פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האינטרנט כשעשוע ביתי

האינטרנט כשעשוע ביתי

כל היכול להציל ולא הציל עובר על (ויקרא י”ט ט”ז) ”לא תעמוד על דם רעך” וכן הרואה את חברו טובע בים או ליסטים באים עליו או חיה רעה באה עליו ויכול להצילו הוא בעצמו או שישכור אחרים להצילו ולא הציל או ששמע גויים או מוסרים מחשבים עליו רעה או טומנים לו פח ולא גלה אוזן חברו והודיעו או שידע בגוי או באנס שהוא קובל על חברו ויכול לפייסו בגלל חברו ולהסיר מה שבלבו ולא פייסו וכל כיוצא בדברים אלו העושה אותם עובר על לא תעמוד על דם רעך (הלכות רוצח ושמירת נפש א” יד)
המרגל בחברו עובר בלא תעשה שנאמר ”לא תלך רכיל בעמיך” ואע”פ שאין לוקים על דבר זה עוון גדול הוא וגורם להרוג נפשות רבות מישראל לכך נסמך לו ולא תעמוד על דם רעך צא ולמד מה אירע לדואג האדומי (הלכות דעות ז” א)
למה נסמך איסור ‘לא תעמוד על דם רעך’ לאיסור רכילות? לומר לך” כמו שהרכילות ממיתה ”אַנְשֵׁי רָכִיל הָיוּ בָךְ לְמַעַן שְׁפָךְ דָּם” (יחזקאל כב” ט)” כך המסיר עצמו מלהציל חברו. טעם אחר: כי אף על פי שחל איסור רכילות” לספר דברים סתם” כך יש חובה לדווח על מקרה שיש בו הצלת נפשות. למשל אם אדם רוצה לפגוע בעצמו או בחברו וכד’. ולכן הפסוק בספר ויקרא מצמיד את שני האיסורים: ”לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה”’ (ויקרא יט” טז). טעם שלישי: לפעמים הילד שלך טובע בים של האינטרנט במחשב והוא כבר אינו מסוגל להבין עד כמה זה מזיק לו” תפקידך להציל אותו ומיד…
כפי שדואג האדומי הביא דיבת אחימלך לשאול ובעקבות כך המלך שאול הרג את הכוהנים בנוב” כך כל המספר סתם דברים” אפילו שאינם בגדר לשון הרע אלא ‘כך וכך שמעתי’ הרי זה מחריב את העולם. הרמב”ן וספר החינוך טוענים כי הרוצח פוגע בצלם ובדמות של הנרצח” כלומר” ה’ ברא כל אדם באופן ייחודי שאין זהה לו” וכך כביכול הרוצח ממעיט בהופעת ה’ בעולם.
כך נראה בדיוק השימוש באינטרנט כשעשוע ביתי. יתכן שלא נראה דברים אסורים” בזכות החסימות” גם יתכן שלא נשמע לשון הרע. אבל העיסוק הסתמי עם תכנים סתמיים רק מונע מהילד לבנות את עצמו מבפנים” את היכולת לחשוב בצורה עמוקה ועצמאית ואת היכולת לצייר את עולמו בראיה עמוקה ופנימית. יש אלימות מילולית ברשת ויש התעללות חברתית לפעמים דרך הווטסאפ הכיתתי.
יש סוג של התמעטות של כוחות החיים לעוסק בעיסוק סתמי” ובדיבורים סתמיים חסרי תוכן. הרכילות בסופו של תהליך” עלולה להזיק גם אחרי שנים ולפגוע בחבר. ואפשר שהפגיעה היא מיידית כמו ‘המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא’ (אבות ג” יא).
ומ’לאו’ נלמד ‘הן’: כמה חשוב הוא הדיבור האוהב” המחבק” המעודד” הדואג” המאיר פנים” המרגיע את הכאב” הממלא בתכנים חיוביים כפי שמובא בש”ס למשל: ‘והמפייסו בדברים מתברך באחת עשרה ברכות’ (בבא בתרא ט” ב).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן