פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קרוב רחוקים בדור של גאולה

קרוב רחוקים בדור של גאולה

הרב יורם אליהו
אחת השאלות המרכזיות העומדות בפנינו בחינוך הילדים היא היחס לאחינו בית ישראל שאינם שומרי תורה ומצוות. האם למנוע ולאסור כל מגע וקשר עימם (במידת האפשר) כדי להישמר מהשפעות שליליות” או שיש ערך לקשר” במטרה של קירוב והשפעה ולגלות להם את אור התורה והמצוות?
ראשית כל לימדנו הרצי”ה שאנו שותפים מלאים לתהליך הגאולה” גם כאשר היא לא מופיעה בהתאם לציפיותינו. הוא לימד זאת מהפסוק בפרשתנו “כי תראה חמור שונאך רבץ תחת משאו וחדלת מעזוב לו עזוב תעזוב עמו” (שמות כג” ה). הוא מצא רמז קדום שהמילה ‘רובץ’ היא הפך המילה ‘צבור'” וחמור רומז לחומריות. ההשתעבדות לחומריות” שהיא חולשה” גורמת לרשעות” ומתוך כך גורמת למצב של “רובץ תחת משאו”.
המצב הנורמלי של בית ישראל הוא ציבור”שזה ראשי תיבות צדיקים” בינוניים ורשעים. הצדיקים צריכים להיות בראש” להנהיג ולהוביל. במצב זה יש גם מקום לרשעים שהם חלק מכלל ישראל. כאשר יש מצבים של תסבוכת נוראה שבה הרשעים למעלה” הם המנהיגים והפועלים בתהליך הגאולה” יש לאדם חשק לברוח מהם ולא להיות שותף למהלך. אומרת התורה אחרת – “חס ושלום! ‘לא תוכל להתעלם’! אין שום אפשרות לברוח. זאת המדינה שלנו” זאת ממשלתנו” וחדלת מעזוב לו? חלילה וחס” לא קיימת אפשרות כזו… אנחנו לא נברח ולא נעזוב” אלא אנחנו נעזור. אנו ביחד עם כלל ישראל על אף כל הסיבוכים” (ע”פ שיחות הרצי”ה שמות עמ’ 216).
מהמשנה באבות.(ו” א) – “אוהב את הבריות ומקרבן לתורה” – דייק הרב צבי יהודה זצ”ל שני דברים: א. לא נאמר כאן לאהוב רק צדיקים או חסידים” אלא סתם בריות” את כולם צריך לאהוב מעצם היותם בני אברהם יצחק ויעקב. ב. לא נאמר אוהב את הבריות כדי לקרבן לתורה” אלא אהבה וחפץ בטובתם. שלב נוסף הוא מקרבן לתורה. אם נוצר קשר וחיבור כזה שיכול להביא אותם לקרבה לתורה אז ודאי שזה טוב ורצוי לעסוק בזה.
לאחר שלמדנו את היחס הנפשי לאחינו הרחוקים” אנו ניגשים להתבונן באחריותנו לקרבם לתורה ולהאיר עיניהם.
הרב חנן פורת זצ”ל כתב ביחס לפעילותו ב”גשר” שעשתה סמינריונים לחילונים ודתיים.”אני תומך ברוח של לא לפחד לדבר גלויות על קירוב לבבות” להשיב בתשובה” לא צריך להחביא את זה” יש כאלה שמתנצלים ‘לא באנו להשפיע’. מה זאת אומרת? אז בשביל מה באת? …אחד הקלקולים הקיימים בחלק מהציבור הדתי לאומי הוא החשיבה שהמצב הזה שבו ישנם דתיים וחילונים הוא אידיאלי” זו טעות נוראה. אנחנו רוצים שכל הפועלים יניחו תפילין” ובחוצות תל אביב ישמרו שבת” (רציתי להיות טוב”עמ’216).
האם כל אחד מתאים ומסוגל לקרב?
לכך ראה הרצי”ה צורך להזהיר שבמהלך של קירוב רחוקים עלול הגורם המקרב להיפגע ועלול להיווצר מהלך הפוך של התרחקות הקרובים. ולכן לשליחות זו הדריך שיש לקחת בחורי ישיבה גבוהה שיש להם מטען רוחני ואמוני חזק. אולם כאשר עלתה השאלה האם לשלוח למערכה זו את צעירי הצאן” נערים בגיל תיכון” הוא התנגד .והסביר: ” ‘כשושנה ביו החוחים’ כדי לקטוף את השושנה צריך להכניס ידיים בין הקוצים. ואם לא נזהרים – אז אפשר להידקר” כדי לקרב צריכים להיות חזקים באמונה. אין לקרב בכל מחיר ובכל סיכון” (משמיע ישועה עמ’ 182).
מי שיכול לפעול מתוך זהירות שהוא ישפיע אבל לא יהיה מושפע” בודאי חובה עליו לפעול. אך ילדינו הצעירים” שאין להם היכולת והכלים להישמר מהשפעות שליליות” צריכים לדעת שעליהם מוטלת האחריות להתפלל על הרחוקים ולהיותם מקדשי שם שמים בכל הליכותיהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן