פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > התמדה בהתחדשות בנישואין: דו-שיח

התמדה בהתחדשות בנישואין: דו-שיח

שאלה: מקריאת המאמר על “ההתחדשות בנישואין” (שפורסם בשבוע שעבר) עושה רושם” שכל הזמן צריך להיות עם “אצבע על הדופק”. ההרגשה שקיבלנו היא שנמצאים כל הזמן בעבודה ללא מנוחה והנאה. אז איך אפשר ליהנות? נראה לנו בלתי אפשרי להרגיש התחדשות עם מאמץ.
תשובה: אני מבינה שנראה לכם כי יש סתירה בין עבודה והנאה. הבה נבדוק זאת. הורגלנו לחשוב בתרבות המערבית שכדי ליהנות לא צריך להתאמץ. או” שלא נהנים ממה שצריך אלא רק ממה שרוצים. אם נחליף בתודעתנו “צריך” – ל”רוצה” תתקבל מוטיבציה לעשייה ולמרות המאמץ – תהיה הנאה.
ש: באמת” התאמצתי מאד בלימודי התואר שלי” כי מאד רציתי. למרות שלקח לי זמן רב” נהניתי מאד… משום מה” בנישואין זה מרגיש לי לא טבעי כל ה”עבודה” הזאת…
ת: זה נכון שהורגלנו לכך” שהמאמץ המחשבתי שייך ללימוד תורה” או להבדיל” למשחק שח-מט” ללימודים אקדמאיים וכד’ ולא הורגלנו לחשוב באופן מתמיד על כל צעד שבחיינו.
ש: אז זו ממש חשיבה מתמדת?
ת: כן. מעצם היותנו בני אדם בוחרים ואחראים” החשיבה המתמדת היא המנהלת אותנו. מי שנמלך בדעתו” הוא כמלך אחראי המנהל את ממלכתו. המערכת הזוגית” הרי היא כממלכה בפני עצמה” שמפתחת ובונה משפחה בעלת שייכות ואחריות לכלל ישראל. לכן יש צורך ב”סוף מעשה במחשבה תחילה”.
ש: זה ממש עול כבד כל העניין הזה.
ת: מי שלא מורגל בחשיבה מתמדת” אכן מרגיש שזה עול כבד ואולי אף בלתי אפשרי. אך כאשר מתַרגלים” לאט לאט מתְרַגלים” כך שצורת החשיבה” שבחרנו וסיגלנו לעצמנו וההתמדה בה” הופכת להיות אוטומטית” ללא כל מאמץ.
ש: כמו שאומרים שהרגל הופך לטבע…
ת: בדיוק! גם ההרגל לחשוב הופך להיות חלק טבעי שאינו דורש מאמץ. כל דבר חדש” שונה” דורש תרגול ואימון” עד שנוצר אֵמון בדרכנו החדשה והרצויה לנו. הבעיה שאנו מביאים לנישואין הרגלים ומחשבות אוטומטיות שליליות שיוצרות זוגיות שלילית וכואבת. שינוי מחשיבה שלילית” שבד”כ היא גישת חיים” כמעט בלתי אפשרי ללא חשיבה” שיקול דעת ובחירה ועבודה – שיוצרים הרגל חדש.
ש: ראיתי שכתוב בליקוטי מוהר”ן: “דע” שהמחשבה יש לה תוקף גדול” ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם” יוכל לפעול שיהיה כך…”
ת: יפה. גם חשוב לקרוא את ההמשך. ר’ נחמן מדגיש שם את עומק הרצון הנדרש” עד כדי מסירות נפש וביטול ההרגשות שמונעות מההוצאה לפועל של החשיבה. לא מספיק לדעת שמחשבה יוצרת מציאות אלא בתנאי שנעשה פעולות שיאפשרו את יצירת המציאות הרצויה.
ש: אז אם הבנתי נכון” העבודה היא הוצאת המחשבה לכדי פעולה/יוזמה?
ת: ממש כך. אך מי שחי באווירה מערבית” חלק מהעבודה שלו היא עצם ההתרגלות לחשוב. זו ההתחלה. לכן כל מה שנעשה” זו עבודה. בתחילה” כשמנסים לסגל יוזמה ואחריות מתוך מודעות” אכן מרגישים שזו עבודה ואפילו מאומצת” כי לא מורגלים בכך. יש מצבים שיש בהם חוסר בידע כיצד לחשוב נכון או “עצלות המחשבה” שמורכבת בד”כ משטחיות וציפיות לפתרונות קסם” שדברים טובים יקרו מבלי שנצטרך לעשות דבר. כמו משפט של אשה שנשואה כחמישים שנה: “כל כך רציתי שיהיה טוב בינינו… ציפיתי שזה יקרה וזה לא קרה. למה??”
ש: אני מסכימה לכל העניין של החשיבה” אבל אולי באמת יש מקום לציפייה מבןבת הזוג שיקרה משהו גם אם לא עושים? הרי דברים טובים קורים גם אם לא מתכננים אותם?!
ת:ייתכן. אבל כך אין לנו שליטה על חיינו והפגיעה בנישואין מחוסר החשיבה” גדולה לאין ערוך. נתוני הגירושין מעידים על כך” חוץ מהזוגות הגרושים אמוציונאלית שאף אחד לא יודע עליהם. כולם רצו וציפו לטוב.
ש: אז לא לצפות?
ת: בוודאי שיש לצפות – מעצמך! לא מהזולת! לפעמים יש לנו משאלה לא מודעת” שבן הזוג ידאג לנו ויטפל בנו וימלא את כל מחסורנו וצרכינו. ממילא” נותר לנו רק להגיב ליוזמות או לחוסר יוזמות בן הזוג ולא “להתאמץ” ולחשוב באופן שונה ויצירתי” מה ואיך ליזום” כדי ליצור מציאות חיים רצויה לנו.
ש: אלברט איינשטיין אמר: “קל הרבה יותר לפרק אטום מאשר דעה קדומה”…
ת: נכון” ועם זאת הוא גם אומר שלכל בעיה יש פתרון” שאם לא כן – לא הייתה בעיה. זה אכן קשה ועם זאת – בריא. לחולה יש צורך לשים את האצבע על הדופק. בריא מרגיש דופק תוך כדי עבודה.
ש: זה מדהים לחיות בכל רגע את מה שאנו בוחרים. אז כנראה שהמאמץ שווה” עד שיהיה טבעי.
ת: בעז”ה” שתזכו. כך נוצר מעגל של חשיבה ויוזמה שיוצרת הנאה והתחדשות בין בני הזוג” שמניעה חשיבה מתמדת ומודעת שמשתכללת ומשתבחת. תתחדשו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
סיכום וסיום של שלבי הנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב המיזוג והאיזון הזוגי בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
איך אפשר לקדם את היעד לנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שלב  הבנייה המחודשת של המחויבות הזוגית. | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן