פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מה אפשר ללמוד מהתפילין?

מה אפשר ללמוד מהתפילין?

השבת אנו קוראים על מצוות תפילין “וקשרתם לאות על ידך” שהיא אחת המצוות החביבות על עם ישראל לדורותיו. בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו זוגות תפילין עתיקים מאוד מלפני אלפי שנים” ביניהם גם כאלו ששימשו את לוחמי בר כוכבא. יש הטוענים שאף בתוך קברו של יחזקאל הנביא בעיראק נמצאו התפילין שלו (מרדכי מובא בבית יוסף או”ח סי’ לד)” והיו שניסו להכריע כך את המחלוקת המפורסמת על סדר הפרשיות בתפילין” האם כרש”י או כרבינו תם.
יד או ראש – מה קודם?
ישנם שני תפילין” האחד של יד והשני של ראש” ומשמעות הדבר שעבודת ה’ צריכה להקיף את כל חיי האדם. הן את העולם המחשבתי שלו (=הראש)” והן את העולם המעשי (=היד).
יחד עם זה ההלכה קובעת שסדר הנחת התפילין הוא שזו של יד קודמת לשל ראש. הדבר מזכיר את דבריהם של בני ישראל במעמד הר סיני – “נעשה ונשמע” (שמות כד”ז)” ובא לבטא עיקרון חשוב: אנו מתחילים מהמחויבות המעשית לקיום המצוות ביד” גם אם עדיין לא הבנו אותן עד הסוף בראש. אנו יודעים שיש לכל מצווה משמעויות רוחניות ורעיוניות ועומקים גדולים” אך יחד עם זה עצם הקיום עומד כשלעצמו ולא מותנה בזה.
ובעצם” גם את התפילין של יד אנו מניחים על הלב” כדי לומר לנו שאנו חותרים כל הזמן לא להסתפק במעשה הטכני” אלא לערב עימו את הלב והכוונה.
ההבדל בין עולם הרוח והמעשה
תפילין של ראש מחולקים לארבעה בתים אך בשל יד יש רק אחד ובו מונחות כל ארבע הפרשיות. כך גם עולם המחשבה שלנו הוא מגוון וייתכנו בו דעות שונות ו”שבעים פנים לתורה”. עולם המעשה” לעומת זאת” צר יותר” ובסופו של דבר צריך להכריע בין הדעות השונות ולבחור בהנהגה מעשית אחת. “אלו ואלו דברי אלוקים חיים הם”” אבל “הלכה כבית הלל” (עירובין יג”ב).
ומי שיש לו רק אחת?
ההלכה קובעת שאדם שיש לו רק תפילין אחד” של ראש או של יד – יניח אותו” ולא יאמר לעצמו: “עד שאין לי את שניהם יחד” אין טעם במצווה חלקית”. אין זה נכון. יש ערך בכל חלק מצד עצמו” גם בלי החלק השני.
כך גם בעולם של אמונה ומצוות. יש ערך באמונה כשהיא לעצמה” גם אם היא לא מתבטאת בקיום מעשי של מצוות” ויש ערך במעשים” אפילו אם אמונתו של האדם עדיין לא איתנה ואינה מבוררת עד הסוף. מובן שהשאיפה שלנו היא לחיים של שלמות הכוללים את שני החלקים” וכך גם בהנחת תפילין יש להניח אותן ברצף אחד מבלי לדבר בין תפילין של יד לשל ראש.
לקבלת וידאו קצרצר בכל יום שישי עם הארה מתוקה לקראת שבת
שלחו הודעת ווצאפ למס’: 054-6702313

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

הרב יוני לביא חושף: “משפט ששמעתי בגיל עשר שינה את חיי לתמיד”
Shape-2
הרב יוני לביא
מבט אל הנפש: אל תהיה ‘אופניק’
Shape-2
Hotel reception service bell
עבודת המידות: אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה?
Shape-2
אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה
אורות באפילה: איך מתחזקים ברגעים הכי קשים?
אורות באפילה
משחקי זיכרון: משימות והפעלות לכל המשפחה לשבת זכור
Shape-2
שבת זכור2
להיות מורה
Shape-2
machon
ממ”י דקדושה…
Shape-2
machon
כשתשעה באב ושבת נפגשים
Shape-2
machon
אין שלם מלב שבור – על הרבי מקוצק – האדמו”ר המהפכן
Shape-2
machon
עקידות אברהם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן