פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פרשת צו

פרשת צו

פרשתנו פותחת בציווי אל אהרון הכהן על תורת העולה והלכותיה. בולטת במיוחד הקפדה מפורטת בנוגע להרמה – תרומה והוצאה של שארית שריפת המערכה – הדשן: “צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל הַמִּזְבֵּחַ כָּל הַלַּיְלָה עַד הַבֹּקֶר וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ. וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר תֹּאכַל הָאֵשׁ אֶת הָעֹלָה עַל הַמִּזְבֵּחַ וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ. וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים וְהוֹצִיא אֶת הַדֶּשֶׁן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל מָקוֹם טָהוֹר”.
מהו בדיוק הדשן? נחלקו הפוסקים” יש מהם שאומרים שמדובר בשאריות של העצים בהם הובערה האש. יש שמפרשים שמדובר בחלקים השרופים כליל של הקורבן עצמו” וכך גם נוקט רש”י. הצד השווה ביניהם הוא שמדובר לכאורה בפינוי פסולת מהמערכה של המזבח. חלק מהדשן הצטווינו להניח בצידו של המזבח ואילו חלק ממנו מוצא כליל אל מחוץ למקדש.
במבט ראשון על המתרחש בעבודת המקדש לא מובן פשר המצווה כלל. רבים המפרשים ששאלו את עצמם מה אם כן מיוחד כל כך בעבודה זו? הרי מדובר בפעולה בסיסית הכרחית” כמו שטיפת רצפת המקדש וכדומה. מדוע ולמה משימה זו הוגדרה כמצווה ועוד יש צורך בלבישת בגדים אחרים” אמנם פחותים בחשיבותם” אבל בגדי כהונה לכל דבר” כדי להוציאו החוצה?
אמנם” את פשר מצוות הדשן נוכל להבין לאור ההבנה ש”העבודה” המתרחשת במקדש מבטאת גם את התהליכים העוברים על נפש האדם הפרטית והלאומית כללית. בדרך העולה בית אל ששרטט לנו הרמח”ל במסילת ישרים” יש והאדם נדרש בתחילת דרכו לברור את מעשיו” להיזהר ולהתרחק מכל שמץ רע” לפשפש ולמשמש במעשיו. יש צדדים בחיים שאין להם כלל יחס אל מהות האדם” ואינם ראויים לעלות על המזבח הפרטי והכללי של ישראל. עניינים אלו יש להוציאם ללא שום סדרי עבודה וגינונים החוצה.
אולם יש צדדים ונטיות באדם שכן יכולים להצטרף לעבודת ה’ שלו” להתעלות על מערכת חייו ולהתקדש על ידה” ואף שאינם שייכים ממש לקדושה” הם מושפעים ומיטהרים על ידה” מקבלים משמעות אמיתית שלשמה נבראו. הכוחות החומריים הכשרים כשלעצמם” ברגע שנעשים במטרה לעבוד את הקב”ה – הריהם ראויים להיות שייכים לקודש” להישאר במקדש – בצד המזבח. זוהי תרומת הדשן” שהייתה עבודה חשובה שעליה היו מפילים גורלות.
יחד עם זאת” גם הכוחות הללו יש צורך לפעמים להפלותם” להפרישם מחוץ למקדש. אמנם האש טיהרה אותם” הם קיבלו משמעות וכיוון חיובי אמיתי” אבל עדיין הם נערמים על המזבח ויכולים להפריע לבעירה תקינה ומועילה של המערכה. “והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה”. על מנת לוודא שמהות האדם תהיה מרוכזת בענייני קודש” ושום דבר חומרי” אפילו כשר מצד עצמו” לא יפריע ויעמעם את פעולתו” יש עניין להוציאם החוצה. זוהי מידת הפרישות” שבמסגרתה האדם פורש מרצונו גם מהדברים המותרים והכשרים” כדי להיות מרוכז בדבר אחד – עבודת ה'” אש תמיד העולה מעלה. הנטיות והמעשים הללו נשארים מחוץ למקדש” אבל זוהי עבודה בפני עצמה כיוון שהפסול שלהם לא נובע מהם עצמם” אלא נעשית לצורך המזבח ופעולתו התקינה.
בתרבות השולטת בימינו הפרישות נתפסת כמשהו שלילי” הממעט את החיים וכוחותיהם. האמת היא שהפרישות הוצאה מחוץ למסגרת עבודת ה’ והחיים של חלקים מסוימים בנפש יכולה דווקא לאפשר חידוד המהות שלה” הזהות והשאיפות האמיתיות שלה.
חג הפסח כל כולו הוא חג הפרישות. אין לנו שום דבר נגד החמץ כשלעצמו” כשהוא מכוון ותורם לעבודתו ית’. אולם בעת לידת האומה” בתחילת דרכה ההיסטורית” יש צורך ועניין לברר ולפרוש זמנית מההשפעות הזרות” ממצרים והשפעותיה אפילו החיוביות” על מנת לברר את העצמיות – המצה – המצע שלנו. “אש תמיד תוקד על המזבח – לא תכבה”.
שבת שלום וחג שמח וכשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

הסתער על החיים והֱיה קדוש
Shape-2
machon
נורמליים תהיו
Shape-2
machon
מעמיקים בפרשה: הקו הדק שבין לתקן עולם ולהחריב אותו
Shape-2
Orange traffic cones
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן