פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > אז מה אם ביקשנו סליחה?!

אז מה אם ביקשנו סליחה?!

שאלה: לפי חז”ל אסור להגיד שהקב”ה מוותר לנו על העונש. זה מאוד מבלבל אותי” שהרי באלול ובעשי”ת אומרים סליחות ומבקשים שהקב”ה יוותר לנו. אם זה אסור אז מה אנחנו רוצים מהקב”ה? ובכלל למה שלא יוותר הרי הוא טוב ורב חסד” אז מה כל כך נורא שיוותר” זה דווקא מראה שהוא אוהב אותנו?
תשובה: אכן חז”ל אומרים שזה לא נכון לחשוב שהקב”ה יוותר. הם מדמים זאת לאדם שיוותר על פעולת המעיים [ירושלמי ביצה ט”ז]. הרי אם המעיים לא יפעלו האדם יהיה חולה מסוכן. העונשים דומים למעיים. העונשים שהקב”ה נותן הם לא נקמה. הם לא הבעיה שלנו” הם הפתרון שלנו. הם הפתרון לאדם שחטא והכניס לאישיות שלו הרבה זבל רוחני. העונשים נועדו לזכך ולנקות אותנו” כמו מעיים רוחניים. אם הקב”ה יוותר על העונשים אז אנו נשאר עם כל הלכלוך בתוכנו. האם זה מראה שהוא אוהב אותנו? אמא שאוהבת את בנה לא תוותר לו על המקלחת גם אם הוא לא רוצה להתקלח. אז באמת אסור לכוון בבקשת הסליחה שהקב”ה יוותר על העונש.
משל למה הדבר דומה? לאדם שגופו כואב” והוא מבקש מהרופא שיוותר לו על אף שלא לקח את התרופות ולא עשה את ההוראות של הרופא. גם אם הרופא מאוד אוהב אותו הוא לא יכול לוותר לו על הכאב” זה לא רלוונטי למה שהוא עולל לגופו. הוא יכול לבקש מהרופא שיתן לו כעת משהו אחר שיעזור לו לטהר את הגוף מכל הרעלים. כך גם לא שייך לבקש מהקב”ה לוותר.
אז מה בכל זאת אנו מבקשים כאשר אנו אומרים סליחה? – הרב קוק מסביר שבקשת הסליחה היא בקשה שהקב”ה ישלח רוח טהרה אשר תטהר את כל האישיות שלנו מבפנים [עולת ראיה כ”ו]. אנו מבקשים מהקב”ה שיתן כוח לנשמה שלנו שתפרוץ את כל החסמים שעשינו לה על ידי החטאים. וכאשר הנשמה תאיר בנו היא תנקה את כל הרפש הפנימי שנוצר ממעשינו. כאשר אנו מבקשים מהקב”ה שינקה אותנו זו בקשה ראויה. זו בקשה שונה לחלוטין מוויתור על עונש” על אף שהתוצאה היא שלא יהיה עונש.
בקשת הסליחה מצטרפת אל פעולת התשובה. התשובה היא פעולה שאנו מנקים את עצמנו מן החטאים ככל שאנו יכולים. בסליחה אנו מבקשים מהקב”ה שיסלח לנו על כל מה שלא הצלחנו להיטיב ולעשות תשובה” וינקה אותנו מכל שאר הרעות שהכנסנו לעצמנו. זה נכון לתשובה ולסליחות של ימים אלו” וזה נכון גם לתפילת 18 בה אנו מסמיכים את ברכת הסליחה לברכת התשובה.
אז בכל הסליחות שנבקש בימים הקרובים” נבקש מהקב”ה שיסלח לנו ולכל עמו ישראל. נבקש שישלח כוחות טהורים ממעמקי הנשמה הטהורה של כל אחד מאחד מישראל” ויטהר את כולנו. שנה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

ארבע לשונות של גאולה
Shape-2
machon
המלך בשדה…
Shape-2
machon
אז מה אם ביקשנו סליחה?!
Shape-2
machon
האם יש טעם להמשיך לעסוק במאבק” האם המצב הוא לא דיי אבוד?!
Shape-2
machon
מבחן אברהם ובלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן