פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ

אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ

אלפיים שנות תוהו אלו השנים שבהן מתרחשת פרשת נח. כשאברהם אבינו יופיע אחריו בעולם יחלו אלפיים שנות התורה ” הן שנות התיקון. לפני אברהם” היו בני האדם מלאי הכוחות והכישרונות האדירים משתמשים ביכולותיהם באופן מחריב” בלא הדרכה אלוהית. חוסר סדר” והעדר שיעבוד אל ה’ של עוצמות אדירות” זהו עניין התוהו.
כל אדם נוצר עם רצון חזק לקבל לעצמו. השורש לכך נעוץ במבנה האלוהי של הנפש” שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה’ ” ולכן האדם מטבעו מחפש את העונג. אך העונג האמתי מצוי בדביקות שנובעת מהתדמות אל ה’ ע”י הליכה בדרכיו” ולא בנמיכות יצרית. חטא אדם הראשון ערבב את הסדרים והדעות” ויכולת השפיטה של האדם מה באמת טוב לו” נעשתה חלושה ביותר. האדם החל מבקש את העונג בהנאות החומריות” בתאוות ובפרטיות אגואיסטית” ואף את חכמתו שיעבד לנפשו הבהמית” למרדף אחר טוב מדומה שאחריתו רע” ובקשת הנוח” היפה” ה’זורם'” והנעים לגוף.
ככל שאדם נעשה רוחני” מכיר הוא יותר ויותר בכך שעליו להיות מקבל ע”מ להשפיע” ורצונו מתעדן ונעשה כללי. הדביקות בה’ והקדושה” באות יחד עם תגבורת הנתינה וההשפעה. רבנו הספורנו מבאר שזו היתה דרכו של נח: “אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ” ” “הלך בדרכיו להטיב לזולתו והוכיח בני דורו”. בדור של רשעים גדל הקושי לאין ערוך” לנהוג בהטבה לזולת” ולא להיות מושפע מהאווירה הנהנתנית החונקת” או להסתגר בבחינת ‘אני את נפשי הצלתי’. רבי נחמיה דורש שגם אם היה נח חי בדורו של משה או שמואל” ולא בדור של רשעים” היה נחשב לצדיק גדול” “מָשָׁל לִצְלוֹחִית שֶׁל אֲפַרְסְמוֹן מֻקֶּפֶת צָמִיד פָּתִיל” וּמֻנַּחַת בֵּין הַקְּבָרוֹת” וְהָיָה רֵיחָהּ נוֹדֵף” וְאִלּוּ הָיָה חוּץ לַקְּבָרוֹת עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה” מָשָׁל לִבְתוּלָה שֶׁהָיְתָה שְׁרוּיָה בְּשׁוּק שֶׁל זוֹנוֹת וְלֹא יָצָא עָלֶיהָ שֵׁם רָע” אִלּוּ הָיְתָה בְּשׁוּקָן שֶׁל כְּשֵׁרוֹת עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה.” קושי גדול מן ההטבה” היה לנח בהוכחת בני דורו בניסיון ליישר דעותיהם. כשהיו בנ”א מתעניינים מפני מה נוטע וקוצץ הוא ארזים” ובונה תיבה ענקית במשך מאה ועשרים שנה” היה מספר להם שהקב”ה מביא מבול לעולם מפני רוע מעלליהם” אך הללו לא חזרו בתשובה” והיו מבזים אותו תדיר.
“כָּל עֲבֵרוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה עָבְרוּ דוֹר הַמַּבּוּל עֲלֵיהֶן” וְלֹא נֶחְתַּם עֲלֵיהֶם גְּזַר דִּינָן לִמְחוֹת אֶת זִכְרָם בְּמֵי הַמַּבּוּל” עַד שֶׁפָּשְׁטוּ יְדֵיהֶם בְּגָזֵל” שֶׁנֶּאֱמַר: כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס.” בנוסף מדגישים חז”ל” שהיו שטופים בעריות ובע”ז . דגשים אלו משרטטים קווים להבנת האווירה המוסרית הירודה ששלטה בדור המבול. כל אדם מרגיש רק את עצמו” חוטף אשת חברו” וגוזל ממונו. התרחבות הנפש של כל יחיד בלא גבול” הולידה מידה כנגד מידה” את איבוד גבולם של המים שירדו והציפו את הארץ.
בעולם מלא ברשעה וערבוב” עלול אדם לחשוב שאין ערך לטיפת צדקותו בים של חושך. מנח לומדים את ההפך” שהרי צדקותו היא שהותירה תקווה לעולם. נקודת האור ערכה הוא המכריע” וממנה יתחדש העולם. גם בעלי החיים השחיתו דרכם” כתוצאה מההשפעה הסגולית השלילית של בני האדם” “כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ”” “אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן” . השפעתו הברוכה של נח מותירה שארית פליטה לכל המינים” ע”י חיות שלא שינו מטבעם.
סגור בתיבה מיטלטלת וחשוכה” נח מתנהל הפך דרך מידות דורו. באחריות מודעת לכל עתיד העולם” מנהיג את נפשו כמי שאינו מרגיש את עצמו. “אָמַר רַבִּי לֵוִי” כָּל אוֹתָן שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ לֹא טָעַם טַעַם שֵׁנָה” לֹא נֹחַ וְלֹא בָנָיו” שֶׁהָיוּ זְקוּקִין לָזוּן אֶת הַבְּהֵמָה וְאֶת הַחַיָּה וְאֶת הָעוֹפוֹת. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר” אֲפִלּוּ שְׁבִשְׁתִּין לְפִילִין וּזְכוּכִיּוֹת לְנַעֲמִיּוֹת הִכְנִיסוּ בְיָדָן לָזוּן אוֹתָן. יֵשׁ בְּהֵמָה שֶׁאוֹכֶלֶת לִשְׁתֵּי שָׁעוֹת בַּלַּיְלָה” וְיֵשׁ אוֹכֶלֶת לִשְׁלֹשָׁה… פַּעַם אַחַת שֶׁהָיָה נֹחַ לָזוּן אֶת הָאֲרִי” הִכִּישׁוֹ הָאֲרִי וְיָצָא צוֹלֵעַ” שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּשָּׁאֶר אַךְ נֹחַ. אַךְ” שֶׁלֹּא הָיָה שָׁלֵם וְלֹא הָיָה כָּשֵׁר לְהַקְרִיב קָרְבָּן וְהִקְרִיב שֵׁם בְּנוֹ תַּחְתָּיו. וְעָלָיו נֶאֱמַר” “הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם” . רַב הוּנָא בְּשֵׁם רַבִּי יוֹסִי אָמַר” יָצָא גוֹנֵחַ וְכוֹהֶה דָם מִן הַצִּנָּה.”
נח נעשה לשורש חדש לכל האנושות” ע”כ נקראים כל הגויים ‘בני נח’ על שמו. אברהם אבינו ינק אף הוא מהשפעת נבואתו של נח” אך יעלה עליו במדרגתו” ויבחר ע”י ה’ להקים אומה שיש ביכולתה לרומם את נפילת האנושות אל התיקון השלם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן