פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פסיכולוגיה יהודית

פסיכולוגיה יהודית

[ראיון]

ש: פעמים רבות אנו שומעים על פסיכולוגיה יהודית. והרי אנו יהודים” ולפי זה” אין לפנות לפסיכולוג שמטפל בשיטה אחרת. האמנם קיימת פסיכולוגיה כזאת?
ת: קודם כל” אנחנו לא פסיכולוגים” אלא לומדי תורה ומקיימי תורה” והפסיכולוגיה אינה המקצוע שלנו. אך אנו גם עסוקים בתיקון המידות” והתחום הזה משיק לפסיכולוגיה: תורת המידות משיקה לתורת הנפש.
ש: באיזה כיוון? האם תורת המידות שלנו משפיעה על הפסיכולוגיה שהיא תורת הנפש או בכיוון השני – הפסיכולוגיה מסייעת לתיקון המידות?
ת: גם וגם. קודם מתורת המידות אל עבר הפסיכולוגיה. הרי הפסיכולוגיה מבוססת על שניים: על תיאוריות מצד אחד ועל ניסויים ותצפיות מצד שני. ניסויים ותצפיות משתדלים להיות מדעיים כמה שאפשר” אם כי לא לגמרי” שהרי יש עובדות ויש פירוש של עובדות לאור תיאוריות. אך התיאוריות עצמן” כגון של פרויד” אדלר” יונג והלאה” הן השערות בעלמא” שוודאי אי אפשר להוכיחן עד תום. אז גם לנו יש תיאוריות על מהות הנפש שקיבלנו ממשה מסיני. פסיכולוג לא יכול לטעון שהוא מתבסס לגמרי על עובדות” ללא שום זיקה לאיזו השקפת עולם” ואם הוא טוען שאין לו השקפת עולם – הרי זו בעצמה השקפת עולם…
ש: אם כך” כל הפסיכולוגיה עומדת על כרעי תרנגולת…
ת: לא נכון. אבל היא צריכה סינון. לכן יש לפנות לפסיכולוג ירא שמים שבאופן טבעי מסנן. וכן סטודנט לפסיכולוגיה צריך להיות בקשר עם תלמיד חכם שיעזור לו במלאכה זו.
ש: אפשר לקבל דוגמה?
ת: הנה דוגמה מרכזית. הפסיכולוג רוצה לעזור לאדם להיות נורמלי. אך איך אני מגדיר נורמלי? אוביקטיבית” על ידי סטטיסטיקה? ודאי לא. אם רוב האנשים יהיו חלילה נואפים” האם זה הופך חלילה לנורמלי? אם כן” נורמלי נקבע על פי אמות מידות מסוימות. למשל” אם אדם מתגבר על יצרו” ועקב זה מאוד קשה לו” ריבונו של עולם אומר לנו שהוא נורמלי” שהוא גיבור” שהוא אהוב למעלה.
ש: ומה עם הכיוון השני” שתורת הנפש משפיעה על תורת המידות?
ת: תמיד הכרת הנפש יכולה לסייע. מרן הרב קוק כותב שאפשר להסתייע מהחידושים בתורת הנפש” כמובן אחרי סינון” עבור עבודת תיקון המידות (אורות הקודש ג רלד). “משם נקח לעבוד את אלהינו”.
ש: מכל ידיעה אפשר להיעזר לעבוד את ד’.
ת: אחרי סינון כמו שאמרנו.
ש: אבל למה שלא תהיה לנו פסיכולוגיה יהודית מכף רגל עד ראש” החל מהכרת תורת הנפש ועד הטיפול המעשי?
ת: כרגע אין לנו. ודאי היא קיימת אבל עוד לא הגענו אליה. אומרים מליצה שהרמב”ם “גייר” את אריסטו” כלומר הוציא מאריסטו דברים טובים שיעזרו לנו וסידר אותם באופן שיטתי. עוד לא קם מי שיגייר פרויד-אדלר-יונג ועוד. גם מרן הרב קוק לא עסק בזה. וגם גדולי עולם אחרים.
ש: אבל למה לגייר. למה לא לקחת ממה שיש לנו?
ת: זה יבוא. אמנם אנו מוצאים אצל בעל התניא פסיכולוגיה אלהית עמוקה מאוד” כגון עניין שתי הנפשות” הנפש הטובה והנפש הרעה” וגם מרן הרב קוק מדגיש חשיבות ידיעה זו (אורות הקודש ג קלה. ג רלה)” אבל זה לא נבנה בצורה שיטתית כדי לגזור ממנה דרך טיפולית לאנשים בעלי הפרעות נפשיות.
ש: פסיכולוגיה זה רק עבור הפרעות נפשיות?
ת: כן. אדם נורמלי אינו זקוק לפסיכולוג על כל צעד ושעל. הוא צריך חינוך. הוא צריך ספרי מוסר. אני לא צריך שיטת 12 הצעדים כדי לקנות מידות טובות” יש לי מסילת ישרים. 12 הצעדים הם בשביל מי שיש לו התמכרות. כמובן” מי שיש לו בעיה נפשית אמיתית” לא די במסילת ישרים.
ש: לכולנו יש התמכרויות יצריות?
ת: כן לצערנו. אך לא במובן הפסיכו-פתולוגי. יש להבחין בין שני מקצועות: חינוך ופסיכולוגיה. אך כאמור יש זיקה ביניהם.
ש: יש רב אחד שטוען שהפסיכולוגיה היהודית שלו היא שילוב בין יישור הדעות ויישור ההתנהגויות. שיש פסיכולוגים הכרתיים ויש פסיכולוגים התנהגותיים” והיהדות משלבת.
ת: בודאי” הוא צודק. זו לא ההמצאה. זה נמצא בהלכות דעות לרמב”ם. אבל גם הגויים יודעים זאת” הם חידשו שיטת CBT” טיפול הכרתי-התנהגותי” שאמנם יש עליה קושיות תיאורטיות רבות” שהיא יותר מדי סימפטומטית וגם פחות מידי אישית” ולא כאן המקום לדון בזה. אבל עובדה שהיא פועלת טוב מאוד ומרפאה רוב גדול של האנשים” הרבה יותר מהפסיכואנליזה על אף העומק הגדול שלה.
ש: אם הזכרנו פסיכואנליזה ותת מודע” הרי רבי ישראל סלנטר כבר דיבר על זה לפני כן על הכוחות האפלים והכוחות הבהירים” וכן יש סימוכין לאדלר בכמה דברי חז”ל. ובוודאי ליונג עם תת המודע הקבוצתי” שלא לדבר על ויקטור פרנקל וחיפוש המשמעות…
ת: ידוע. יש על זה שתי תשובות. ראשית” נכון שיש דברים משותפים” אך יש גם הבדלים עצומים” שהם גוברים על המשותף. שנית” וזה דומה להערה הראשונה” אבל בסגנון אחר. בכל תיאוריה בעולם” גם מוטעית לחלוטין” יש תמיד ניצוץ של אמת” שאם לא כן לא הייתה מחזיקה מעמד. לכן תמיד אפשר למצוא לה איזה מקום בקודש שתומך בה. אבל זה רק ניצוץ” כמו כמה ויטמינים בודדים בכוס מים מלוכלכים…
ש: אך נחזור לפסיכולוגיה יהודית. יש טוענים שהפסיכולוגיה הנהוגה מבוססת על הנצרות” כלומר דטרמיניסטית ופסימית. ולעומתה הפסיכולוגיה שלנו בנויה על בחירה חופשית ומתוך כך על אופטימיזם.
ת: ודאי כך אנו חושבים” אך זה לא די בזה כדי לבנות שיטה טיפולית. וגם לגבי הפסיכולוגים” אין להכליל בצורה כה קיצונית. אם הם פסימיים שאין תקווה” אז למה הם מטפלים באנשים במסירות” וב”ה במקרים רבים מניבים פרי של רפואה. לא תמיד” אך גם הצלחה חלקית היא יקרה.
ש: ובסיכום?
ת: המקצוע שלנו “טהרת מידות הנפש” (אורות הקודש ג רלג-רסד)” הוא מקצוע גדול וקדוש. באשר לפסיכולוגיה שמטפלת באנשים עם הפרעות נפשיות” בכל תיאוריה קיימת יש צד של אמת” וכמובן גם צד של שקר. לכן רוב הפסיכולוגים הינם אקלקטיים ולוקחים מכל שיטה מה שמתאים לבעיה הניצבת בפניהם. עלינו לדאוג שיהיו פסיכולוגיים יראי שמים” שניזונים מאמונה בתורה ולא נותנים הדרכה בניגוד לתורה. וכמובן” גם פסיכולוגיות יראות שמים. יראת שמים אינו פרט באישיות” היא מטביעה חותם על כל האישיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן