פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > היהודי התלמודי

היהודי התלמודי

במשך הדורות רבו הצוררים שקמו כנגד היהודים” כגון בלעם” ודומים לו בדורות האחרונים. בסוף הגלות הצרות מתגברות” חבלי משיח מתחזקים כהתגברות החום בסוף הקיץ. בדור האחרון התגלתה הצרה החריפה ביותר שבהיסטוריה: מעשה רצחנות מתוך פילוסופיה מיוחדת ומתוך שיטתיות ממשית מיוחדת. שיא הרשעות שנבעה מעומק הרוחניות של צוררי היהודים – מקורה בגרמניה. ספרים שלמים נכתבו שם כנגד היהודים במשך כל הדורות ובמיוחד בדורות אחרונים. ודאי שגם אצל הגויים הופיעו הישגים תרבותיים חשובים” ואף אצל הגרמנים” כגון: קנט” גיתה ושילר. כך הוא סדר ההנהגה העליונה: דווקא בתוך עם של משוררים וסופרים התגלה שיא הרשעות והברבריות. לא ממקום פראי” ההפך” דווקא מתוך גויים גדולים ונפלאים” עילאיים וגאונים” מתפרץ הגילוי של הטומאה שבטומאה.
באחד מן הספרים האלה מופיעה הגדרה של היהודי: ‘היהודי התלמודי'” שהוא מין מפלצת” שיש לעוקרה מן העולם. נכון” היהודי האמיתי הוא היהודי התלמודי” הוא היהודי של חיוניות נשמת ישראל האמיתית. חובת הלימוד והתלמוד מוטלת על כל אדם מישראל” ולא יתכן שיהיה ריקן ממנה. לכאורה פשוט” אבל באמת” לא כל כך פשוט. איך ללמוד? ראשית כל” “בעריכת שפתיים” .
בסיסטמתיקה השלמה של לימוד תורה” כאשר ניגשים לעצם העבודה והמלאכה של תלמוד” יש ללמוד בשפתיים” בדיבור” ולא רק לקרוא בעיניים. “ודברת בם” ! הפוסקים דנו בשאלה אם חייבים לברך על לימוד תורה במחשבה ובהרהור. מכל מקום יש מדרגות” ולכתחילה המצב הנורמלי והבריא הוא: “ודברת בם”” “השמע לאזנך מה שאתה מוציא מפיך” – בתפילה ובלימוד. במסכת עירובין אנו מוצאים הדרכה פדגוגית מפיה של ברוריה” אשת רבי מאיר” שהיתה תלמידה חכמה ומחנכת. היא גערה בתלמיד אשר למד בלחש ולא הוציא דברים בפיו. בהמשך” הגמרא דורשת את הפסוק ממשלי: “חיים הם למֹצאיהם” – “למוציאיהם בפה”.
המחשבה היא הכנה לדיבור” אבל עצם הלימוד הוא בפה: “ד’ שפתי תפתח”. שיא האדם הוא “האדם המדבר”. “ויהי האדם לנפש חיה” ” ובתרגום: “נפש חיה – רוח ממללא”. רש”י מסביר: “אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה” אך זו של אדם חיה שבכולן” שנתווסף בו דעת ודיבור”. אדם הוא מדרגה מיוחדת של נפש חיה: שכל ומחשבה שמתגלים בדיבור. ברור שאין הכוונה לדיבור של תוכי” אלא לדיבור שנמשך מתוך שכלו הפלאי של האדם. “מי שם פה לאדם?” ” “קיבלת במתנה את כוח הדיבור” אז תגלה את האדם הישראלי שבך” על ידי דיבור של תלמוד” דיבור של תורה וקדושה!”. גדלותו של האדם מישראל מתגלה בדיבור של לימוד תורה. אם כן” פגשנו כאן בצורה הראשונה של לימוד: “ודברת בם” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן