פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האמנם כולנו בהמות?

האמנם כולנו בהמות?

(הרב אבינר מתייחס למאמר “כולנו בהמות” נגד הגאון הרב טאו של העיתונאי ר”ר מעיתון הארץ)

חסד גדול עשה למין האנושי אותו עיתונאי שיצא בעד שירות משותף של חיילים וחיילות ביחידות לוחמות” תחת הכותרת: “כולנו בהמות”. אמנם” אין זו בשורה חדשותית” וזה טיבם של עיתונאים לתור אחרי חדשות” ובכל זאת זו אמירה חשובה מאוד” ויש להכיר לו טובה.
אך לפני שנסביר למה” נביא עוד כמה ציטוטים: “בהמיות היא מתנה שנתן הטבע” שאין כוח שמסוגל לשלול אותו ממנו”” “כולנו חיות ובהמות עם דחפים בהמיים”” “דחף טבעי שנוצר בתהליך האבולוציה”” “בהמה זה יפה”” “שום הלכת צניעות לא מסוגלת להחליש את הדחף הבהמי שמפעם באדם”.
דברים ברורים” שלעצמם נכונים הם” והבעיה אינה במה שנאמר אלא במה שחסר. כי מומלץ לעיתונאי להתעדכן מידי פעם” וכיון שהוא מרים על נס את תורת האבולוציה” עליו לדעת שמן בהמה נוצר מין חדש והוא האדם” שאמנם עדיין יש בו צד בהמי” אך יש בו גם צד אנושי עילאי שכלי. אם תרצו” אפשר לנסח את הדברים כמו בתחילת ספר התניא: נפש אלהית ונפש בהמית. ואם תרצו אפשר לכנות זאת: החיה שבאדם. אכן לא קל לאדם לאלף את הבהמה שבו” מצד אחד לא לדכאה” שהרי חייבים לאכול ולספק עוד תיפקודים בסיסיים” ומצד שני לא להשתעבד לה” אלא לזכור את גבורתו האנושית השכלית העילאית של האדם (ועיין בספר עין איה של מרן הרב קוק ברכות ט רמו).
אכן מלאכה קשה היא זו” אך מה שמסבך מאוד את המאבק הוא השקר והרמיה להציג את אותה בהמיות כאידיאל האנושי” ולעטוף אותה במילים נוצצות. אכן כותב מרן הרב קוק שלעיתים רבות” השקר מתכסה בשמלת אמת ועדי זהב ומצודד נפשות” עד שסוף סוף נראית חרפתו וצחנתו” גם אם הוא עטוף בצעיפי נימוסים ודמיונות מתעים (עולת ראיה ב קעז).
עכשיו” בזכות אותו עיתונאי” הכל ברור: אכן זו בהמיות. הוא לא מנסה לייפות” הוא לא מנסה לרמות” אלא מכריז בלי כחל ובלי שחק: אכן זו בהמיות” זו צחנה.
כידוע הקדמונים האליליים עבדו לבהמות ולחיות” לאריות ולנמרים” לפרות ולנחשים ועוד ועוד. אנו תמהים: עד כדי כך טיפשים היו לחשוב שהנחש הוא אל? שהפרה היא אלה? ודאי לא. אלא הם עבדו לחייתיות ולבהמיות שביצורים האלה אשר זיהו אותם כמין הברקה ממרומים שיש להימשך אחריה. כלומר האלהה של החיה שבאדם.
לפעמים אנשים שואלים: האמנם תורת האבולוציה נכונה והאדם בא מן החיה? אני משיב שאיננו יודעים. אמנם תיאוריה זו אינה סותרת את התורה” אך לא די בכך להבטיח את אמיתותה. סך הכך היא תיאוריה יפה מאוד” אם כי יש עליה גם קושיות. אך השאלה הזאת אם האדם בא מן החיה אינה מטרדת אותנו. מה שהיה היה” ואין מזכירים לבעל תשובה את מעשיו הראשונים. אך מה שמטריד אותנו הוא האם האדם כבר הגיע מן החיה” והתשובה היא שטרם הגיע” ועליו לא להירדם בשמירה.
אכן מזכיר מרן הרב קוק לאדם את מוצאו הבהמי למען “יחוש שבשחתו את דרכיו יוכל ליפול באותה השפלות החשכה” (אורות הקודש ב תקמג).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן