פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עֵץ הַחַיִּים וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע

עֵץ הַחַיִּים וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע

חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע שינה את כל ההוי-ה. ניתן לומר שזהו האירוע המשמעותי ביותר בהיסטוריה ותוצאותיו הן בעלות ההשלכות הרבות ביותר. למעשה ההיסטוריה כולה תצטרך להגיב אליו. המציאות כולה נפלה בבת אחת” עם נפילת אדם הראשון” והולכת היא ומתעלה אט אט” עם התרוממות זרעו של האדם” על ידי עם ישראל.
האכילה מעץ הדעת גרמה לאדם להתאוות לטוב מדומה שאחריתו רע ומר2. לפני האכילה עולם המושגים של האדם היה נקי מהשפעת הגופניות והחומריות” ומפיתויי היצר הרע. בתודעתו האלוהית-נבואית ידע האדם מתוכיותו מה אמת ומה שקר” והקיף את הסדר הפנימי של המציאות” ועל כן קל היה לו יותר לבחור נכון. עקב החטא התחלפו המושגים האלוהיים המוחלטים” במושגים אנושיים” יחסיים” סובייקטיביים וזמניים. רבנו הרמב”ם קורא לזה: “המפורסמות”” כלומר” תבניות מחשבה והתנהגויות שנעשו נפוצות” בהן קבע האדם אם מוסריות הן או לא” בלא קריטריון אלוהי שיכול להתיישר מולו. כך נוצר המצב העגום” שאת סולם הערכים בונה בעיוורון האדם בעצמו” תוך שכחת הסדר האלוהי הרצוי. כך עולמו נעשה מעורבב מטוב ורע” ‘עץ הדעת טוב ורע’.
נפילה אל הגופניות כתוצאה מן החטא” גורמת לנסיגת השכל הזך לטובת כוח הדמיון המצמצם. כשהדמיון נעשה מרכזי” רק לדברים המוחשיים יש ערך גדול. במצב הירוד” האנושות מתחילה לבקש מהעולם את מה שהיא מתחברת אליו” את החוויתי” הנוח” ולא את האמת. כך נולדה העבודה הזרה” וכל השיטות החיצוניות הנפסדות” המכחישות את הציווי האלוקי.
האכילה גרמה לאדם לצאת מגן עדן” מעולם המאחד את הרוחניות עם הגופניות בצורה בהירה. מחוץ לגן עדן החלה המלחמה בין הנשמה והגוף” כי לא כמחשבותיו מחשבותיה. קודם החטא היתה לנשמה יכולת להתרומם מעל לגופניות” ואילו אחרי החטא התמזגה בגוף” ונכלאה בחומריותו עד שלא תוכל להתפשט ממנו ולחזור אל רוחניותה עד יום המוות . כך נעשתה הנשמה אורחת מוכרחת אצל הגוף ומשועבדת אליו” והחיים העולמיים נעשו לנשמה קושי וצער גדול. בעולם פירודי שבו האדם רואה רק את החיצוניות” הוא זקוק להתגברות גדולה לחיות חיים נשמתיים החושפים את מהותו” ולא ללכת אחר יצריו.
התורה היא עץ החיים” ככתוב “עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר” ” והיא התיקון לנפילה זו. ככל שתפנים האנושות בהזדהות פנימית את פירותיו המתוקים של אילן רוחני זה” תסולק השפעת האכילה הקדמונית ויתעלה העולם. עם ישראל האוחז בנבואת משה” יונק מבין הכרובים הניצבים מקדם לגן עדן” “וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים”2. התורה כנשמת העולם” מחזירה את העולם להיראות מאוחד” ומרוממת את החיצוניות לחשוף את הפנימיות השמימית.
אדם החי בישוב הדעת” עושה את כל מעשיו בשיקול מתוך חיבור פנימי אל ה’ ית'” ורואה בַּכל רק את גילוי רצונו” ובזה הוא מסלק את הפירוד המדומה תוצאת החטא. זהו מאבק הדורש התבוננות מתמדת והרמוניה פנימית” לחשוף את שורשם האלוהי של כל האירועים ולהגיב אליהם מתוך עומק רוחני” ואמונה החושפת תורת חיים.
המצב המתוקן שקודם החטא גנוז בפנימיות המצב הנוכחי על קלקוליו. מכאן תקוות העולם לשוב אל ‘גן עדן'” ואף גבוה יותר” אל ה’עדן'” אל תחיית המתים” בו הגופניות תעשה אורחת אצל הנשמתיות ותימשך אחריה עד לזיכוך היותר עליון” “לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה’ כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן