פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דמי כיס והיחס לכסף (ב)

דמי כיס והיחס לכסף (ב)

במאמר הקודם” ראינו שלמרות שחז”ל גינו את חמדת הממון” הם שיבחו את מי שמחבב ממון שהושג ביושר – “צדיקים חביב עליהם ממונם יותר מגופם”. כסף שהושג ביושר הוא ערך” לכן אין לזלזל בו” אין לבזבז אותו לשווא ואין לוותר עליו בקלות.
ומכאן לחינוך ילדינו. נערים שיכולים לעבוד תמורת שכר עשויים לחוות את החוויה של השגת ממון ביושר. הם עמלו קשה” לעיתים יום שלם” כדי לקבל משכורת של עשרות בודדות של שקלים. בדרך זו הם למדו שהכסף איננו צומח על העצים והתחנכו להעריך כסף שהושג ביושר. תפקידנו לחנך אותם לחבב כספם ולא לבזבז אותו לריק” אלא לחסוך אותו או להשתמש בו למטרה חשובה.
חיבוב יתר של כסף שהושג ביושר עלול להתגלגל למידה מגונה: קמצנות. קמצן הוא מי שמחבב את כספו עד כדי כך שאיננו יכול להיפרד ממנו. גם אם הוא ישן עם שק זהובים מתחת לראשו” הוא מצטמצם אפילו בדברים חיוניים. הוא מחבב את ממונו ואיננו מחלק ממנו לצדקה.
בקצה האחד אורבת הפזרנות” ובקצה השני – הקמצנות. כפי שכתב הרמב”ם (הל’ דעות א): “יש בעל נפש רחבה שלא תשבע נפשו מכל ממון העולם” כענין שנאמר ‘אוהב כסף לא ישבע כסף'” ויש מקצר נפשו שדיו אפילו דבר מעט שלא יספיק לו ולא ירדוף להשיג כל צרכו. ויש שהוא מסגף עצמו ברעב וקובץ על ידו ואינו אוכל פרוטה משלו אלא בצער גדול” ויש שהוא מאבד כל ממונו בידו לדעתו”. יש מי שרודף ממון” ויש מי שאינו מתאמץ להשיג את הנצרך לו. יש קמצן” ויש פזרן. מהו האידיאל? “לא יהיה עמל בעסקו אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה כענין שנאמר ‘טוב מעט לצדיק'” ולא יקפוץ ידו ביותר [= קמצן] ולא יפזר ממונו” אלא נותן צדקה כפי מסת ידו ומלוה כראוי למי שצריך”.
אז לְמה אנחנו רוצים לחנך? א. לחנך שהכסף הוא אמצעי ולא מטרה” כלומר: נגד רכושנוּת (צבירת ממון לשם צבירת ממון). ב. להעריך כסף שהושג בעמל וביושר. ג. לא להיות פזרן ולא להיות קמצן” אלא להיות חסכן שאיננו מבזבז את כספו לשווא אלא מוציא אותו בשמחה כאשר זה נצרך.
כאן ניצב בפנינו אתגר חינוכי משמעותי מפני שנשאלת השאלה מה פירוש “להוציא כסף כאשר זה נצרך”? מהי ההגדרה של “נצרך”? התשובה היא בצורת סולם סדרי עדיפויות מה חשוב בחיים ומה פחות חשוב (לדוגמה מה היחס בין ספרים לצעצועים” בין משחקי חשיבה למשחקים אופנתיים)” והיכן מקומה של עשיית החסד (= צדקה). מהרגע שילד מחזיק בידו כסף משל עצמו” צריך לחנך אותו למתן צדקה (מעשר כספים).
התייחסנו לנערים שעובדים ומשיגים כסף ביושר. לעומתם” ילדים קטנים אינם עמלים על כספם אלא מקבלים אותו במתנה. לכן” המפגש שלהם עם הכסף אינו מחנך אותם להעריך את הכסף בצורה נכונה. הם עלולים לבזבז אותו לריק במכולת או בחנות צעצועים” או לחלופין – לפתח חמדת הממון. לכן חלוקת דמי כיס שאיננה מלווה בתהליך חינוכי עמוק מזיקה. יש הורים שנותנים לילדיהם מטבעות מועטות לבזבוז כדמי כיס. למרות שמדובר בסכום פעוט” מתרגלים הילדים שאין ערך לכסף ולא משנה כיצד משתמשים בו. בדרך כלל” הסכום שניתן להם איננו מספק אותם” והם מפתחים חמדת ממון. זה אנטי חינוכי.
תפקידנו החינוכי בנושא זה איננו מסתיים בהתוויית דרך לילדינו. זהו פן אחד בלבד של החינוך. הפן השני הוא הדוגמה האישית שלנו” כיצד אנחנו – ההורים – מתנהלים עם הכסף שלנו וכיצד אנחנו מתייחסים אליו. נדגים זאת בעזרת מספר דוגמאות שליליות. א. אם בבית נוהגים להרעיף מילות הערצה על בעלי הון” מתוך קנאה נסתרת – אנחנו מעבירים מסר חזק של חמדת ממון. ב. אם ההורים רוכשים מוצרים ומותגים בגלל הסטייל והמעמד” הם מעבירים מסר שהמעמד בחברה הוא ערך עליון ושמשיגים אותו באמצעות כסף. אם ההורים רוכשים מוצרים מפני ש”יש לכולם” – הם מעבירים מסר של כניעה ללחץ חברתי. ג. אם ההורים רבים ביניהם על כסף – זה מחנך את ילדיהם שהכסף הוא ערך שמוצדק לריב עליו” לכרסם בשלום הבית ולהעכיר את האווירה המשפחתית. ד. אם ההורים מתקוטטים עם ילד על כל גְרוּש שהוא מבקש גם כאשר בקשתו מוצדקת” מחנכים אותו לקמצנות. גם אם לבסוף נענים לבקשתו” הוא יפרש זאת ככניעה ללחץ שלו” והוא יסיק מכאן שללא לחץ לא משיגים כלום בחיים. ה. אם ההורים מתלוננים בדרך קבע שאין מספיק כסף בבית” ואינם שמחים בחלקם” הם משדרים בכיינוּת ועצב. הילד עלול להגיע למסקנה הכואבת שלא שפר גורלו להיוולד להוריו” ושהחיים אינם מאירים לו פנים. בקיצור” הוא ירגיש מסכן ואומלל.
רשימה קצרה זו מלמדת כיצד היחס של ההורים לכסף הוא גורם השפעה חינוכי על הילדים.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: דמי כיס, כסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן