מאמר המשך לבירור מצבי התנהלות בחברה מעורבת:
” לבוש – מטרת הלבוש היא לכסות את מה שראוי להצנעה.
הלבוש הצנוע” מאפשר את הבושה. כשלא מצניעים אובדת הבושה והבגד בוגד במטרתו. ר’ יוחנן כינה את בגדיו – “מכבדותי”.. אלה הבגדים “שמכבדים בעליהם” (שבת קיג” א רש”י). לבוש המכסה טפח אך מגלה טפחיים” מביא להסטה של תשומת הלב מכבוד האדם ואישיותו” ונשמט הבסיס המאפשר שיח מכבד בין גברים לנשים. אשה שמבינה זאת תתלבש באופן נאה ומכובד” שאינו מושך תשומת לב יתרה. יותר מכך” ראוי אף להתפלל על זה” כפי שהעיד ר’ יוחנן ששמע את אותה נערה מתפללת – שלא יכשלו בי בני אדם (סוטה כב” ב).
” דיבור –
א. ישנו הבדל עקרוני בין דיבור עסקי לדיבור זוגי-רגשי.
בדרך כלל מדברים בני הזוג באופן עסקי: על אוכל” קניות” סדר וניקיון” חוגים” בריאות וכד’. עסוקים במרוץ החיים ולא יוצרים זמן לשיחה רגשית: מה מרגיש כל אחד כלפי עצמו” כלפי זולתו” מה הרצונות” הציפיות” שיתוף בקשיים הסובייקטיביים וכד’. מכיוון ששיחה רגשית היא צורך נפשי ורגשי המבקש את מילואו” ייתכן מצב” לדוגמא” שבהפסקה במקום העבודה מוצאים זמן לשיחות נפש. כששיחות אלה מתקיימות עם האדם הלא נכון” הן עלולות לקרב עד כדי קרבה אסורה.
ב. בשיחה ניתן להבחין בתוכן” סגנון” אינטונציה ומקום:
תוכן – שיחה על רגשות” מאוויים ותוכן אינטימי.
סגנון – סגנון נשי כלפי הגבר או גברי כלפי האשה” המשמש כתחליף לנשיות/גבריות של בן/בת הזוג. אדם זר משלים את הצורך.
אינטונציה – המנגינה עלולה להיות “מזמינה” לקרבה” משדרת מסר סמוי או גלוי ליחס אישי ביניהם בלבד.
מיקום השיחה – יש אנשים/נשים שהימצאותם הפיזית בחדר מסוים” מאפשרת שיחה מקרבת ללא חשש ממה יאמרו אם ישמעו…
קהות חושים תיתכן ככל שהעבודה המשותפת אינטנסיבית. יהיה קושי בשמירת מרחק אישי (שגם מכבד) ושיחות עלולות לגלוש למקומות לא ראויים ואסורים.
” ערבי גיבוש בעבודה – יציאות לבילויים משותפים ללא שמירה על “ההיגיינה הרגשית”” גורמות להסרת המחסומים הרגשיים ויוצרות אווירה קרובה במיוחד.
” זוגות חברים – מטבע הדברים” בחיים בקהילה נוצרים חברויות בין משפחות. בעיקר אצל זוגות צעירים” שזקוקים לעזרה הדדית זה מזה. הם יוצאים ונכנסים בבתים ומרגישים נוח לשאול” לבקר ולהציע הצעות חבריות. בדרך כלל מזמינים ומוזמנים לארוחות שבת ומה שקורה בין בני הזוג” עלול להפוך לנחלת הכלל. המקדש הפרטי מתחלל בזה שהופך לשיחת החברים. מכיוון שהקרבה ביניהם נעשית טבעית” נוצרים מצבים רגשיים לא רצויים ואפילו אסורים.
” טיולים משותפים של חברים – ביציאה לטיולים” יוצאים להנאה ובילוי שיוצרים גם הם תחושות שמקומם בזוגיות ובמשפחה בלבד.
” אירועים – בחתונות ובאירועי שמחה נוספים” מגיעים לבושים באופן מהודר יותר ומבושמים (בושם) וכן כאשר יושבים בצוותא בסעודה” מכיוון ש”גדולה לגימה שמרחקת את הקרובים ומקרבת את הרחוקים” (סנהדרין קג)” עלולים ליצור אווירה של שחוק וקלות ראש. שתיית יין ודומיו” עלולה לחצות גבולות. ההפרדה באירועים” עוזרת להקטין את הקושי ולהיות ממוקדים במטרה שלשמה באים.
המצבים המפורטים לעיל” מעלים בירור אישי לכולנו” גברים ונשים. הפִּסקה האחרונה מייחסת אחריות רבה יותר מצד הנשים. אולם אחריות זו נובעת מהכוח והעוצמה שיש לנשים להשפיע על הגברים. בירור נכון ממקד את הכוח רב העוצמה הזה” ליצירת חיים בקדושה” באחדות ואהבה.
בעז”ה בשבוע הבא” נתייחס להיבטים אישיים-נפשיים.