לזכריה הנביא היה חלק ראשי בבניין הבית השני. לאחר שמונה עשרה שנות הפסקת הבנייה על ידי מלכות פרס” הורה זכריה להמשיך את בנייתו על אף התנגדות המלך. בזכות הוראה זו הושלמה בנייתו של בית המקדש. זכריה הנביא ראה בחזונו את בית המקדש בבניינו” וחזון זה היווה כוח מניע להתחיל ולבנות כנגד כל הסיכויים.
על אותו החזון הכביר” מספר זכריה בספר זכריה (פרק ד). במהלך חזון המנורה מספר הנביא על אבן שאותה הוא רואה מונחת בתור האבן הראשונה שתיבנה בבית המקדש. לאבן זו קורא זכריה ‘אבן הראשה’. הנחת האבן הראשונה עלולה להיחשב למאורע שולי וזניח. זו לכאורה פעולה זעירה הבטלה בשישים אלף לעומת הקשיים שעוד נכונו לבניין. אולם זכריה מודיע כי להנחת ‘אבן הראשה’ יש כוח עצום ורב. מחמתה יהפוך כל הר למישור – “מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה” (ד” ז). הרד”ק מבאר כי בפסוק זה נאמר שהאבן הראשונה היא מקור הוודאות שגם האויבים הגדולים ביותר לא יוכלו להם – “כמו שהוציא את האבן הראשה כשהחל הבנין ביום כ”ד לחודש התשיעי כן ישלים המלאכה”.
ובכן” מהו באמת סוד עוצמתה של האבן? סודה התגלה בפרק הקודם בזכריה (ג” ט): “כִּי הִנֵּה הָאֶבֶן אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ עַל אֶבֶן אַחַת שִׁבְעָה עֵינָיִם הִנְנִי מְפַתֵּחַ פִּתֻּחָהּ נְאֻם ה’ צְבָאוֹת”. סוד האבן הוא השגחת הקב”ה הדבקה בה. הרד”ק שם מבאר כי אבן זו היא סימן לכל אבני המקדש. על כולן ישמור הקב”ה כביכול בשבע עיניים: “על כל אבן ואבן יהיו שבעה עינים” רצונו לומר – שמירות רבות מאת האל יתברך מפני הצרים החושבים להשבית מלאכתם. ואלה הם שבעה עיני ה'”.
נבואה זו היא נשגבת ביותר וקשה להבינה. וכי אין די בהשגחה התמידית של הקב”ה הנמשלת לזוג עיניים? מה פשר הגברת ההשגחה מזוג עיניים לשבע עיניים? לפלא הוא הדבר. ומכל מקום מגלה ה’ כי דווקא באותה התקופה שבה חלים עיכובים רבים בבית המקדש” דווקא באותו בית המקדש הנראה כה קטן לעומת קודמו” משגיח הקב”ה על עמו ביתר תוקף.
ובאמת” בהמשך חזון המנורה מפגישנו זכריה פעם נוספת עם אותן שבע עיני ה’. הוא מודיע כי העיניים הללו הן התשובה הניצחת לכל המחשיבים את בית המקדש השני לקטן ועלוב: “כִּי מִי בַז לְיוֹם קְטַנּוֹת? וְשָׂמְחוּ וְרָאוּ אֶת הָאֶבֶן הַבְּדִיל בְּיַד זְרֻבָּבֶל שִׁבְעָה אֵלֶּה עֵינֵי ה’ הֵמָּה מְשׁוֹטְטִים בְּכָל הָאָרֶץ”. בפסוק זה מצויה התפתחות עצומה של ‘השגחת שבע העיניים’ – בפרק הקודם השגיחו עיני ה’ על אבני המקדש בלבד. אך כעת” אל מול המפקפקים” מודיע זכריה כי אותה ההשגחה הפלאית התפשטה וכעת עיני ה’ משוטטות בכל הארץ. מתברר כי אבן הראשה החלה מהלך אדיר ובו התגלתה השגחת ה’ הקרובה אל העולם כולו.
לטורים ומאמרים נוספים של הרב יואב אוריאל ראו באתר