוקות הללו?
הרי הרבה פעמים דווקא מחלוקת שאינה לשם שמים עוטה אצטלה של ‘לשם שמים’ ומדברת גבוהה גבוהה” ומאוד מטעה. איך נצליח להסיר את המסווה מעל פני המחלוקת שהיא לא לשם שמים ולחשוף את האמת?
הרי התלמוד כולו רצוף מחלוקות בין גדולי ישראל” אין זאת אלא שזה לגיטימי. עם שאלות אלו מתמודדת התורה בפרשת קרח ומלמדת אותנו שיעור מאלף.
קרח ועדתו לכאורה באים בטענה מוסרית מאוד” “כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה’ ומדוע תתנשאו על קהל ה’?” (טז” ג). בעצם יש כאן ערעור על קיומה של הנהגה נבחרת ותביעה על עלבונה של כל העדה הקדושה בשם השוויון ואחדות האומה. בל נשכח שקרח אינו אדם פשוט” חז”ל הגדירו אותו כבעל רוח הקודש” שממנו יצא בהמשך הדורות שמואל הנביא שעליו אמרו חז”ל כי הוא שקול כנגד משה ואהרון.
חזונו של קרח לא מוטעה לחלוטין” יש בו צד אידיאלי” אז מה קרה כאן?
יתר על כן” אנו מופתעים לגלות שמשה רבנו לא טרח לענות לקרח. לא מתדיין עמו” לא מסביר לו שיש כאן מדרגות” שכתר הכהונה הוא בחירה אלוקית” אלא מציע לו לעמוד ב’מבחן המחתות'” כדי לברר במי יבחר ה’. כנאמר: “זאת עשו” קחו לכם מחתות קרח וכל עדתו ותנו בהן אש ושימו עליהן קטורת לפני ה’… והיה האיש אשר יבחר בו ה’ הוא הקדוש… וידבר ה’ אל משה ואל אהרון לאמר: היבדלו מתוך העדה הזאת ואכלה אותם כרגע..”
האם זו הדרך לברר סוגיות יסוד באמונה?
אלא שמשה רבנו ידע היטב שטיעוניו של קרח אינם לשם שמים” כי אם באמת היה קרח רוצה לברר את המדרגות בקדושה” היה פונה באופן אישי למשה ומבקש שילמד אותו. אך הנוסח הבוטה מלמד שיש כאן תאוַת שררה וכבוד ויש רצון להתנשא” ולהקריב קרבנות כמו הכהנים.
לכן משה רבנו אינו עונה לו” כי קרח אינו מחפש תשובות כלל. משה רוצה לא רק לחשוף לעין כל את מזימתו של קרח” אלא ללמדנו עיקרון חשוב ולכך נועד מבחן המחתות.
כי אם כל העדה קדושים ואין מקום למינוי נבחרים” למה לא יהיו כל ישראל שותפים בבחירות אלא רק עומדים זה מול זה אהרון ולעומתו קרח ועדתו?
אבל קרח היה נתון בלהט פנימי וטשטש את ההבדל בין הקדושה שבארציות לבין הקדושה שבדברים העליונים. גם בית מלא בספרי תורה צריך מזוזה וגם טלית שכולה תכלת צריכה ציצית. בניגוד לטענת קרח (ע”פ המדרש)” גם בתוך הקדושה הכללית יש מדרגות” אסור לטשטש ביניהן ואחדות מדומה ושקרית כזו מביאה לפירוד.
ואנו מתבוננים ומשתאים כיצד יצרו של אדם” גדול ככל שיהיה” מעביר אותו על דעתו” וכיצד פעמים אין ללמד מתוך אהבה ואמונה אלא ע”י מעשים ותרגילים חדים… נשנן לעצמנו את הלקח ונבחין בגבול הדק: “ולא יהיה כקרח ועדתו” (במדבר יז” ה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מחלוקת שלא לשם שמים
Shape-2
machon
נרות חנוכה” מוסיף והולך
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן