עיון: אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נדמו (תהילים מט” כא)
עיקר הלימוד בדור הזה הוא הלימוד בעיון. כי חשוב שהאדם יבין ויפנים את הנלמד. כמובן שיש מקום ללימוד בבקיות אבל עיקר הלימוד הוא העיון. עיון בהלכה” בגמרא או רזי תורה” כל אחד לפי מקומו. העניין של העיון הוא להאמין שיש אצל כל אחד יכולת לחדש” ללמווד את האות שלו בתורה. טוען רבי נחמן:
לפְעָמִים צָרִיךְ הָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה לוֹ גַּדְלוּת” כְּמָה שֶׁכָּתוּב (דִּבְרֵי – הַיָּמִים – ב י”ז): “וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי ה'”. וְהוּא מוֹעִיל כְּמוֹ תַּעֲנִית” כִּי כְּשֶׁצָּרִיךְ לָבוֹא לְהַשָֹּגָה וְלַעֲלוֹת לְאֵיזֶה מַדְרֵגָה” אֲזַי צָרִיךְ לִשְׁכֹּחַ אֶת חָכְמָתוֹ שֶׁמִּקֹּדֶם. וּכְמוֹ שֶׁמָּצִינוּ (בָּבָא מְצִיעָא פה): ‘שֶׁרַבִּי זֵירָא הִתְעַנָּה כְּדֵי לִשְׁכֹּחַ תַּלְמוּד בַּבְלִי'” כִּי הָיָה צָרִיךְ לָבוֹא לְהַשָֹּגָה יוֹתֵר גְּדוֹלָה שֶׁהִיא תּוֹרַת אֶרֶץ – יִשְׂרָאֵל” וְהַגַּדְלוּת מוֹעִיל כְּמוֹ הַתַּעֲנִית הַנַּ”ל” כִּי עַל – יְדֵי הַגַּדְלוּת שׁוֹכֵחַ גַּם כֵּן אֶת חָכְמָתוֹ” כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ” זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (פְּסָחִים סו:): ‘כָּל הַמִּתְגָּאֶה חָכְמָתוֹ מִסְתַּלֶּקֶת מִמֶּנּוּ'” אַךְ צָרִיךְ לָזֶה חָכְמָה יְתֵרָה” כִּי בְּוַדַּאי גַּדְלוּת הוּא אִסּוּר גָּדוֹל מְאֹד” וְאִם יִתְגָּאֶה בֶּאֱמֶת” בְּוַדַּאי חָכְמָתוֹ תִּסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ לְגַמְרֵי” וְלֹא יָבוֹא לְהַשָֹּגָה” וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה שׁוֹטֶה מַמָּשׁ” אַךְ צָרִיךְ לָזֶה אָמָּנוּת יְתֵרָה” אֵיךְ לְהִתְנַהֵג בָּזֶה” שֶׁיִּהְיֶה לוֹ גַּדְלוּת רַק כְּדֵי לִשְׁכֹּחַ חָכְמָתוֹ שֶׁמִּקֹּדֶם שֶׁהוּא צָרִיךְ לִשְׁכֹּחַ כַּנַּ”ל” וְאַף – עַל – פִּי – כֵן יִהְיֶה עָנָו בֶּאֱמֶת (ליקוטי מוהר”ן” רמו” רבי נחמן מברסלב)
החולי בא ממוחין דקטנות” כלומר ראש קטן” חשיבה מצומצמת כלומר אי הבנה שאני בעל ערך ייחודי וביכולתי להשתנות ולשנות את העולם. לעומת זאת” המוחין דגדלות הם יסוד הרפואה. כמובן חשוב להישאר ענו אבל גם לדעת לשכוח את מה שהיה על מנת לחדש.