פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > כיצד יהפכו הצומות לששון לשמחה ולמועדים טובים

כיצד יהפכו הצומות לששון לשמחה ולמועדים טובים

נפסק בשולחן ערוך: “חייבים להתענות בתשעה באב בי”ז בתמוז בג’ בתשרי ובעשרה בטבת מפני דברים הרעים שאירעו בהם”” כדברי הנביא זכריה: “צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו” (זכריה ח יט). “וכל אלו הימים כל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהם כדי לעורר הלבבות לפקח על דרכי התשובה ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה במעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות” שבזכרון הדברים האלו נשוב להיטיב” (שו”ע אור”ח תקמט” ע’ במ”ב).
בשבעה עשר בתמוז אירעו חמש צרות א. נשתברו הלוחות כשירד משה מן ההר. ב. בוטל קרבן התמיד בבית ראשון. ג.הובקעה חומת ירושלים בבית שני. ד. שרף אפוסטמוס הרשע את התורה ה. העמיד צלם בהיכל” (שו”ע שם).
נכון לעכשיו” עיקר התענית – הכנה לתיקון ולתשובה שעלינו לעשות על הקלקולים של אבותינו ושלנו. מה הם הקלקולים בדורנו שבגללם באו ובאות עלינו הצרות הללו?
א. שבירת הלוחות וחטא העגל מלמדים אותנו שעלינו להתאזר באמונה” בגבורה ובסבלנות” בשביל להתמודד עם קשיי ההווה ולא להיתפס לפתרונות קלים ‘עכשויים’ בצורת ‘עגלי זהב’ כפי שעשה העם שנכנס למצוקה בראותו שמשה בושש לרדת מן ההר.
ב. קרבן התמיד מלמד אותנו כמה צריך לחזק את אחדות האומה – קרבן התמיד הוא קרבן ציבור המייצג את כל האומה כאיש אחד בלב אחד” בעבודת המקדש. נתאחד כולנו באהבה ומתוך כך ייבנה בית המקדש ונזכה לחידוש קרבן התמיד.
ג. חומת ירושלים שהובקעה בעבר על ידי אויבינו היא גם מטרתם של אויבי ישראל בזמננו. השאיפה לחלק את ירושלים ולהחריבה ח”ו עדיין קיימת לצערנו הרב” עלינו להתאחד כולנו יחד סביב אחדותה של ירושלים אשר עליה נאמר “אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני” תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי”.
ד. שרפת התורה על ידי אפוסטמוס הרשע – מטרתו היתה לבטל את האומה מלימוד התורה וקיומה” וכתשובה לכך עלינו להרבות בלימוד תורה” ללמד תורה את כל עם ישראל באהבה ובאמונה” ומתוך כך תופר עצתם של ה”אפוסטמוסים” למיניהם שמגמתם למנוע תורה מישראל.
ה. העמדת צלם בהיכל המשול ללב האומה ולב האדם – משמעותו להעמיד דבר זר” חיצוני בצורת מידות רעות ותרבות זרה ללבם של הכלל והפרט” והתיקון הוא לטהר את הלבבות מכעסים ותאוות” ולהכניס ללבנו את התרבות הישראלית המקורית דהיינו את מסורת ישראל ותורתנו הקדושה.
ומתוך שנתקן את התיקונים הללו לא ירחק היום ויתקיימו בנו דברי הנביא שהצומות יהיו “לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן