פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > שבת שובה

שבת שובה

“דִרשו ד’ בהמצאו” קראוהו בהיותו קרוב” . אמנם “קרוב ד’ לכל קוראיו” לכל אשר יקראֻהו באמת” ” אבל חז”ל מדגישים במיוחד “אלו עשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים”. ימים אלה של ראשית השנה נמשכים מ”קֹדש ישראל לד’ ראשית תבואתֹה” ” הם “תרומת השנה”. אין מקריות. הוכנו והוכשרנו על ידי “קורא הדורות מראש” לשנה החדשה הזאת” ואנו נמצאים עכשיו בראשיתה.
התרגלנו להתבונן בדבר ד’ הבא אלינו מדי שבת בשבתו. ישנן שבתות הנושאות שם מיוחד: “שבת חזון”” “שבת נחמו”” “שבת הגדול”” “שבת תשובה”. יש מהן שנקראו על שם ההפטרה שלהן” כגון “שבת חזון” ו”שבת נחמו”. וכן “שבת תשובה” נקראת על שם ההפטרה “שובה ישראל עד ד’ אלהיך”” אבל יש הבדל קטן באות אחת: תשובה-שובה. ואמנם השבת שלנו נקראה בשני שמות” “שבת שובה” ו”שבת תשובה”” וצריך להבין את ההבדל ביניהם.
תשובה היא עבודתנו” עבודת האדם. האדם מצווה על התשובה. בגלל היותנו בעולם הזה” קיימת מציאות של חטא” על כן על האדם להתאמץ ולעשות תשובה” בסייעתא דשמיא. לאדם יש יצרים” ואפשרות של בחירה. בלי היסוד הזה” אי אפשר לבוא אל האדם בטענות ובתביעות. התורה כולה מלאה מהדגשת אחריות האדם: אחריות על עבודת הקודש” אחריות בחיים” אחריות ביום הדין. על כל אחד מאיתנו מוטלת בכל תוקף אחריות חמורה. בעולם הזה ובעולם הבא” אין להתחמק מעבודת אחריותנו להרבות קידוש השם. “העִדותי בכם היום את השמים ואת הארץ” החיים והמוות נתתי לפניך” הברכה והקללה” ובחרת בחיים למען תחיה” . יסוד עובדתי” תורני” מוסרי. זה כולל את כל עם ישראל” “את אשר ישנו פה עמנו עומד היום לפני ד’ אלהינו” ואת אשר איננו פה עמנו היום” . מופיעה עצה והדרכה: “ובחרת בחיים”” ישר ולא עקום. כל זה בנוי על העובדה שיש גם אפשרות לבחור אחרת. לכן באה אזהרה לכוון בחירה זו באופן הנכון.
“שבת תשובה” היא חלק מעשרת ימי תשובה” ושייכת לעבודת הקודש הזאת” הבאה מצד האדם. לעומת זאת” “שבת שובה” מתחילה מצד ד’. הביטוי “שובה ישראל” נמשך מן השמים אל הנביא הושע. בפרשת שופטים נמצאת הגדרה של הנבואה: “ונתתי דברי בפיו ודיבר” . נבואה היא דבר ד’ הניתן בפי האדם. “התשובה קדמה לעולם” ” היא טבע ומציאות” היא מונחת ביסוד הבריאה. הבטחה אלוהית זו לכאורה סותרת את יסוד הבחירה. אבל אין הדבר כן. הרפואה מוכנה לעולם כולו בתוך כל סיבוכיו” ועלינו מוטל לגלותה. “גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם”” “ואפילו יחיד שעשה תשובה מוחלין לו ולעולם כולו” .
שובה והתשובה הם שני צדדים שהם אחד. “אחת דִבר אלהים שתים זו שמענו” . “שובה” היא פנייה שמיימית מלמעלה למטה” ומתוך כך האדם עושה תשובה ופונה מלמטה למעלה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן