פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אוניברסיטה כשרה” צבא כשר” עם כשר

אוניברסיטה כשרה” צבא כשר” עם כשר

[ראיון ]

ש: מה עדיף” אוניברסיטה רגילה שבה נפגשים יחד דתיים וחילוניים או מכללה נפרדת לדתיים?
ת: באופן עקרוני ודאי עדיף שנלמד כולנו יחד” כי אנו עם אחד. אבל בתנאי שאין זה מקלקל את יראת השמים. לכן אם יש קלקולים בתכנים הנלמדים” קלקולים בתרבות הכללית השלטת שם” וכן אם יש עירוב בנים-בנות” אז מכללה כשרה עדיפה. יראת שמים חשובה מכל.
ש: אבל במכללות לא לומדים את כל המקצועות” אז הדתיים יפסידו מקצועות חשובים.
ש: נכון. ריבוי דעת הוא באמת חשוב” אך להיות ישר וטוב חשוב יותר. יתר על כן” כל ברכתה של הדעת תלויה בכך שהאדם הנו טוב. ללא זאת” הוא עלול להשתמש בה לרעה. מרן הרב קוק מסביר באורות התשובה שהחטא מטמטם את אור השכל (י ה). וכן הוא כותב: “יתעסקו המדעים איך להוציא מן הכח אל הפועל את כל הפרטים” שהרצונות הטובים והישרים השולטים בעולם שואפים אליהם” והם הם כל צרכי החיים ההגונים החמריים והרוחניים” אבל מרום פסגת מטרתם הכללית צריך להיות עדינותו של הרצון עצמו” (שם טו ב).
ש: לא כולם מבינים את זאת?
ת: מבינים. גם גויים ישרים מבינים זאת. ההומאניסט רבלה Rabelais כתב: מדע ללא מצפון אינו אלא חורבן הנשמה. והוא אומר זאת בשם שלמה המלך!
ש: באמת?!
ת: כן. זה תרגום לשונו: “…אבל לפי דברי החכם שלמה” דעת אינה נכנסת לנשמה זדונית” וחכמה ללא מצפון אינה אלא חורבן הנשמה” לכן מתאים לך לעבוד” לאהוב ולירא את ד'” ולמסור לו כל מחשבותיך וכל תקוותיך. ועל ידי אמונה מלאת חסד” להיות נאמן לו” כך שלעולם לא תסטה ממנו על ידי החטא”.
ש: בשביל גוי זה מכובד מאוד… אבל אם איני טועה” הרב עצמו למד באוניברסיטה בחוץ לארץ…
ת: כן. שבע שנים. אבל לא גרתי שם ולא התחברתי שם. כמובן היו לי יחסי כבוד ונימוס עם כולם אבל לא מעבר לזה. חיים חברתיים מצאתי בתנועת בני עקיבא שבה הייתי חבר בלב ונפש.
ש: ולא היו בנות באוניברסיטה?!
ת: למדתי מתימטיקה ופיסיקה. שם לא היו בנות. רק שנה אחת היתה בת אחת בלבד” היא ישבה בקצה של האולם” אני התיישבתי רחוק ממנה” ולא נוצר שום קשר. מובן שלא השתתפתי באף אירוע חברתי מכל סוג ואין לי מושג מה קרה שם.
ש: גם אצלנו באוניברסיטה זה יכול להיות ככה?
ת: יכול” אך לצערנו זה לא כך. לימדתי שנתיים בבר אילן. ביקשו ממני” וכיוון שבתי למדה שם” נעניתי מתוך הכרת טובה. לצערי העמוק” התביישתי במה שראיתי שם” על אף שהיא מוגדרת כאוניברסיטה דתית.
ש: אם איני טועה” הרב גם שירת בצבא בחוץ לארץ. איך היה שם? אני מרשה לעצמי לשאול” כי בזמן האחרון יש תלונות חמורות ביחס לצניעות בצה”ל.
ש: אכן. שירתתי שירות מלא” כלומר 16 חודשים” כמהנדס אלקטרוניקה. אך לא נפגשתי מעולם ביחידה מעורבת חיילים-חיילות. לפעמים הייתי מסדר משהו אצל איזו פקידה או קצינה” אך לא מעבר לזה. ובל נתבלבל ונחשוב שהצרפתים הנם צנועים. רחוק מכך! אלא הם הבינו שצבא מעורב לא יתפקד!
ש: לא היו שם אירועים חברתיים בעייתיים?
ת: אין לי מושג. אולי היו” אך לא כפו להשתתף בהם כמו פה. צבא לא נועד לספק תרבות” אלא להילחם. ובודאי לא היו אימונים משותפים. מה שקורה עתה בצבאנו האהוב” זה טירוף. ד’ ירחם. נקווה שצה”ל יעשה תשובה מהר. אוניברסיטה כשרה” צבא כשר עם כשר.
ש: אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן