פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר

כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר

הורים רבים מוצאים את עצמם עובדים במשרה מלאה בתחום ההחזרה בתשובה. הכיצד? ממרום גילם וניסיונם” הם מבקשים להדריך את ילדיהם ללכת בדרך הטובה והישרה” ואם הם סטו מן הדרך – להחזירם למוטב. לדוגמה: הילד משקר או נוהג באלימות כלפי אחיו” מתעצל בלימודיו או אינו עוזר במטלות הבית – הוריו מנסים בכל כוחם להחזירו בתשובה שלמה. בשלב ראשון” הם מוכיחים ומזהירים (כי אין עונשים אלא אם כן מזהירים). בשלב שני” מענישים על חטאי העבר ומבטיחים פרס על קיום הטוב בעתיד.
על אף שחז”ל כבר קבעו שאין מי שיודע להוכיח” נאלצים ההורים להוכיח את ילדיהם על מנת להדריך אותם בדרך התורה. אבל כל עוד הילד קטן” עושים התוכחה” הענישה והשכר” את פעולתם” והילד מיטיב את מעשיו. אבל ככל שהוא עולה בגיל” האפקטיביות שלהם פוחתת: התוכחה נופלת על אוזניים ערלות” הענישה והשכר מפסיקים להרתיע ולהניע. החזרה בתשובה של הילד תלויה פחות בהשתדלות של הוריו” ויותר ברצון ובבחירה האישית שלו.
בשלב שהתוכחה איבדה את יעילותה” מהי העצה להחזרת ילדים בתשובה? – העידוד. פעולת העידוד הפוכה מזו של התוכחה. התוכחה מכוונת כלפי הרע שבאדם” במטרה לרסק ולפורר אותו” עד שתצליח הנפש הטובה להשתחרר ממנו ומהשפעתו. לעומתו” פונה העידוד אל הטוב שבאדם” במטרה לחזק אותו” להגביר ולהעצים אותו. לא אחת” אין הטוב גלוי” הוא מסתתר בתוך עטיפה המלוכלכת” כמו שושנה בין הקוצים” ודרוש מאמץ רב לגלות אותו. מרן הראי”ה קוק זצ”ל שהגיע למסקנה שההחזרה בתשובה של הדור תלויה בעידוד ולא בתוכחה קשה” טרח הרבה לחשוף את הטוב שבדור על מנת שנוכל לכוון אליו את העידוד שלנו.
המתכונת החינוכית של עידוד במקום תוכחה סותרת לכאורה את הסדר הקבוע של “סור מרע” ורק אחר כך “עשה טוב”. הרציונל של “סור מרע ועשה טוב” הוא שאין הטוב יכול להופיע כל עוד האדם לכוד ברע. אכן” קיימים גם מצבים הפוכים: אין האדם יכול לסור מהרע מבלי שקדם לו ריבוי של “עשה טוב”. רק לאחר שהתחזקו כוחותיו החיוביים הוא יכול להתגבר על הרע (כדברי מרן הרב במוסה”ק עמ’ רלה: “לפעמים מזדמן הדבר שאי אפשר לאדם לעסוק בתיקונים כסדר” ואיש כזה אסור לו להביט על סדר” כי אם יחטוף מכל הבא…”).
בדורנו” אצל רבים מבני הנוער עוברת התשובה בשלב ראשון דרך “עשה טוב” ורק אחר כך היא מגיעה ל”סור מרע”. לכן מאמצינו בהחזרת בנינו בתשובה צריכים להיות מופנים כלפי חיזוק הטוב באמצעות עידוד ותמיכה. כלומר: פחות תוכחה נגד הרע” ויותר העצמה של הטוב. אין כאן ויתור כלשהו על אות שבתורה” אין כאן לגיטימציה לרע ח”ו” אין כאן קבלה או הכלה של מעשה רע” אלא שיטה חינוכית של החזרה בתשובה המתאימה לדורנו.
מי שנחשף לתופעות השליליות שמתרחשות בקרב בני הנוער מתקשה שלא לזעוק נגדן. התופעות מוכרות לכולנו: זלזול בדקדוק במצוות” הופעה חיצונית ונורמות התנהגות בלתי צנועות” תרבות פנאי ירודה וקלוקלת” וכו’. אצל בני הנוער” התופעות השליליות הנ”ל הן עדיין רק בבחינת “עבירות לתיאבון”” אבל אצל חלק מהבוגרים והבוגרות הן זוכות לגיבוש ולביסוס אידיאולוגי. לכן טבעי הדבר שיש הזועקים” מותחים ביקורת נוקבת ומוכיחים בשער. אין לזלזל בזעקה ובביקורת” היא תורמת לכך שלא נשלים עם התופעות ושלא תתפתח תנועה אידיאולוגית חדשה המבקשת לכרסם בתורה. התוכחה עוצרת את הסחף המסוכן. אבל בל נטעה: כוחה של התוכחה הוא מוגבל. התוכחה איננה יכולה להחזיר מאן דהו בתשובה. החזרה בתשובה תבוא רק ממקום של חיזוק ועידוד.
אך כאמור לעיל” העידוד הנדרש הוא עידוד הטוב שבאדם” ולשם כך צריך לחשוף אותו ולהאמין בו בכנוּת. עידוד הטוב שבילד/נער הוא לחלק מההורים מלאכה קלה ונעימה מאוד. אהבתם לילדיהם זורמת בצורה טבעית” לכן קל להם לראות את המחצית המלאה של הכוס” ולהתכוונן לטוב שבילדיהם. את הרע הם גם רואים” אבל הם מְתקשרים במוּדע רק עם הטוב במטרה לחזק אותו ולהעצים אותו. זוהי דרכם בהחזרה בתשובה של ילדיהם. אבל יש הורים” שעידוד הטוב שבילד הוא עבורם מלאכה סיזיפית וכמעט בלתי אפשרית. האכזבה האישית מילדיהם איננה מניחה להם והיא מחזירה אותם פעם אחר פעם להביט על הרע שבילדיהם. אף הם עוסקים בהחזרה בתשובה” אבל שפתם היא לרוב שפת התוכחה” שיעילותה מוגבלת.
כהורים מסורים אנחנו עסוקים בהחזרה בתשובה של ילדינו. אין להתבייש בכך. אבל” עלינו לבחור את השיטה היעילה” המתאימה לדורנו: עידוד” חיזוק” העצמה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן