פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הַנֵּצַח וְהַהוֹד” – חלק ב’: לפתח מבט אמוני

סידרת “הַנֵּצַח וְהַהוֹד” – חלק ב’: לפתח מבט אמוני

“משחרב בית המקדש… ופסקו אנשי אמנה מישראל…
אמר רבי יצחק: אלו בני אדם שהן מאמינין בהקב”ה”
(סוטה מח” ב)
בשבוע שעבר שאלנו איך נוכל להתחבר לבית המקדש? איך נצמיח בעצמנו את הכיסופים לבית המקדש? הפעם ננסה להבין מעט מה אומר קיומו של בית המקדש בעולם? ומה חסר לנו בחיינו שבית המקדש אינו קיים?
תפילת שלמה המלך
שלמה המלך בונה את בית המקדש במשך שבע שנים (מלכים א’ ו” לח; וראה מלבי”ם). לאחר שהושלמה כל המלאכה” שלמה המלך מקהיל את עם ישראל לפני חג הסוכות ומעלה את ארון ה’ לקודש הקודשים (שם פרק ח). במעמד זה שלמה המלך נושא תפילה מיוחדת המגלמת בתוכה את מטרת בית המקדש ומשמעותה לעם ישראל ולאנושות. ולכן” כדי להבין את המשמעות שבית המקדש קיים בעולם וכדי להבין מה חסר לנו בחיינו שבית המקדש אינו קיים כיום” עלינו ללמוד את תפילת שלמה המלך. תפילתו של שלמה כוללת בתוכה רעיונות רבים ונפלאים ולכן במאמר זה נעיין רק ברעיון אחד מתוך התפילה. כמובן שתפילה יסודית וחשובה זו מכילה עומק רב יותר.
מהו בית המקדש?
בתפילתו של שלמה המלך אנו רואים שישנן משמעויות רבות לבית המקדש: בית המקדש כמקום תפילה (שם כט-ל)” בית המקדש כמקום צדק (לא-לב)” בית המקדש והתמודדות עם משברים כמו הפסד במלחמה (לג-לד)” בצורת (לה-לו) אסונות כמו רעב ומחלות (לז-לט)” בית המקדש כמרכז רוחני לכל האנושות (מא-מג)” בית המקדש והיציאה למלחמה (מד-מה)” בית המקדש והתמודדות עם נפילה בשבי (מו-מט).
השאלה היא האם ישנו יסוד אחד החורז יחד את כל המשמעויות הללו של בית המקדש?
שני מבטים לראות את העולם
מי שמעיין בכל המשמעויות לבית המקדש בתפילת שלמה המלך” מגלה שרשימת המשמעויות הללו אינה אקראית” אלא יש רעיון יסודי אחד החורז את כולן ביחד והוא: יש להתבונן על העולם בראייה פנימית. ניתן להתבונן על העולם שלנו דרך שני מבטים: מבט חומרי ומבט אמוני. המבט החומרי מתבונן על העולם באופן חיצוני ואילו המבט האמוני מתבונן על העולם באופן פנימי.
המבט החומרי
כיצד יש להתייחס להפסד במלחמה? לפי המבט החומרי” ההפסד במלחמה נגרם עקב הערכה מודיעינית שגויה” אימונים כושלים” מחסור בציוד לחימה וכן הלאה. והפתרונות שאותם מציע המבט החומרי הם בהתאם: שיפור מערך המודיעין” ביצוע אימונים טובים יותר” רכישת ציוד מלחמה מתקדם יותר וכן הלאה.
כיצד יש להתייחס לבצורת? לפי המבט החומרי” הבצורת נגרמת עקב שינויי אקלים הנובעים מהתחממות גלובלית” ירידה בכמות המשקעים האטמוספריים ועוד. והפתרונות שאותם מציע המבט החומרי הם בהתאם: זריעת עננים [=שיטה מלאכותית להגברת ירידת הגשם]” מחזור מים” טיהור מים” הגבלת השימוש במים וכן הלאה.
המבט האמוני
אך המבט האמוני מתבונן על העולם אחרת לגמרי. לפי המבט האמוני ישנה אחדות בעולם בין החומר לבין הרוח” בין הפְּנים לבין החוץ. “כי העולם נברא לשימוש האדם אמנם הוא עומד בשיקול גדול כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו הנהו מתקלקל ומקלקל העולם עמו ואם הוא שולט בעצמו ונדבק בבוראו הרי הוא מתעלה ומתעלה העולם עמו” (מסילת ישרים א). הפסדים במלחמה ואסונות טבע אינם מנותקים מהמצב המוסרי והרוחני של בני האדם. ולהפך: ניצחונות מדיניים” שגשוג כלכלי ושפע של תנובה חקלאית מושפעים ישירות מהמצב המוסרי והרוחני של בני האדם. ולכן לפי המבט האמוני” כאשר מתחולל משבר מדיני או כלכלי” הקב”ה מנסה לומר לנו משהו. המשבר מגיע כדי לתקן אותנו” כדי להצמיח בנו כוחות חדשים” כדי שנהיה טובים יותר ומחוברים יותר למי שאנחנו באמת.
בית המקדש ופיתוח ראייה פנימית
אחת ממטרות בית המקדש היא לפתח בנו ראייה פנימית” מבט אמוני. נראה שרעיון זה הנו החוט החורז את כל המשמעויות של הבית המקדש בתפילת שלמה המלך. נראה שתיים מהדוגמאות: כיצד יש להתייחס להפסד במלחמה? “בְּהִנָּגֵף עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי אוֹיֵב אֲשֶׁר יֶחֶטְאוּ לָךְ וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ וְהוֹדוּ אֶת שְׁמֶךָ וְהִתְפַּלְלוּ וְהִתְחַנְּנוּ אֵלֶיךָ בַּבַּיִת הַזֶּה. וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם וְסָלַחְתָּ לְחַטַּאת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַהֲשֵׁבֹתָם אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּ לַאֲבוֹתָם” (שם לג-לד).
וכיצד יש להתייחס לבצורת? “בְּהֵעָצֵר שָׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר כִּי יֶחֶטְאוּ לָךְ וְהִתְפַּלְלוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וְהוֹדוּ אֶת שְׁמֶךָ וּמֵחַטָּאתָם יְשׁוּבוּן כִּי תַעֲנֵם. וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם וְסָלַחְתָּ לְחַטַּאת עֲבָדֶיךָ וְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל כִּי תוֹרֵם אֶת הַדֶּרֶךְ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ וְנָתַתָּה מָטָר עַל אַרְצְךָ אֲשֶׁר נָתַתָּה לְעַמְּךָ לְנַחֲלָה” (שם לה-לו). כאשר יש מציאות של בית המקדש” מביטים על העולם מתוך מבט אמוני ומבינים שהמתרחש בעולם אינו מקרי.
השלכות החורבן והדרך לתיקון
אחת מההשלכות של חורבן בית המקדש היא שכיום אין אנו יכולים לדעת אילו פגמים מוסריים ורוחניים הם שהביאו למשברים מדיניים וכלכליים וכדומה. וכן” אין אנו יודעים מה עלינו לתקן במוסריות ורוחניות. ולכן” המבט האמוני שמתבונן על העולם מתוך פנימיותו” רחוק עדיין מהחיים שלנו” ולכן קשה לנו מאוד לתפוס זאת. אך הקושי הזה נובע מההרגל שלנו להתבונן על העולם מתוך מבט חומרי. ולכן” אולי אחת הדרכים לבנות את בית המקדש היא לנסות להבין מה הקב”ה מנסה לומר לנו ולהתרגל לראות את האחדות של הפְּנים והחוץ החומר והרוח” מתוך מבט אמוני.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן