פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מתי להחמיר

מתי להחמיר

[ראיון]

שאלה: איפה הגבול בין מי שמחמיר בצורה מיותרת לבין מי שמחמיר כדין?
תשובה: קודם כל יש לדעת שלהחמיר אינו מידת כל אדם. להחמיר זו מדרגה גבוהה מאוד. ספר מסילת ישרים מתווה מסילה. קודם כל מידת הזהירות שלא לחטוא. אחר כך מידת הזריזות לקיים מצוות. הדרך ארוכה. אחר כך מידת הנקיות” לא לעשות עבירות שאנשים טועים לחשוב שאינן עבירות. לאנשים נוח לדמיין שזה מותר. העושה שלושת אלה הינו צדיק.
אחר כך מתחילה מידת הפרישות” לפרוש מדברים שד’ לא אסר” מחשש למדרון החלקלק. אחר כך מידת הטהרה” ובה הכול לשם שמים. ואחר כך מידת החסידות: קיום דברים שד’ לא ציוה” מאהבת ד’. בפרישות” נמנעים מדברים שד’ לא אסר” ובחסידות” עושים דברים שד’ לא ציוה.
לאחר מכן בא פרק משקל החסידות: לשקול היטב אם אינך מזיק בחסידות. לבדוק אם אין זו חומרא שמביאה קולא מצד אחר. למשל מחמיר בכשרות מזון” על אף שיש הכשר של רב” עלול לפגוע במי שמגיש לו.
על כל פנים חסידות אינה המדרגה שלנו. מדרגתנו היא: זהירות” זריזות” נקיות. לצערנו אנחנו עדיין חוטאים. לכן חומרא היא על גבול של חוכא ואטלולא. אדם מחמיר לעזור לזולת” גם לשכנות” אבל לאשתו אינו עוזר. כאדם הוא חורג מהנורמה” על גבול של צורך בטיפול פסיכולוגי. מחמיר במה שלא חייב” ומה שהוא חייב” אינו מקיים!
אל תחמיר” אין זו המדרגה שלנו להחמיר. גם מידת הזהירות לא לעשות עבירות אינה קלה!
שאלה: מי שעדיין עושה עבירות” למה אסור לו להחמיר?
תשובה: כי לאדם אין אנרגיה אין סופית” מה שנקרא תורת המשאבים המוגבלים. אין לך כסף אין סופי” אין לך זמן אין סופי” אין לך כוחות נפש אין סופיים. אינך יכול לעשות הכול. לכן עליך לנצל את האנרגיה שלך כדי לא לחטוא” למלא חובתך” ולא לכלות אותה בדבר שהוא חומרא. הרי כל דבר בא על חשבון דבר אחר” אין מנוס. אם אתה עוזר לאחיך” אינך עוזר באותו הזמן לאחותך. אם אתה לומד גמרא” באותו הזמן אינך לומד הלכה. כל דבר בא על חשבון דבר אחר. לכן” קודם עשה מה שהנך חייב ואחר כך תחמיר חומרות.
גם מה שחייבים הוא ים אין סופי” במיוחד שמידת הנקיות כוללת דברים שאנשים חושבים אותם לחומרא ובאמת אינם חומרא. אדם שיאמר: אני מחמיר” איני מדבר לשון הרע – טועה: זה דין!
הרמח”ל מביא שלוש דוגמאות. א. לשון הרע שהזכרנו. ב. אני מחמיר שלא לרמות אנשים בחנות שלי. אין זו חומרא” זה דין. שמא תטען: כולם מרמים – אין בכך היתר. ג. אדם שמתרחק מנשים” אין זו חומרא” זה דין.
לכן קודם תקיים הלכות שברור לכל שיש כאן עבירה. אחר כך תקיים גם דברים שאנשים מרמים עצמם שאין זו עבירה וזו כן עבירה.
הנוהג כן” הוא צדיק. כך עד פרק יב של מסילת ישרים. רבנו הרב צבי יהודה לא היה מלמד הלאה” כדי שאדם לא יחלום לקיים חומרות שאינן עבורו.
ואולי כן אפשר ללמוד הלאה” אם מודעים היטב שאין זו מדרגתנו. הרי אנו גם לומדים על אברהם אבינו” ויחד עם זה יודעים הוא אלף אמה לעילא לעילא מאתנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן