נפסק בשולחן ערוך: “חייבים להתענות בתשעה באב בי”ז בתמוז בג’ בתשרי ובעשרה בטבת מפני דברים הרעים שאירעו בהם”” כדברי הנביא זכריה: “צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו” (זכריה ח יט). “וכל אלו הימים כל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהם כדי לעורר הלבבות לפקח על דרכי התשובה ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה במעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות” שבזכרון הדברים האלו נשוב להיטיב” (שו”ע אור”ח תקמט” ע’ במ”ב).
בשבעה עשר בתמוז אירעו חמש צרות א. נשתברו הלוחות כשירד משה מן ההר. ב. בוטל קרבן התמיד בבית ראשון. ג.הובקעה חומת ירושלים בבית שני. ד. שרף אפוסטמוס הרשע את התורה ה. העמיד צלם בהיכל” (שו”ע שם).
נכון לעכשיו” עיקר התענית – הכנה לתיקון ולתשובה שעלינו לעשות על הקלקולים של אבותינו ושלנו. מה הם הקלקולים בדורנו שבגללם באו ובאות עלינו הצרות הללו?
א. שבירת הלוחות וחטא העגל מלמדים אותנו שעלינו להתאזר באמונה” בגבורה ובסבלנות” בשביל להתמודד עם קשיי ההווה ולא להיתפס לפתרונות קלים ‘עכשויים’ בצורת ‘עגלי זהב’ כפי שעשה העם שנכנס למצוקה בראותו שמשה בושש לרדת מן ההר.
ב. קרבן התמיד מלמד אותנו כמה צריך לחזק את אחדות האומה – קרבן התמיד הוא קרבן ציבור המייצג את כל האומה כאיש אחד בלב אחד” בעבודת המקדש. נתאחד כולנו באהבה ומתוך כך ייבנה בית המקדש ונזכה לחידוש קרבן התמיד.
ג. חומת ירושלים שהובקעה בעבר על ידי אויבינו היא גם מטרתם של אויבי ישראל בזמננו. השאיפה לחלק את ירושלים ולהחריבה ח”ו עדיין קיימת לצערנו הרב” עלינו להתאחד כולנו יחד סביב אחדותה של ירושלים אשר עליה נאמר “אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני” תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי”.
ד. שרפת התורה על ידי אפוסטמוס הרשע – מטרתו היתה לבטל את האומה מלימוד התורה וקיומה” וכתשובה לכך עלינו להרבות בלימוד תורה” ללמד תורה את כל עם ישראל באהבה ובאמונה” ומתוך כך תופר עצתם של ה”אפוסטמוסים” למיניהם שמגמתם למנוע תורה מישראל.
ה. העמדת צלם בהיכל המשול ללב האומה ולב האדם – משמעותו להעמיד דבר זר” חיצוני בצורת מידות רעות ותרבות זרה ללבם של הכלל והפרט” והתיקון הוא לטהר את הלבבות מכעסים ותאוות” ולהכניס ללבנו את התרבות הישראלית המקורית דהיינו את מסורת ישראל ותורתנו הקדושה.
ומתוך שנתקן את התיקונים הללו לא ירחק היום ויתקיימו בנו דברי הנביא שהצומות יהיו “לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו”.