פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “חמלה ומלחמה” -חלק א’: רחמנות” תכונה ישראלית

סידרת “חמלה ומלחמה” -חלק א’: רחמנות” תכונה ישראלית

בסדרה זו נברר אי”ה את השאלות הבאות: מהם הגבולות הראויים לרחמנות? כיצד יש להתייחס לחמלה כלפי האויב? מתי החמלה מוסרית ומתי החמלה אינה מוסרית? האם החמלה היא נקודת חוזק או נקודת תורפה? איך שומרים על הרחמנות במלחמה?

הרחמנות בדנ”א של עם ישראל
אחת התכונות המאפיינות ביותר את עם ישראל היא תכונת הרחמנות כפי שנאמר: “שלשה סימנים יש באומה זו: הרחמנים” והביישנין” וגומלי חסדים; רחמנים” דכתיב: (דברים י”ג) “ונתן לך רחמים ורחמך והרבך”…כל שיש בו שלשה סימנים הללו ראוי להדבק באומה זו” (יבמות עט” א). יהודי אמיתי אינו מסוגל לעמוד מנגד כאשר הוא רואה אדם אחר בצרה. הצער של הזולת נוגע לו אישית וצובט גם את לבו.

הרב צבי יהודה היה רגיל לספר על הרופא היהודי” ד”ר ריכנבאך מסנט-גלן בשוויץ. פעם הגיעה אליו ממרחקים אשה זקנה באמצע הלילה כדי להזעיקו להציל חולה. הוא שאל אותה מדוע היא באה דווקא אליו כאשר ישנם רופאים אחרים הגרים קרוב יותר לביתה? ענתה לו “מפני שאני יודעת שאתה יהודי” מובטחתני בך שתענה לקריאתי ותלך גם בשעה מאוחרת כל כך” (לנתיבות ישראל ח”ב רמז).

הרמב”ם (הל’ מתנות עניים פרק י הלכה ג) כותב: “כל המעלים עיניו מן הצדקה הרי זה נקרא בליעל”. תכונת הרחמנות טבועה כל כך בטבענו” עד שההתעלמות מהצדקה היא לא נורמלית עבורנו.

תכונת הרחמנות היא גם אינדיקציה למציאות סגולת ישראל באדם. הגמרא (ביצה לב” ב) אומרת: “כל המרחם על הבריות – בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו” וכל מי שאינו מרחם על הבריות – בידוע שאינו מזרעו של אברהם אבינו”. הרמב”ם פוסק זאת להלכה ואומר: “וכל מי שהוא אכזרי ואינו מרחם יש לחוש ליחסו” שאין האכזריות מצויה אלא בעכו”ם שנאמר אכזרי המה ולא ירחמו” (הל’ מתנות עניים פרק י הלכה ב). בנוסף הכותב הרמב”ם שדוד המלך גזר על הגבעונים שאינם מבני ישראל למרות שהתגיירו. “ולמה גזר עליהם הוא ובית דינו? לפי שראה עזות ואכזריות שהיתה בהם בעת שבקשו שבעת בני שאול בחיר ה’ לתלותם והרגום ולא רחמו עליהם” (הל’ איסורי ביאה יב” כב).

אם ישנם אנשים שמתנהגים באכזריות ואינם רחמנים” נראה שיש לבדוק אם אכן חלק מעם ישראל. וכך כותב הרמב”ם לעניין פסולי יוחסין: “…וכן כל מי שיש בו עזות פנים או אכזריות ושונא את הבריות ואינו גומל להם חסד חוששין לו ביותר שמא גבעוני הוא” שסימני ישראל האומה הקדושה ביישנין רחמנים וגומלי חסדים” ובגבעונים הוא אומר והגבעונים לא מבני ישראל המה לפי שהעיזו פניהם ולא נתפייסו ולא רחמו על בני שאול ולא גמלו לישראל חסד למחול לבני מלכם והם עשו עמהם חסד והחיום בתחלה” (הלכות איסורי ביאה פרק יט הלכה יז).

רחמנות כלפי כל אדם
תכונת הרחמנות של עם ישראל לא מתבטאת רק ביחס בין יהודי ליהודי” אלא גם כלפי כל אדם באשר הוא אדם. ולכן “מפרנסין עניי גויים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום” (רמב”ם הל’ מתנות עניים ז” ז; הל’ עבודה זרה י” ה). יש להדגיש שהרמב”ם לא כתב שהטעם הוא מפני איבה” אלא כתב שהסיבה היא מפני דרכי שלום” וזאת למען דעת שהמוטיב המרכזי הוא נעלה הרבה יותר וצריך לעשות זאת מתכונת הרחמנות הטבעית שלנו. כפי שמצינו בדברי הרמב”ם הל’ מלכים (י” יב) “וכן יראה לי שנוהגין עם גרי תושב בדרך ארץ וגמילות חסדים כישראל” שהרי אנו מצווין להחיותן שנאמר לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה” וזה שאמרו חכמים אין כופלין להן שלום בעכו”ם לא בגר תושב” אפילו העכו”ם ציוו חכמים לבקר חוליהם” ולקבור מתיהם עם מתי ישראל” ולפרנס ענייהם בכלל עניי ישראל” מפני דרכי שלום” הרי נאמר טוֹב ה’ לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו (תהלים קמה” ט)” ונאמר דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם (משלי ג” יז)”.

אנו מצווים ללכת בדרכיו של הקב”ה: “מה הוא רחום וחנון אף אתה רחום וחנון” (מכילתא דרבי ישמעאל בשלח; סוטה יד” א) ולכן מדגיש הרמב”ם כי מאחר שנאמר על הקב”ה “וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו” (תהלים שם)” כך עלינו לגלות בתוכנו את תכונת הרחמנות ולממש אותה באמצעות גמילות חסדים וצדקה כלפי כל אדם באשר הוא אדם.

לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן