פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האמון האנושי בנישואין – חלק ב

האמון האנושי בנישואין – חלק ב

לאחר שפגשנו באידיאל של האמון האלוקי” חשוב שנבדוק כיצד נראה האמון בנישואין” כאשר איננו מושתת על האמון האלוקי.
אמון אנושי” נוצר תוך כדי החיים עם הסביבה. הוא תלוי במציאות עם אחרים ולכן אין בו יציבות. אמון כזה” שניבנה בין בני זוג הוא בד”כ תוצאה של הוכחות” שכל אחד מהם הוכיח על ידי מעשיו בניסיון החיים שאפשר להאמין בו. ניתן לומר שהאמון הוא תוצאה של הניסיון שיש ביניהם. ככל שיש להם ניסיון חיים משותף לאורך זמן” כך נוצר אמון והם מרגישים שיכולים לסמוך זה על זה. אם חלילה אחד מהם הפר את האמון” נוצר משבר ביניהם שכדי לבנות אמון מחודש” יצטרכו לעבוד על כך קשה” אם בכלל. כי אם בסיס הקשר ביניהם מתפרק” אין מה שייצב אותם בתחושת היחד.
יש זוגות שכבר בתחילת הקשר בוחנים מתוך חשדנות וחוסר אמון” במקום לשאול ולבדוק אפשרויות של הסכמות הדדיות. בעיקר בנישואין שניים” כאשר כל אחד מהם נפגע עקב זוגיות שלילית” שבה נשבר האמון.
ישנם מצבים שלא רק חסר האמון” אלא שיש ביניהם שקרים” שמטרתם כביכול “לטובה”. כמו: “אם אגיד לה שנסעתי להורים שלי היא תכעס. אז אגיד לה שאני מתעכב אצל חבר”. או שמספרים רק חלק מהאמת” למטרת “שקט תעשייתי”. כמו שהיא מראה לו בגד אחד שקנתה” כאשר באמת קנתה יותר. מכיוון שחוששת שיכעס על שקנתה מעבר להסכם” היא מגלה רק חלק מהאמת. סוף האמת להתגלות” בדרך כלל באופן מקרי והאמון ביניהם יישבר.
ישנן הבטחות כדי לתת הרגשה טובה ואין כוונה לקיימן. כמו: “כל מה שתבקשי אני אעשה…”. אח”כ אומר: “מצטער שזה לא מסתדר”. כאשר זה קורה באופן שיטתי” האמון נפגע.
אדם נולד עם אמון אלוקי. “כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי”(תהילים קלא ב).
עד כמה האמון האלוקי הזה יתקיים באישיותו של אדם” תלוי באמא המגדלת” או בדמות המשמעותית בגיל הינקות. ישנם שלושה מצבים שמשפיעים על התפתחות האמון:
1. המצב האידיאלי – התינוק לומד ובטוח שיקבל את צרכיו הראשוניים” גם כאשר הוא צריך להמתין. הוא מאמין שיכול לסמוך על הסביבה ועל עצמו.
2. כאשר האם אינה עקבית במילוי צרכיו ואין יציבות. הוא מבולבל ואינו יודע כיצד להתייחס למציאות ולכן כשיגדל” אינו יודע אם להאמין לסביבה ולעצמו.
3. כאשר האם אינה ממלאת את צרכיו. הוא בוכה ואינו נענה. הוא כבר לא מאמין לסביבה וגם לא לעצמו.
למרות שהאמון נפגע” ייתכן שבהמשך חייו ייפגש עם אנשים משמעותיים” שיחזקו או ייבנו את אמונו. כדי להגיע לאמון יציב יצטרך להתחבר אל האמון האלוקי” שהבורא מאמין בו וכך יאמין בעצמו.
המטפל המשמעותי בתינוק נקרא: אומן. “כאשר ישא האומן את היונק” (בהעלותך במדבר יא” יב)” משה רבינו קישר את עם ישראל באופן עקבי ל”עין של מעלה”. וכן במגילת אסתר: “ויהי אומן את הדסה”. מרדכי חיזק באסתר את האמון האלוקי” כך שיכלה להתמודד ולהצליח מעצם האמון העצמי שהיה בה שמחובר לאמון האלוקי.
מכאן” שהאמון היציב בין בני זוג” נבנה מאמון עצמי שמחובר לאמון האלוקי. כאשר לבן הזוג יש אמון עצמי” אין הוא עוד תלוי בזולת. הוא אינו זקוק להוכחות ולא צריך לחכות לניסיון חיים כדי להוכיח אם להאמין. הוא מביא את עצמיותו ואת אישיותו היציבה לזוגיות. אדם כזה משדר אמון. ניתן להאמין בו מבלי שיצטרך להוכיח את אמיתות דבריו. לדוגמא: הוא יאמר לאשתו שהוא אצל ההורים” גם אם תכעס. הוא לא יהיה תלוי בתגובתה. הוא ישתף אותה בגישתו ובדרך חשיבתו. היא תבין שהוא לא מופעל ע”י תגובתה ולכן גם היא תביע את עמדתה. עתה ידונו ביחד על הסכמה משותפת באותו נושא ותהיה ביניהם אחדות.
אמון אלוקי – הוא אמון נצחי. אמון אנושי- הוא אמון זמני. כדי שהנישואין יהיו קיימים לעד ויהוו המשך יציב בשרשרת הדורות של עם ישראל” מוכרח כל אחד מבני הזוג לחיות באמון עצמי” שנובע מהאמון של הקב”ה בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן