פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ברכת כהנים

ברכת כהנים

ברכת כהנים פותחת במשפט “כה תברכו את בני ישראל אמור להם”. ממשיכה בשלושת פסוקי הברכה “יברכך…יאר… ישא…” ומסיימת בהבטחה: “ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם”.
נעסוק בכמה שאלות אשר ראשונים ואחרונים דנו בהם:
א. מדוע נחלקו הברכות לשלוש בפסוקים נפרדים ובסדר עולה 3″ 5″ 7″?
ב. מהו ‘כה תברכו’… כמו מי ומה?
ג. מהו ‘אמור להם'” לאחר שאמר “דבר אל אהרון… לאמור”?

א. רבי יוסף אלבו” בסוף ספר העיקרים (מאמר רביעי פרק נא)” מסביר את הצורך בשלוש ברכות נפרדות באומרו: ברכת כהנים כוללת בתוכה את כל תחומי החיים” בחומר וברוח” בהם נצרכים אנו לברכה וסיעתא דשמיא. החלק הראשון ‘יברכך.. וישמרך’ מתייחס לחומריות” להצלחת הקניינים הגשמיים ושמירתם. החלק השני ‘יאר ה’ הוא על הצלחת התחום רוחני” תורה” אמונה ומידות (המסומלים באור). החלק השלישי ‘ישא… שלום’ – בא להשלים ולתאם בין הגשמי לרוחני. וכפי שאנו אומרים בברכת אשר יצר ‘ומפליא לעשות’ – הוא חיבור הגשמי לרוחני (שו”ע רמא ס’ ה). ורק מתוך ההרמוניה ביניהם” יכול האדם להגיע לַשלמות האנושית. הגוף מחזק את כוחה של הרוח” הרוח מאצילה מקדושתה על הגוף. היעד הוא קידוש החומר בכל מערכות החיים” בבחינת – וכל מעשיך יהיו לשם שמים.
והסדר העולה בפסוקים 3 5 7″ מסמל את המינון הנכון בבניין האישיות של האדם (רבינו בחיי על התורה)” מסמל את חיבורנו לתורה בימי חול ומועד ושבת. בימי חול קוראים 3 קרואים” בחג – 5 ובשבת – 7).
הרב קוק באורות הקודש (חלק ג קפ) כותב: ” כל מחשבה שהיא מפקרת את תיקון העולם וסדרי המדינות” ופורחת באוויר רוחני לבדה” ומתפארת בתיקון נשמות והצלחתן (בלבד)” הרי היא מיוסדת בשקר שאין לו רגליים” ומאידך כל מחשבה שדבר אין לה עם הרוממות הנצחית הרוחנית” ומתעסקת רק עם סדרי החיים החמריים ותיקוניהם” אפילו אם יהיו בה תכנים מוסריים ואורחות צדק ומישרים” סופה להתעכר מפני קטנותה”. ועל כך באה הברכה השלישית המשלבת בין החומר והרוח.
ב-ג. כה תברכו – כדוגמת האבות אשר נאמר בהם כֹּה – כדוגמת אברהם: “כה יהיה זרעך” “ואני והנער נלכה עד כה”. (וכן בשאר האבות).
וכותב הכלי יקר: “ועל כן רצה בלעם לבטל מישראל ברכת ‘כה’ באמרו… התייצב כה על עולתך ואנכי איקרה כה” (במדבר כג טו). כי רצונו של בלעם לפגוע לפחות בחלק 1/25 מששים רבוא” שהם 25 אלף” ומוסיף הכלי יקר: “אולי מספר ‘כה’ הוא בזכות כד מתנות כהונה” ועם ברכת כהנים הריהם כ”ה מתנות כהונה ובזכותם חלה הברכה על ישראל. ואם תשאל מה הנאה יש לכהנים בברכה זו שתהא נחשבת בכלל כל מתנות כהונה” ת”ל (בראשית יב ג) “ואברכה מברכיך”… אם כן על ידי ברכה זו יקבלו גם הם הברכה. ועוד נוסח הברכות ‘יברכך ה'” דרשו חז”ל בנכסים… כי בזמן שיש לישראל נכסים מרובים” לפיהם ירבו מתנות כהונה תרומ”ע”. אמור להם – מכאן למדו שהחזן מקריא לכהנים מילה במילה נוסח הברכה. וטעמו של דבר” שהחזן הוא המושך שפע ממקור הברכות תחילה” ומוריק אותם על ראש הכהנים” כדי לעשות את הכהן תחילה כלי גדוש ומלא ברכת ה’ ואח”כ כשהכהן אומר לישראל יברכך ה’ הוא מוריק מכלי מלא על כלי ריקן.
ברכת כהנים מסיימת “ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם”” תפקיד הכהנים ‘ושמו את שמי על בני ישראל’ להחדיר את שם ה'” אהבתו ויראתו ללב העם” ומתוך כך ראויים הם ישראל לברכה ועל כן ‘אני אברכם'” כנאמר “שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו” כי מלאך ה’ צבאות הוא” (מלאכי ג).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן