פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יֶרַח יָמִים – לפרתש כי תצא

יֶרַח יָמִים – לפרתש כי תצא

רבותינו בעלי הסוד” הארי ז”ל ואור החיים הקדוש ” דרשו בעקבות הזוהר את פרשת אשת יפת תואר בדרך רמז נעלם” וקשרו את פירושם המתוק מדבש לעבודת חודש אלול.
“כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה’ אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ”.
“כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ”” למלחמת היצר2″ המלחמה הגדולה ביותר שלמען תוצאותיה באה הנשמה לעולם. כיוון שכל בניין העולם וקיומו” תלוי במעשיהם של ישראל. אם ייטיבו דרכיהם” העולם קיים ופורח” טוב ה’ מאיר לכל” ישמחו השמים ותגל הארץ” גם ה’ אלהינו ישמח ויגל בנו. יושר דרכם של ישראל” השפעתם על כל היש” תלוי בניצחון על יצר הרע” במלחמה החזקה פנים ואחור” לכן נכתב בפתח” “לַמִּלְחָמָה”” כאומר” למלחמה הידועה והחשובה כל כך.
“וּנְתָנוֹ ה’ אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ”” במלחמה מתמדת זו אין האדם יכול לנוח מן המערכה או להירדם בשמירה” כי אם יתרשל” יקום עליו האויב ויאבדהו מן העולם” “צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ” . לכן מבטיחו הכתוב שהגם שתקיף הוא היצר מהכוח האנושי” אף על פי כן” כשיגמור בלבו לצאת למלחמה” יתן ה’ את ראש כל האויבים בידו.
“וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ”” תחזיר לעצמך מה שנפל בשבי היצר” מכוחות הטוב שבך. שכך היא דרכו של היצר” בפיתויו ובניצחונו” לרכוב על כוחות וכישרונות האדם ולהשתמש בהם לדברים חיצוניים נמוכים הפך הקדושה. תתחדש נאמנות מעשיך לטבע נשמתך” על ידי התשובה אל ה’.
“וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה”.4
“וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר”” זו היא הנשמה3 הטהורה” השמימית. בירידתה מטה בקישורה אל הגוף” קרויה אישיות רוחנית זו” נפש. אחיזת החסרונות היא בנפש” הדומה ללבנה שחשכה חלקית” אך לא בנשמה” הדומה לשמש שמאירה בשלמות. כשאדם מביט ורואה שביסוד אישיותו נמצאת “אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר” המבקשת להאיר כחמה” מבקש הוא שנפשו – היושבת בשבי מעשיו וחשך אורה – תואר מאור פנימיותו” והלכלוך החיצוני הזר הדבק בה” יסולק. רק כאשר ינצח האדם את יצרו” אז ישכיל לראות יופיה ונעימותה של נשמתו האלוהית. “וְחָשַׁקְתָּ בָהּ”” אותו החשק שהיה לו בדברי היצר ובפיתויו” ילבישם עתה בחשקו ‘בָהּ'” בנפשו” לתקן לה המושכלות ועולם הקיים” שכולו טוב.
“וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ.”4
“וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ”. הגוף הוא בית לשכינת נפשו. על ידי פיתוי הרע” מתרחקת הארת הנשמה מן הבית ושוכנת הטומאה במקומה. אך כשנוצח יצרו מביא נפשו האלוהית לתוך ביתו ויקרא ‘בעל נפש’2 . “וְגִלְּחָה אֶת רֹאשָׁהּ”” אז יסורו ממחשבתו אמונות זרות” כפירות” או הרהורי עבירה1″ “וְעָשְׂתָה אֶת צִפָּרְנֶיהָ”” אם יש בידו גזל או עושק” שגזל וטרף בציפורניו כנץ” “וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל אוֹ אֶת הָעשֶׁק אֲשֶׁר עָשָׁק אוֹ אֶת הַפִּקָּדוֹן אֲשֶׁר הָפְקַד אִתּוֹ אוֹ אֶת הָאֲבֵדָה אֲשֶׁר מָצָא” .
“וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה.”4
“וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ”” תסיר הבגדים הצואים” המכסים את הנפש ברוח הטומאה” על ידי מירוק החטאים בדרכי התשובה וקניין דעת ישרה בדרכי ה’. “וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ”” זה בית המדרש” ששם עיקר ביתו של היהודי” “וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ”” ותתוודה בבכי על אשר מעלה באביה ואמה ועל פרידתה מהם. אביה זה הקב”ה” אמה היא כנסת ישראל . “יֶרַח יָמִים”” זה שיעור המספיק לישב בבכי” ועל ידי הדמעות יפתחו מקורות מים טהורים לטהר סתימת הצינורות.1 וירמוז לחודש המיוחד לתשובה ולסליחות שהוא חודש אלול3. “וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ”” תיכנס ליהנות מאורה בסוד אומרו “נֶפֶשׁ עָמֵל עָמְלָה לּוֹ” ” ותסייעהו לעמוד בדרך הנאות” ותקרא אתה בעליה שקנית אותה בכח מעשיך2″ “וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה”” גם ליום תחיית המתים תהיה מיוחדת לך לחזור לגופך ותעמוד בה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן